Stesk po domově v digitálním věku: mezinárodním studentům nejvíc chybí zvuky rodné země

Praha, 10. 9. 2019

 

  • Přes počáteční úskalí spojená se stěhováním daleko od domova se studenti shodují, že studium v zahraničí má dlouhodobý pozitivní dopad (99 %)
  • I když mají virtuální rodinné večeře a chaty s kamarády, 74 % mezinárodních studentů tvrdí, že nejvíc se jim stýská po zvucích domova

 

Přestože se potýkají s celou řadou úskalí, jako třeba založením bankovního účtu v zemi pobytu (35 %) nebo spořením prostředků na cesty domů (40 %), u studia v zahraničí vnímají studenti především pozitivní benefity, nejvíc konkrétně nezávislost a nové zkušenosti (60 %). Většina mezinárodních studentů (84 %) je přesvědčena, že tím nejen získají nové dovednosti, ale stanou se celkově silnějšími lidmi, vyplývá z výzkumu banky HSBC v 11 zemích světa.

Někteří pořádají u stolu virtuální rodinné večeře, jiní jsou v neustálém kontaktu s přáteli – drtivá většina mezinárodních studentů používá technologie, jako jsou videohovory, Instagram, WeChat či WhatsApp (97 %), aby se spojili s rodinou a blízkými. Nicméně od stesku po domově jim nepomáhají.

Stěhování do ciziny je pro studenty vzrušující dobrodružství a tvrdí, že má na ně dlouhodobý pozitivní dopad (99 %). Nicméně chvíli trvá, než si na nové věci zvyknou. Dvěma z pěti (43 %) mezinárodních studentů se stýská po domově alespoň jednou týdně, skoro polovina (49 %) se domnívá, že chybějící rodina ovlivnila jejich studijní výsledky, a 40 % tvrdí, že se dobře nevyspí. Stesk po domově cítí nejvíc pozdě v noci, konkrétně mezi desátou a dvanáctou hodinou. 

Během studia se stýská po rodině 92 % mezinárodních studentů. Šest z deseti (57 %) říká, že nejvíc jim chybí smyslové vjemy, a tři čtvrtiny (74 %) z nich konkrétně uvádí zvuky z rodné země. Mezi těmi jmenovali nejčastěji hovor v rodném jazyce (50 %), ruch místního tržiště (26 %), hluk hromadné dopravy (25 %) a zvuky ptáků, hmyzu a dalších živočichů (20 %).

Richard Keery, generální ředitel HSBC Bank plc Czech Republic, výzkum okomentoval slovy: „I přes emocionální a praktické obtíže života v jiné zemi se většina mezinárodních studentů shodne, že studium v zahraničí je velmi pozitivní životní zkušenost. V HSBC máme díky naší mezinárodní síti nástroje a odborné znalosti, které pomáhají studentům zvládnout toto náročné období – od vytvoření plánu na financování studií až po řešení některých praktických problémů.“

S cílem posílit spojení studentů s domovem teď navíc banka HSBC vytvořila speciální projekt Sounds of Home: sady zvukových kulis pro studenty z Indie, Malajsie, Singapuru a Tchaj-wanu. Poslechnout si je můžete zde.

O výzkumu

Sounds of Home je nezávislý spotřebitelský výzkum HSBC o zkušenostech s mezinárodním studiem. Vypovídá o emocích studentů spojených se životem v jiné zemi, vnímání stesku po domově a vypořádání se s cizím prostředím. Výsledky jsou souhrnem názorů 897 mezinárodních studentů z 11 zemí (Austrálie, pevninské Číny, Francie, Německa, Hongkongu, Indie, Malajsie, Singapuru, Tchaj-wanu, Spojeného království a USA). Respondenty byli studenti ve věku 17–29 let, kteří buď v současnosti, nebo v posledních pěti letech studovali v zahraničí. Výzkum se odehrál 12.–24. června 2019.

HSBC Holdings plc

HSBC Holdings plc, mateřská společnost HSBC Group, má sídlo v Londýně. Společnost HSBC nabízí zákazníkům po celém světě své služby prostřednictvím přibližně 3 900 poboček v 67 zemích a teritoriích v těchto geografických oblastech: v Evropě, Asii, Severní Americe, Latinské Americe, na Středním východě a v severní Africe. Její aktiva ve výši 2 652 miliardy dolarů (údaje k 31. březnu 2018) činí z HSBC jednu z největších světových bankovních a finančních institucí. HSBC působí v České republice od roku 1997. HSBC France – pobočka Praha se zaměřuje na služby pro mezinárodní společnosti, které mají obchodní aktivity v České republice, a na pomoc českým podnikům při jejich mezinárodní expanzi.

Reklamy