Evropa je nejatraktivnějším regionem pro budoucí podnikání, ukazuje nová zpráva HSBC

Praha, 5. 11. 2019 – Na pozadí rostoucí vlny protekcionismu a geopolitické nejistoty se Evropa stane ještě atraktivnější obchodní destinací pro podniky po celém světě. Podle nové zprávy HSBC Navigator plánují dvě pětiny z nich v příštích 3–5 letech do Evropy expandovat a více než polovina evropských firem se chystá v rámci regionu zvýšit svou podnikatelskou aktivitu.

Evropa je stále nejatraktivnější

Výsledky posledního průzkumu HSBC Navigator: Now, next and how zahrnujícího více než 9 100 společností ve 35 zemích a teritoriích ukazují, že je Evropa regionem číslo jedna pro podnikatele. 39 % firem z celého světa plánuje v příštích 3–5 letech do Evropy expandovat a 52 % evropských firem v tomto období očekává posílení svých aktivit v rámci regionu. Oproti minulému roku se ochota investovat do aktivit na starém kontinentu mezi evropskými firmami dokonce zvýšila (47 % v roce 2018).

„Z výsledků posledního průzkumu Navigator vyplývá, že i přes výzvy, kterým podniky v regionu čelí, je Evropa na dobré cestě stát se ještě atraktivnějším místem pro podnikání. Vzhledem k tomu, že je EU největším obchodním blokem světa na dynamickém trhu s více než 500 miliony spotřebiteli a světovým centrem pro přímé zahraniční investice, není tento trend žádným překvapením. Jako mezinárodní banka s více než 12 500 evropskými klienty se HSBC nachází v dobré pozici pro to, propojit své klienty s příležitostmi v Evropě i mimo ni,“ říká Richard Keery, generální ředitel HSBC Česká republika.

Německo (15 %), Francie (13 %) a Spojené království (10 %) jsou na prvním místě na seznamu nejatraktivnějších trhů pro firmy z celého světa. Podle průzkumu HSBC jsou hlavními důvody podtrhujícími přitažlivost Evropy stabilní poptávka ze strany zákazníků, příznivé prostředí pro strategická partnerství a přístup k novým dodavatelům nebo partnerům.

Evropské firmy se na budoucí vývoj svého podnikání dívají spíše pozitivně. Drtivá většina z nich (79 %) očekává v příštím roce růst. Téměř každá pátá (18 %) dokonce přepokládá, že poroste o 15 % nebo více. Nejoptimističtější jsou podniky v Polsku (88 %), Španělsku (85 %), Řecku (85 %) a Francii (84 %). Z faktorů nejvíce přispívajících k jejich růstu firmy hlavně jmenují otevírání nových trhů (37 %), investice do technologií (30 %), motivovanou pracovní sílu a představení nových produktů nebo služeb (obě 28 %). V této souvislosti více než dvě z pěti (41 %) firem tvrdí, že jsou nyní optimističtější než před rokem, přičemž celosvětový průměr činí 47 %.

Evropské firmy těží z otevřených hranic

Pokud jde o protekcionismus, většina evropských firem (55 %) si myslí, že vlády se obecně snaží chránit své domácí podniky čím dál více. Počet firem s podobným názorem každým rokem roste, i když zatím nedosahuje globálního průměru (65 %). Evropské podniky také nejméně očekávají, že budou profitovat z ochranářských cel a bariér. Pouhá polovina (51 %) z nich očekává spíše zisky než ztráty ze zvyšujícího se protekcionismu, což je podstatně méně než např. u firem v Severní Americe (66 %) nebo na Středním východě (64 %). Ve snaze vyrovnat se s negativními účinky protekcionismu jsou hlavními firemními strategiemi snižování nákladů (31 %), větší využití zdrojů od místních dodavatelů (24 %), změny nabídky nebo snižování marží (oba 22 %).

Ačkoliv významné světové ekonomiky zavedly v poslední době řadu opatření pro kontrolu obchodu včetně cel, úsilí o další liberalizaci světového obchodu neustalo. Příkladem je mj. letos podepsaná dohoda o hospodářském partnerství mezi EU a Japonskem. HSBC předpovídá, že globální ekonomika v roce 2020 vzroste o 2,5 % po růstu o 2,6 % v letošním roce.

HSBC Navigator: Now, next and how for business

HSBC Navigator je globální průzkum měřící sentiment a očekávání firem ohledně obchodní činnosti a obchodního růstu od 9 131 decision makerů na 35 trzích. Výzkum provedla agentura Kantar pro HSBC v období od srpna do září 2019. HSBC Navigator pomáhá podnikům zúročit nové příležitosti a přijímat informovaná rozhodnutí do budoucna díky porozumění výhledu pro mezinárodní obchod.

Úplnou zprávu najdete zde: https://www.business.hsbc.com/navigator

Rozhovory pro průzkum HSBC Navigator: Now, next and how for business byly provedeny v Argentině, Austrálii, Bangladéši, Belgii, Brazílii, Kanadě, Egyptě, Francii, Německu, Řecku, Hongkongu, Indii, Indonésii, Irsku, Itálii, Japonsku, pevninské Číně, Malajsii, Mexiku, Nizozemsku, Polsku, Rusku, Saúdské Arábii, Singapuru, Jižní Africe, Jižní Koreji a Španělsku.

HSBC Holdings plc

HSBC Holdings plc, mateřská společnost HSBC Group, má sídlo v Londýně. Společnost HSBC nabízí zákazníkům po celém světě své služby prostřednictvím přibližně 3 900 poboček v 67 zemích a teritoriích v těchto geografických oblastech: v Evropě, Asii, Severní Americe, Latinské Americe, na Středním východě a v severní Africe. Její aktiva ve výši 2,73 miliardy dolarů (údaje k 31. březnu 2018) činí z HSBC jednu z největších světových bankovních a finančních institucí. HSBC působí v České republice od roku 1997. HSBC France – pobočka Praha se zaměřuje na služby pro mezinárodní společnosti, které mají obchodní aktivity v České republice, a na pomoc českým podnikům při jejich mezinárodní expanzi.

Reklamy
Označeno tagem