Jak komunikovat s úřady během karantény? Přes datovou schránku a portál PODEJTO.cz

Chcete se vyhnout cestě na poštu nebo na finanční úřad? Založte si datovou schránku a využijte chytré online formuláře. Vyhnete se tak fyzickému kontaktu s dalšími lidmi.

Praha 17. března 2020 – Celostátní karanténa, kterou v souvislosti s šířením nového typu koronaviru COVID-19 zavedla od tohoto pondělí nejméně do 24. března česká vláda, značně komplikuje lidem i firmám komunikaci s úřady. Právě v těchto dnech proto uživatelé více než kdy jindy ocení možnost elektronické komunikace se státními institucemi a mohou se důkladně seznámit se všemi výhodami používání datové schránky a chytrých online formulářů. Díky nim se nemusí vázat na otevírací hodiny toho kterého úřadu a vše potřebné vyřeší z pohodlí domova bez kontaktu s rizikovými osobami.

„Pro uživatele datových schránek se vyřizování různých povolení, podávání žádostí nebo výkazů a přiznání mění ve velmi jednoduchý úkon, kvůli kterému se nemusí zvednout od pracovního stolu. Mohou využít například chytrý online formulář na portálu PODEJTO.cz, kde se zalogují svými přihlašovacími údaji k datové schránce a poté už jen vyplní formulář pro konkrétní životní situaci,“ říká Martin Vondrouš, expert pro zavádění nových technologií ve společnosti Software602. „Uživatelé, kteří ještě datovou schránku nemají, si ji mohou nechat zdarma založit na kterémkoli CzechPOINTu osobně nebo dokonce z domova i elektronickou cestou, pokud mají občanský průkaz s čipem a příslušnou čtečku čipových karet,“ dodává.

Alternativa doporučeného dopisu zdarma

Při komunikaci s úřady se za posílání datových zpráv nic neplatí, i když se na ně pohlíží jako na ekvivalent doporučeného dopisu. Úřad datovou zprávu nemůže ztratit, odmítnout nebo tvrdit, že ji nedostal. A pokud uživateli odpoví, přijde mu zároveň notifikace na jeho e-mailovou adresu, že má v datové schránce novou zprávu (nebo je možné nastavit si i notifikaci formou SMS na mobilní telefon). Odpadá tedy fyzický kontakt s ostatními návštěvníky úřadu o což jde v době karantény především, odpadá i cesta na úřad, čekání a odpadá i samotné jednání s úředníky. Nemluvě o tom, že mnohé úřady z důvodu zabránění dalšího šíření koronaviru ruší nebo výrazně omezují až do odvolání úřední dny.

Pokud chcete využít datovou schránku k odesílání dokumentů mezi právnickými subjekty, musí mít tyto subjekty tuto možnost u své datové schránky nastavenu. Příjem datových zpráv je zdarma. Odeslání je zpoplatněno, ale i tak stojí podstatně méně než odeslání papírové doporučené zásilky. Záleží na povaze dokumentů, které potřebujete odeslat. Pro porovnání: zaslání klasické doporučené zásilky o hmotnosti do 50 g přes Českou poštu stojí 47 Kč, datová zpráva o velikosti do 20 MB vyjde na 15 Kč.

Bezplatné výpisy z registrů, podání i žádosti

Co konkrétně lze vyřídit prostřednictvím datové schránky a chytrých internetových formulářů? Na portálu PODEJTO.cz takto můžete například podat daňové přiznání, přehled pro zdravotní pojišťovnu i Českou správu sociálního zařízení, zažádat si o výpis z rejstříku trestů a získat jej zcela zdarma bez nutnosti platby kolku, získat výpisy z dalších registrů, ověřit si aktuální stav trestných bodů řidiče a řešit řadu dalších životních situací.

„Pokud máte například připravené daňové přiznání a zvažujete, zda s ním zajít na finanční úřad nebo na poštu, zkuste zvolit tento méně rizikový způsob bez nutnosti přímého fyzického kontaktu s jinými lidmi,“ vyzývá Martin Vondrouš. „Datové schránky a chytré online formuláře nabízí takovou úsporu času, že prakticky každý, kdo je vyzkouší, se už nechce k tradičnímu papírování vracet,“ dodává.

O společnosti Software602

Software602, a.s. je českou společností, která se od roku 1991 zabývá vývojem software. Původně se specializovala na kancelářský software, stojí za legendárním textovým editorem T602. Později se zaměřila na projekty v oblasti digitalizace státní správy, kde je součástí týmů u projektů Czech POINT a Datových schránek. Získané znalosti přetavila do platforem na řešení digitalizace formulářů pro Portály a Paperless agendy a řešení digitalizace dokumentů, podpisů a jejich archivaci s dlouhodobým právním účinkem napříč členskými státy EU. Společnost je evropským kvalifikovaným poskytovatelem služeb vytvářejících důvěru podle Nařízení eIDAS. Číslo 602 v názvu společnosti je odkazem na pořadové číslo základní organizace Svazarmu, která jako první začala šířit textový editor T602. Více na http://www.linkedin.com/company/software602/.