Co firmám pomohlo zvládnout epidemii? Moderní technologie

Robotizace, digitalizace, homeoffice, vzdálený přístup k firemním systémům a mnohé další. To jsou v řadě odvětví dnes často skloňované termíny, které se do firemního žargonu v posledních letech dostávaly pozvolna. Vlivem koronavirových opatření se ale zdá, že by se v tuzemském pracovním prostředí mohly usídlit natrvalo. Mnoho firem napříč obory se totiž stále více uchyluje k technologiím a svůj provoz, nebo část úkonů, automatizují, digitalizují a učí se pracovat i zcela online. Kdo tohle zvládal před koronavirem, u toho proběhla adaptace na nestandardní situaci jednodušeji a opatření neměla tak výrazný dopad na produktivitu práce. Co firmám pomohlo zvládnout nejhorší období epidemie?

Změny pracovních podmínek se dotkly poloviny zaměstnanců

Vlivem bezpečnostních opatření posledních týdnů se změnily pracovní podmínky více jak polovině zaměstnanců (56 %), vyplývá z nového průzkumu komunikační agentury AMI Communications. Čtvrtina Čechů nově přešla na částečný nebo úplný homeoffice, šestina zaměstnanců nemohla pracovat vůbec. Situace tak mohla značně ovlivnit produktivitu pracovního trhu, s útěchou lze ale sledovat, že tuzemské firmy začaly více tíhnout k novým technologiím. V posledních týdnech tak rapidně narostl zájem o aplikace, které umožňují práci na dálku, komunikaci nebo sdílení informací online. Mezi ty, které pomáhají s online setkáváním se zaměstnanci, patří například Zoom, Skype nebo Teams. Ke sdílení dat a správě obsahu zase firmy často využívají systémy Google, Sharepoint od Microsoftu a další. Lze předpokládat, že význam těchto aplikací a systémů bude růst i do budoucna.

Roboti pomohou s nečekaným návalem práce

Na druhou stranu některá odvětví byla v posledních týdnech vytíženější než dříve. S návalem rutinní práce tak zaměstnancům mnohdy pomáhají i roboti, kteří zvládají vykonávat jednoduché opakující se úkony velmi rychle, efektivně a bezchybně. Ve Sberbank mohou dokonce zaměstnanci napříč odděleními sami navrhovat, jaká práce by se měla automatizovat, aby jim to ulevilo. Konkrétně v bankách teď roboti zachraňují zaměstnance od návalu administrativy spojené s koronavirovou situací. „Díky automatizaci dokážeme třináctinásobně zefektivnit práci našich zaměstnanců, což oceňujeme zvláště v dnešní době, kdy potřebujeme během krátké doby vyřídit několik tisíc žádostí o odklad splátek v rámci moratoria. Pomáhají nám s tím naši tři roboti, Standa, Adina a teď nově Karel, které zaměstnanci dlouhodobě vnímají jako velkou pomoc. Při počtu všech žádostí už lidským kolegům ušetřili zhruba 1500 hodin práce,“ vysvětluje Radka Černá ze Sberbank. Díky robotizaci mohou zaměstnanci v různých oblastech věnovat ušetřený čas jiným, náročnějším úkolům, které vyžadují sofistikovanější, kreativní nebo osobní přístup. 

Digitalizací k omezení osobního kontaktu

Vsadit na digitální technologie musely také obory, jejichž zaměstnanci jsou téměř v denním osobním kontaktu s jinými lidmi. Firmy potřebovaly zůstat v provozu, zároveň ale musely udržovat veškerá bezpečností opatření a chránit své zaměstnance. Finanční poradci tak například začali nabízet schůzky ve virtuální realitě, té ale využily i realitní společnosti v rámci virtuálních prohlídek nemovitostí. Více šlápnout musely i do digitalizace smluv a veškeré dokumentace. „V dnešní době jsou samozřejmostí digitální smlouvy, elektronické podpisy, tablety a elektronická pera. Veškeré podklady posíláme klientům online. K digitalizaci a automatizaci jsme se naštěstí uchýlili ještě před vypuknutím koronavirové krize. Částečně nám to pomohlo zvládnout situaci, kdy byl omezený kontakt na minimum,“ prozrazuje Vladimír Zuzák z Maxima Reality.