Koronavirové „prázdniny“: 40 % rodičů pouští dětem kvůli pracovním povinnostem televizi, UčíTelka zajímá třetinu školáků

Osm z deseti dětí, které pravidelně sledují online videa, tráví čas na YouTube. Téměř polovina využívá Netflix, vyplynulo z výzkumu společnosti Samsung.

Samsung Infografika Deti a Koronavirus 2

Praha 4. června 2020 – Výrazný nárůst zájmu o televizní vysílání, streamovací a další video služby zaznamenal u českých dětí během doby, co byly uzavřeny školy, výzkum společnosti Samsung. Třetina dětí trávila u televizní obrazovky dvě až tři hodiny denně a 28 % jich stejný čas věnovalo hraní her na mobilních telefonech, tabletech, počítačích nebo herních konzolích. Z televizního vysílání pak školáci dávali před speciálními výukovými programy přednost pohádkám a animovaný seriálům.

 „Zvýšený zájem o televizní vysílání potvrdily i analýzy Asociace televizních organizací. V březnu stoupl meziročně o 45 minut a jenom za druhou polovinu tohoto měsíce, kdy začala platit vládní opatření proti šíření koronaviru, denní sledovanost stoupla dokonce o hodinu,“ říká Michal Forejt, ředitel divize spotřební elektroniky společnosti Samsung Electronics Czech and Slovak. „Z našeho výzkumu vyplývá, že výrazně stoupl zájem i o jiné typy šíření videoobsahu a využívání chytrých funkcí televizorů. Jejich rozšíření v českých domácnostech stoupá díky přechodu na nový vysílací standard DVB-T2,“ dodává.

Samsung Infografika Deti a Koronavirus 1

UčíTelka? Ne, děti sledují spíše pohádky a seriály

Děti na televizoru nejčastěji sledovaly pohádky a animované seriály na klasických televizních programech (55,9 %), případně školní vyučování jako UčíTelka na druhém programu České televize nebo Odpoledko (34 %). Jiným klasicky šířeným televizním programům dalo přednost 37 % školáků. Internetové video služby zaujaly čtvrtinu dětí (24,4 %), filmy stažené z internetu si na televizi přehrávala více než pětina z nich (22,2 %) a volně dostupný videoobsah z internetu upřednostňoval podobný podíl školáků (22,5 %).

„E-vyučování mnoha dětem přineslo příležitost a nutnost poznávat nové komunikační vzdělávací zdroje a metodické nástroje. Otevřelo možnost naučit se přijímat a respektovat působení a požadavky učitele při vzdáleném přístupu, organizovat si učení. Mnohým dětem  přineslo tolik potřebnou pozitivní zkušenost ze zesíleného zájmu rodičů a prarodičů o školu; dospělým pak reálnější náhled na náročnost práce učitele a její uznání,“ míní dětský a školní psycholog Petr Beroušek. Zároveň však podle něj odhalilo i řadu slabin. 

„Uvedu alespoň jednu. Nemálo dětí v roli žáka selhávalo či zcela selhalo. Bylo tomu tak především vlivem výchovné slabosti, naivity anebo přímo nezájmu rodičů či osob blízkých, s nimiž děti žijí, uplatnit rodičovskou autoritu k podpoře, pomoci dítěti zvládnout nároky a požadavky režimu školního vyučování na dálku, bez faktické přímé blízkosti učitele. Obzvláště náročným se pro všechny zúčastněné (pro rodiče, pedagogy a zejména pro děti samé) stala efektivní výchovná péče o mnohé z žáků v inkluzi,“ uvedl Beroušek.

Rodiče často nahradila televize nebo mobil

Nezájem nebo omezené časové možnosti rodičů často vedly k tomu, že děti nadužívaly možnosti sledovat televizi  nebo používání chytrých zařízení jako je mobil, tablet nebo herní konzole. Osm z deseti dětí, které na televizi nebo jiných chytrých zařízeních pravidelně sledují různé online videotéky, během doby, kdy byly uzavřené školy, denně navštěvovalo videoportál YouTube. Téměř polovina z těch, co měli přístup ke streamovacím službám (46,8 %), využívala placenou streamovací službu Netflix, více něž pětina (21,5 %) pak neplacený archiv pořadů České televize iVysílání.cz. Mezi oblíbené videoslužby mezi českými školáky se zařadily i HBO GO (sledovalo ji 17,7 % respondentů), iPrima (15,2 %) a Nova Plus (11,4 %). 

40 % rodičů dětem kvůli pracovním povinnostem pouští televizi. Téměř třetina dětí využívá televizor i k domácí výuce a videohovorům s učiteli. „Velkým problémem této, věřme, že jen mimořádné dočasné karantény, bylo, že mnohé děti doslova uvízly v zajetí  virtuálního světa. To má doslova až neblahý dopad na jejich soustředěnost – nesoustředěnost vůči faktické realitě, vede k jejímu vytěsňování jakožto něčeho nedůležitého, nezajímavého,“ upozorňuje psycholog Petr Beroušek. Tato neochota verbálně živě komunikovat s blízkými, zejména dospělými, podĺe něj vede u dětí až k řečovému minimalismu. Většinou však naštěstí dočasnému, zvláště pokud je dítěti či dospívajícímu a jeho rodinnému zázemí podána odborná psychologická podpora.

Důležitý je rodičovský zámek a kontrola

„Chytré televizory se během omezení volného pohybu kvůli vládním opatřením proti šíření koronaviru ukázaly být dobrým zprostředkovatelem zábavy, ale i komunikačním a pracovním nástrojem. Často se používaly videokonference, a to jak pro potřeby školáků, tak jejich rodičů, kteří pracují z domova,“ říká Michal Forejt ze společnosti Samsung Electronics Czech and Slovak. Nové televizory Samsung z modelových řad QLED pro rok 2020 nabízí kvalitní režim videokonferencí v nativním UHD/4K a 8K rozlišení a přednastavené aplikace pro oblíbené videoslužby. Operační systém Tizen navíc obsahuje rodičovský zámek pro odfiltrování obsahu, který není vhodný pro děti.

Výzkum provedla společnost Samsung Electronic Czech and Slovak prostřednictvím služby Instant Research výzkumné agentury Ipsos ve dnech 23. až 25. dubna 2020 na vzorku 337 rodičů dětí, kteří chodí do základní školy a žíjí s nimi ve společné domácnosti.

O společnosti Samsung Electronics Co., Ltd.

Samsung inspiruje svět a tvoří budoucnost svými průlomovými myšlenkami a technologiemi. Společnost nově definuje svět televizorů, smartphonů, tabletů, nositelných chytrých zařízení a digitálních spotřebičů, síťových a paměťových prvků, systémů LSI, polovodičů a LED displejů. Nejnovější informace najdete v Samsung Newsroom na adrese http://news.samsung.com.