Češi se neobejdou bez supermarketů, e-shopy s potravinami jsou nouzovka

Skoro 70 % Čechů by se neobešlo bez kamenných obchodů s potravinami, stejně tak Pražané. Vyplývá to z průzkumu agentury STEM/MARK pro Vodafone Nápad roku. I přesto, že od začátku koronavirové krize nakoupila potraviny online přibližně pětina Čechů, po uklidnění situace bude potravinové e-shopy oproti kamenným obchodům preferovat jen zhruba každý desátý.

2020-06-09 18_15_55-Pomáháme nápadům růst _ Nápad roku

Většina tuzemské populace stále preferuje kamenné prodejny potravin. 67 % dotazovaných napříč Českem a sociodemografickými skupinami uvedlo, že by se bez nich neobešlo. I přesto že online prodejci potravin zatím jsou nejvíce etablovaní ve velkých městech – například v Praze až 40 % lidí kvůli koronaviru více nakupovalo potraviny online – 67 % Pražanů uvedlo, že by se bez kamenných prodejen potravin stejně neobešlo. Na Moravě bylo číslo ještě o jedno procento vyšší.

„Vypadá to, že online nakupování potravin Češi vnímají jako takovou nouzovku. Naprostá většina si stejně raději zajde jídlo osobně vybrat do obchodu,” říká Jana Hodboďová, Executive Manager soutěže Vodafone Nápad roku. 

Češi se v mnohém spokojí na online verzi, přesto preferují nakupovat a vyřizovat věci osobně

Výzkumníci se nevěnovali pouze obchodům s potravinami – ptali se i na jiné obchody a kamenné pobočky včetně bank, úřadů a nakonec i ordinací lékařů.

„Koronavirová krize donutila lidi řešit online úkony, které byla dosud zvyklí dělat osobně venku. Ukázalo se, že když online alternativy existují, tak si většinou dokážou poradit. Přesto ale velká část populace po návratu do normálu raději zvolí návštěvu kamenné pobočky. Znamená to, že efektivní online řešení buďto chybí anebo má prostor pro zlepšení” vysvětluje Hodboďová z Vodafone Nápadu roku.

I přesto, že se bez kamenné bankovní pobočky neobejde jen každý pátý Čech, online komunikaci s bankami oproti té osobní preferuje jen 18 % dotazovaných. Ještě více lidí se neobejde bez fyzického úřadu. Uvedl to každý třetí respondent. Jen 18 % z nich pak s úřady raději komunikuje online.

Málo oblíbené je online vyřizování poštovních a zásilkových služeb. 12 % respondentů během krize více vyřizovalo poštu a zásilky online, jen 7 % v tom ale chce v budoucnu pokračovat. Bez kamenné pobočky pošty se neobejde 45 % Čechů.

Oproti třeba elektronice nebo módě nejsou Češi zatím zvyklí pořizovat léky přes internet. Online lékárny preferuje 11 % dotazovaných a 53 % uvedlo, že se bez kamenných lékáren neobejde.

Ještě více respondentům by chyběl osobní kontakt s lékařem. Byť během koronavirové krize s lékaři po internetu komunikovalo 34 % Čechů, v budoucnu v tom hodlá pokračovat jen 15 % dotazovaných. 68 % respondentů pak přiznalo, že se bez kamenné ordinace lékaře vůbec neobejde.

Obejdeme se bez elektroobchodů, pojišťoven, poboček mobilních operátorů a knihkupectví

Bez kamenného elektroobchodu se neobejde jen 15 % Čechů, přesto jen 14 % preferuje nakupování elektroniky online. 12 % dotazovaných se neobejde bez fyzické pobočky pojišťovny, na rozdíl třeba od bank jen necelých 8 % preferuje s pojišťovnou komunikovat online. Podobně jsou na tom mobilní operátoři. Online komunikace s nimi vyhovuje 7,5 % Čechů, přesto kamenné pobočky by chyběly jen zhruba každému desátému. Bez knihkupectví by se neobešlo 15 % Čechů. Knihy spíše online v době krize kupovalo 12 % dotazovaných, online nakupování knih ale preferuje jen necelých 8 % respondentů.

O soutěži Vodafone Nápad roku

Soutěž Vodafone Nápad roku hledá mladé a nadějné podnikatele v České republice a na Slovensku. Byla založena roku 2007, což z ní dělá nejstarší soutěž svého typu u nás. Za dvanáct let se přihlásilo 1804 projektů, z nichž mnoho se teď těší úspěchům na domácím i zahraničním trhu. Zúčastnit se mohou jakékoliv firmy mladší než dva roky. Titulárním partnerem soutěže je letos již podesáté v řadě společnost Vodafone. Hlavními partnery jsou J&T Banka, Kooperativa, Huawei. Partnery jsou společnosti Profinit, Microsoft, Peterka Partners, Stable.cz. Hlavní mediální partneři jsou Hospodářské noviny, týdeník Ekonom, CzechCrunch, Monitora. Soutěž dále podporují CzechInvest, IPR Praha, startup disrupt, xPORT VŠE.