Korporáty vnímaly koronakrizi jako příležitost, 18 % z nich ji dokonce hodnotí pozitivně

Koronavirová krize přinášela nové příležitosti, jak předběhnout konkurenci, shodují se největší korporace působící v Česku, mezi nimiž nechybí například Ikea, Česká spořitelna nebo Innogy. Skoro pětina (18 %) z nich koronavirovou krizi v průzkumu iniciovaném Českou asociaci startupů kvalifikovaných k investici hodnotilo pozitivně.

Průzkum se zaměřil na firmy o 250 a více zaměstnancích, kterých je v Česku jen 0,06 %, nicméně tvoří nezanedbatelnou část české ekonomiky. Do průzkumu se jich zapojilo 22 napříč obory. Většina z nich (68 %) uvedla, že v událostech posledních měsíců spojených s epidemií koronaviru viděly příležitosti, jak předehnat konkurenci. Polovina pak byla donucena přehodnotit svůj přístup k inovacím ve firmě.

„Firmy v Česku si uvědomily, že i v krizi je třeba inovovat a jít s dobou,” říká David Zábrž, předseda České asociace startupů kvalifikovaných k investici, která průzkum mezi korporacemi iniciovala. „Koronavirová krize zasáhla všechny společnosti napříč odvětvími a pozitivní je, že i velmi konzervativní společnosti se musely rozhýbat. Díky startupům, které nabízejí nová řešení, se stávají velké neflexibilní korporace více konkurenceschopné a dokáží nabídnout již nová moderní řešení,” dodává.

Hrstka (5 %) z oslovených korporací se dokonce rozhodla své výdaje na inovace zvýšit. Nejvíce je zajímají inovace a startupy v oblasti umělé inteligence, internetu věcí, komunikace či retailu.

Zaměstnanci vděčí koronaviru za homeoffice

Jestli koronavirová krize někomu pomohla, pak to byli lidé, kteří preferují práci z domova. Přes 70 % korporací hodlá být k práci z domova benevolentnější. Z průzkumu totiž vyplynulo, že 68 % firem mělo během plošného homeofficu stejnou anebo dokonce vyšší produktivitu.

Zřejmě největší inovací, kterou koronavirus ve firmách s více než 250 zaměstnanci zavedl, jsou telekonferenční hovory. 91 % oslovených firem uvedlo, že je bude více využívat i nadále. Doposud se mezi respondenty průzkumu nejvíce využívaly Teams od Microsoftu. Ty využívalo 72 % dotázaných. Následovaly aplikace Zoom, Skype Business a WhatsApp.

Průzkum se uskutečnil mezi 11. až 22. květnem 2020 a oslovoval vedení inovací v 22 firmách nad 250 zaměstnanců.

O České asociaci startupů

Asociace startupů (celým názvem Česká asociace startupů připravených k investici z. s.) má za cíl sdružovat startupy, do kterých se vyplatí investovat propojovat je s firmami.

Pro startupy asociace nabízí poradenství, obchodní příležitosti a prověření životaschopnosti projektu.

Více na: www.asociacestartupu.cz