Návrat do kanceláře není vstupem do stejné řeky

Sodexo Benefity transformovalo uspořádání kanceláří a změnilo nastavení procesů

Praha, 6. srpna 2020

Další z příkladů toho, jak lze krizi proměnit v příležitost, ukazuje Sodexo Benefity. Poskytovatel zaměstnaneckých benefitů se po několika měsících fungování na home office rozhodl pro radikální změnu provozu v kancelářích. Do nich se zaměstnanci vrátí až v září, své stoly už v nich ale nenajdou.

S myšlenkou sdílených míst nebo transformace pracovních procesů jsme si pohrávali již dříve, ale až zkušenost s dlouhodobou prací mimo kancelář nám ukázala, že čas na změnu již uzrál,“ konstatuje Daniel Čapek, generální ředitel Sodexo Benefity. 

Základním nastavením pro většinu oddělení bude home office s tím, že se individuálně domluví, zda se chtějí v některý konkrétní den v týdnu potkávat v kanceláři. Podíl práce na dálku se bude podle rolí a pozic pohybovat od 80 % do 40 %. U některých profesí, jako je třeba recepční, zůstane ale přítomnost na pracovišti nutná. 

Pražská kancelář na Andělu se promění na tzv. activity based office. „To znamená, že nikdo, až na několik výjimek, nebude mít stálé pracovní místo. To si každý bude moc individuálně vybrat podle toho, čemu se v tu chvíli bude potřebovat věnovat a jak dlouho se chystá pracovat u stolu,“ vysvětluje Tereza Knířová ze Sodexo Benefity. Kancelář budou tvořit různé oblasti rozdělené podle typu práce. Pro soustředěnou práci bude vyčleněna tichá část. Někoho naopak stimuluje kancelářské ševelení a rád se socializuje, ten si nejspíš vybere sezení ve společenské části. Pro jednání nebo projednávání společných projektů budou i nadále sloužit zasedací místnosti. Chybět nebudou ani relax zóny pro pohodovou nebo kreativní práci. 

S tím, aby vše bez problémů fungovalo, pomohou technologie. Prostřednictvím aplikací si bude možné zarezervovat zasedačku nebo parkovací místo. 

Neméně podstatné pro celý úspěch změny je i způsob řízení firmy. Sodexo uplatňuje agilní management postavený na menších projektových týmech. K tomu se přidá nový způsob nastavování cílů a větší odpovědnost za výsledky metodou OKR (Objective and Key Results je vhodný nástroj pro dlouhodobé plánování, kdy všichni zaměstnanci vědí, kam firma směřuje. To jim pomáhá plnit dílčí kroky, jež ve výsledku firmu systematicky posouvají). „OKR budeme od září testovat v jednom vybraném oddělení a pokud vše dobře půjde, celá firma na ně přejde od příštího roku. Celý přechod na nový režim je naplánován v několika fázích tak, abychom mohli průběžně získávat zpětnou vazbu od zaměstnanců a v případě potřeby něco přenastavit,“ dodává Tereza Knířová.

Sodexo v České republice 

Od roku 1992, kdy Sodexo vstoupilo na český trh, poskytuje všech 2 000 zaměstnanců skupiny v ČR služby, které zlepšují kvalitu každodenního života. Sodexo nabízí firmám i institucím služby v oblastech zaměstnaneckých benefitů, motivačních programů a řešení pro veřejnou správu, ať už prostřednictvím elektronických karet a poukázek na stravování a volný čas, dárkových poukázek nebo systému na správu benefitů Cafeteria. Dále pak i služby v oblasti komplexních řešení služeb na míru u klienta (firemní restaurace a širokou škálu služeb facility managementu – správy budov, údržby mechanických zařízení a elektro, revizí, projekt managementu, úklidu a administrativních služeb).