Praha, 14. srpna 2020 – Čisté příjmy PR agentur na českém trhu činily loni bezmála 707 milionů korun. Oproti obratu 699 milionů korun za rok 2018 tak příjmy očištěné od nákladů třetích stran meziročně i nadále rostou. Třetinu zakázek evidovaly PR agentury v oblasti media relations, patrný byl pokračující zájem o oblast digitálních médií a sociálních sítí. Vyplývá to z tradičního oborového průzkumu, který zpracovala společnost STEM/MARK mezi členskými agenturami Asociace public relations (APRA). Ty tvoří zhruba 70 % tuzemského trhu.
Tuzemské PR agentury zaznamenaly v loňském roce v rámci služeb největší objem zakázek v oblasti media relations (35 %), digitálních a sociálních médií (12 %) a v produktovém PR (10 %). Kvůli koronavirové krizi se letos očekává vyšší poptávka po krizové komunikaci. Celkové příjmy loni klesly u čtvrtiny agentur, růst příjmů naopak evidovala polovina z nich. U drtivé většiny dosahoval roční nárůst příjmů více než 10 % oproti předchozímu roku. Klienti PR agentur se nejčastěji rekrutovali z oblasti průmyslu a energetiky (22 %), z IT a technologií (17 %) a finančních služeb (17 %). Pro rok 2020 se očekává také nárůst poptávek z oblasti zdravotnického sektoru a farmacie.
„Data z minulého roku potvrzují, že media relations zůstává i nadále důležitou a žádanou součástí nabídky PR agentur. Vlivem koronaviru roste poptávka po krizové komunikaci a dlouhodobě se zvyšuje zájem o integrované kampaně s využitím moderních médií a tvorbou multimediálního obsahu. Tyto trendy se měnit nebudou, objem zakázek však bude samozřejmě záviset na ekonomické situaci,“ uvedl Petr Lesenský, člen výkonné rady APRA. „Čtyři z pěti našich agentur vidí v příštích měsících nové příležitosti, v době krize totiž nabývají nástroje PR na významu a jejich profesionální outsourcing je pro firmy výhodný,“ doplnil.
Nejvyšší nárůst investic pro rok 2020 očekávají PR agentury v oblasti sociálních médií a vedení komunit (69 %), ve vytváření multimediálního obsahu (56 %) a media relations (38 %). Zájem ze strany klientů o komunikaci s novináři potvrzuje fakt, že opět začal růst podíl nabíraných talentů z řad studujících žurnalistů (44 %, o 9 % více než loni). Vůbec nejčastěji nabírají PR agentury své zaměstnance z prostředí konkurenčních agentur (75 %).
Průzkum dále ukázal, že mzdy i ceny v oblasti PR v roce 2019 meziročně nerostly. Hodinové sazby se liší pouze v řádu desítek korun.
Tabulka: Průměrné hodinové sazby v českých PR agenturách
(nejedná se o ceníkové ceny, ale reálné ceny vycházející z jednotlivých zakázek)
POZICE | PRŮMĚR 2019 | PRŮMĚR 2018 | PRŮMĚR 2017 |
ředitel společnosti | 3 636 Kč | 3 644 Kč | 3 481 Kč |
account director | 2 804 Kč | 2 734 Kč | 2 656 Kč |
account manažer | 2 157 Kč | 2 174 Kč | 2 086 Kč |
account executive | 1 466 Kč | 1 520 Kč | 1 458 Kč |
account assistant | 1 096 Kč | 1 118 Kč | 1 011 Kč |
Zdroj: výzkum STEM/MARK pro APRA 2017, 2018 a 2019
Data se týkají agentur sdružených v APRA, které dohromady reprezentují 70 % českého trhu public relations.
O Asociaci public relations (APRA)
APRA (Asociace public relations) je dobrovolné sdružení PR agentur a odborníků v komunikaci působících na území České republiky. Vznikla jako odborné sdružení, jehož prvořadým posláním je prezentovat obor PR zejména odborné a klientské veřejnosti, všestranně kultivovat činnost agentur, prosazovat takzvanou nejlepší praxi, vytvářet prostor k široké profesní diskuzi a budovat dobré jméno oboru. APRA zároveň garantuje kvalitu nabízených služeb členských agentur prostřednictvím certifikace. Asociace dbá na dodržování etických pravidel dle Stockholmské charty a aktuálně sdružuje 17 českých i zahraničních PR agentur působících na českém trhu a necelou desítku komunikačních a marketingových oddělení společností.