Unilever do roku 2030 odstraní fosilní paliva v čisticích prostředcích v rámci investice Čistá budoucnost v hodnotě 1 miliardy euro

  • Investice ve výši 1 miliardy euro do projektu Čistá budoucnost odstartuje budoucnost čisticích a pracích prostředků společnosti Unilever bez složek vyrobených z fosilních paliv. Tohoto cíle chce společnost dosáhnout do roku 2030.
  • Investice budou směřovat do globálních výzkumů a inovací v oblasti cirkulární čisticí chemie.
  • Unilever vyzývá i další společnosti a podnikatele k následování nového přístupu zvaného Uhlíková duha, abychom mohli na celospolečenské úrovni dosáhnout obnovitelných a recyklovatelných zdrojů uhlíku z rostlin, vzduchu, moře a již vzniklého odpadu.

Praha, 3. září 2020 Společnost Unilever, jeden z největších dodavatelů produktů pro domácnost, dnes oznámila, že ve svých čisticích a pracích prostředcích do roku 2030 nahradí 100 % složek pocházejících z fosilních paliv složkami z obnovitelného či recyklovaného uhlíku. K tomuto kroku se společnost prostřednictvím svých značek Cif, Domestos, Savo, Coccolino, Surf nebo Seventh Generation rozhodla především pro to, aby mohla dosáhnout svých cílů v oblasti udržitelnosti.

Projekt Čistá budoucnost je jedinečný především snahou začlenit principy cirkulární ekonomiky do složení i obalů čisticích prostředků na celosvětové úrovni. Většina z dnes dostupných čisticích a pracích prostředků obsahuje složky, které jsou vyrobené z fosilních paliv, neobnovitelných zdrojů uhlíku. Ústup od těchto složek a přesun k obnovitelným a recyklovaným složkám uhlíku považuje společnost Unilever za další krok k dosažení budoucnosti bez fosilních paliv. 

Složky používané v čisticích a pracích prostředcích společnosti Unilever se v rámci životního cyklu těchto produktů podílejí na největší části uhlíkové stopy (46 %). Tento nový přístup tak společnosti otvírá zcela nové možnosti ve snižování své uhlíkové stopy. Společnost dokonce očekává, že tato iniciativa sníží uhlíkovou stopu složení jejích produktů až o 20 %.

Peter ter Kulve, prezident Divize čisticích a pracích prostředků, říká: “Projekt Čistá budoucnost naplňuje naši vizi ještě více transformovat naše podnikání k udržitelnosti. Celé naše odvětví musí nalézt způsob, jak se obejít bez surovin původem z fosilních paliv. Musíme přestat získávat uhlík z podzemí, když je ho dostatek na zemi, jen se ho odtud musíme naučit lépe získávat.“

Projekt Čistá budoucnost dopadá i na český trh

Lukáš Svienty, leader Divize čisticích a pracích prostředků společnosti Unilever za Česko a Slovensko, dodává: „Projekt Čistá budoucnost byl inspirací již pro několik inovací, které jsou dostupné i na českém trhu. Z těch nejnovějších jde o transformaci portfolia značky Cif do obalů z recyklovaného plastu. Řada Cif Nature’s Recipe je uvedena ve 100% recyklovaných lahvích, ubrousky této řady jsou vyrobené z textilíe s 0% příměsí plastu. Dokonce naše ikonické krémy Cif si u nás můžete zakoupit v lahvích, jež jsou z 50 % tvořeny recyklovanými plasty. Co se týče pracích a avivážních prostředků, novinkou jsou ultrakoncentrované aviváže Coccolino Intense v lahvích ze 100% recyklovaného plastu. Úplnou novinku představují nové tablety do myčky značky Cif s certifikátem Ekolabel a 100% recyklovatelným obalem a 70% obsahem složek přírodního původu, navíc jsou vyráběny v závodě s nulovou uhlíkovou stopou.“

Cenově dostupné produkty s nižším dopadem na životní prostředí

Investice společnosti Unilever do projektu Čistá budoucnost v hodnotě 1 miliardy euro budou směřovat na financování výzkumu v oblasti biotechnologií, využití CO2 a odpadu a nízkouhlíkové chemie, což urychlí přechod od chemikálií pocházejících z fosilních paliv. Tyto investice budou také použity na vývoj biologicky rozložitelných a vodu šetřících formulací produktů, snížení používání panenského, tedy nerecyklovaného plastu do roku 2025 na polovinu a na podporu rozvoje komunikace značek, díky nimž budou tyto technologie atraktivní pro spotřebitele. Program Čistá budoucnost, doplněk k Fondu na ochranu klimatu a přírody společnosti Unilever, který obnáší další 1 miliardu euro, je ovšem zaměřen především na vytvoření cenově dostupných čisticích a pracích prostředků, které poskytují vynikající účinnost s výrazně nižším dopadem na životní prostředí.

Podporujeme špičkové projekty po celém světě, například na Slovensku

Čistá budoucnost již nyní podporuje špičkové oborové projekty po celém světě, které mění složení a způsob výroby čisticích a pracích prostředků. Například na Slovensku spolupracuje společnost Unilever s lídrem v oblasti biotechnologií Evonik Industries na vývoji výroby rhamnolipidů, což jsou obnovitelné a biologicky rozložitelné povrchově aktivní látky, které se již používají v tekutých prostředcích Sunlight na mytí nádobí například v Chile nebo Vietnamu. 

Uhlíková duha jako ústřední bod projektu Čistá budoucnost

Ústředním bodem v projektu Čistá budoucnost je tzv. Uhlíková duha, což je nový přístup k diverzifikaci uhlíku využívaného ve složení produktů. Neobnovitelné fosilní zdroje uhlíku (v Uhlíkové duze nazvané černým uhlíkem) budou nahrazeny zachyceným CO2 (fialový uhlík), rostlinnými a biologickými zdroji (zelený uhlík), mořskými zdroji, jako jsou řasy (modrý uhlík), a obnoveným uhlíkem z odpadu (šedý uhlík). 

Peter ter Kulve, prezident Divize čisticích a pracích prostředků společnosti Unilever, shrnuje: “Dostávali jsme opakovaně zpětnou vazbu od spotřebitelů, že si přejí udržitelné, ale cenově dostupnější čisticí produkty, které mají stejné účinky jako ty tradiční. Rychlý vývoj v oblasti vědy a techniky nám umožňuje tohoto přání dosáhnout. Věříme, že přineseme na trh takové produkty, které ocení naši spotřebitelé, i příroda.“

KONEC

Jak se mohou lidé, firmy a partneři podílet na dosažení čisté budoucnosti?

  • Navštivte webové stránky projektu Čisté budoucnosti a zjistěte více o projektech, jako je Čistá budoucnost či Uhlíková duha, a programech, do kterých společnost Unilever investuje
  • Společnost Unilever je zakládajícím členem rady Obnovitelné uhlíkové iniciativy (Renewable Carbon Initiative, RCI). Toto uskupení vzniklo pod institutem Nova Institute, jehož cílem je informovat o obnovitelném přístupu k uhlíku na politické scéně, a zajistit tak udržitelnou budoucnost pro mnoho podnikatelských odvětví. Pokud byste měli zájem stát se členy iniciativy, navštivte webové stránky Nova Institute
  • Pokud máte jakékoliv podněty či nápady ohledně inovací, řešení nebo partnerství, které by mohly projektu Čistá budoucnost pomoci dosáhnout cílů ještě rychleji, dejte nám o sobě vědět, a to prostřednictvím portálu pro podání návrhů inovací a udržitelných partnerství.

Stávající závazky společnosti Unilever v oblasti udržitelnosti

Dnešní oznámení o závazku nahradit v našich čisticích a pracích prostředcích do roku 2030 sto procent derivátů uhlíku získávaných z neobnovitelných zdrojů vychází ze stávajících závazků spolčnosti Unilever v oblasti udržitelnosti.

  1. Společnost do roku 2039 dosáhne u všech svých produktů čistých uhlíkových emisí.
  2. Do roku 2023 dosáhne takového dodavatelského řetězce, který bude zcela nezávislý na odlesňovaných oblastech.
  3. Do roku 2030 zavede programy zaměřené na vodní hospodářství ve více než stovce lokalit.
  4. Do roku 2030 chce společnost dosáhnout naprosté biodegradability všech složek ve svých produktech.
  5. Do roku 2025 chce společnost o polovinu snížit využívání panenského plastu, pomoci sesbírat více plastů z oběhu, než kolik vyprodukuje, a zajistit, že všechny její obaly budou recyklovatelné, kompostovatelné nebo znovupoužitelné. Navíc chce do té doby začít využívat alespoň 25 % recyklovaného plastu ve svých obalech.

O společnosti Unilever

Společnost Unilever se řadí mezi největší dodavatele potravin, výrobků pro péči o domácnost a výrobků pro osobní péči na světě. V roce 2019 společnost celosvětově zaměstnávala 150 000 lidí a dosáhla obratu 52 miliard eur. Může se pochlubit více než 400 značkami, zahrnujícími například Dove, Rexona, Axe, Domestos, Cif, Savo, Hellmann’s, Knorr, Lipton, Magnum nebo Algida, které mají své stálé místo v domácnostech po celém světě.

Unilever plán udržitelného rozvoje (USLP), který byl představen v roce 2010, je v centru všeho, co Unilever dělá. Jeho cílem je za současného růstu byznysu snižovat environmentální stopu, a zároveň zvyšovat pozitivní dopad na společnost. 

Unilever byl založen v roce 1930 a svou českou pobočku zřídil v roce 1991. UNILEVER ČR, spol. s r. o., s hlavním sídlem v Praze, je součástí regionu Východní Evropa (EE) spolu s dalšími devatenácti pobočkami. Unilever v Česku zaměstnává kolem 330 zaměstnanců.