Průzkum GLS: Koronavirová pandemie ovlivnila fungování výdejních míst. Pětina provozoven měla zavřeno

Pandemie koronaviru na dlouhé měsíce utlumila společenský i ekonomický život po celé zemi a výrazně zasáhla také kamenné prodejny, které zároveň slouží jako výdejní místa pro logistické firmy. Pětina z nich měla úplně zavřeno. I přesto provozovatelé vidí situaci poměrně optimisticky a další propady tržeb v souvislosti s možnou druhou vlnou neočekávají. Informace vyplývají ze sociologického průzkumu balíkového přepravce GLS, do kterého se zapojilo na 150 kamenných prodejen, které provozují výdejní místa pro různé přepravce napříč Českou republikou. 

Většina provozoven očekává v druhé polovině roku stabilizaci 

Kamenné prodejny i přes propady tržeb v prvním pololetí vidí situaci poměrně optimisticky. Dva ze tří provozovatelů výdejních míst v České republice očekávají stabilizaci v druhé polovině roku a 17 % dokonce předpokládá nárůst tržeb. I přes výrazná vládní opatření během koronavirové pandemie mohla více než polovina provozoven (55 %) pokračovat ve své hlavní činnosti, i když 28 % s jistým omezením, např. zboží prodávali pouze přes okénko a ve zkrácené době. Zcela zavřeno měla necelá pětina provozoven (18 %), jednou z nich byla prodejna s postelemi a matracemi NO+BL v Plzni, která provozuje výdejní místo GLS ParcelShop. „Během mimořádného stavu jsme měli zavřeno, což se zásadně projevilo na našich tržbách. I přes zhoršující se situaci s počtem nakažených se podzimu neobáváme a věříme, že k dalšímu uzavření nedojde a budeme se moci spolehnout i na podporu za provozování výdejního místa balíků u přepravce GLS, se kterým spolupracujeme již čtvrtým rokem,“ říká Pavlína Krýslová, majitelka NO+BL Plzeň. 

Jako nejčastější záchranné opatření uváděly provozovny jednání o odpuštění nájmu (29 %), 14 % pak využilo kurzarbeitu a 11 % muselo sáhnout ke snižování platů. Pouze 3 % respondentů bylo nuceno propouštět. Téměř třetina provozovatelů však uvádí, že nemusela žádná záchranná opatření přijímat, protože jim tržby výrazně neklesaly. 

Přilákat lidi do prodejny je největším benefitem

Výdejní místa balíkových přepravců profitují především ze zvýšeného počtu příchozích zákazníků do prodejny, uvádí to čtyři z pěti kamenných prodejen (77 %). Dvě pětiny (40 %) provozoven považují za výhodný dostatečný příjem z provozu výdejního místa pro konkrétního přepravce a jedna pětina vnímá jako výhodu možnost výdělku za balíky přijímané k odeslání. 21 % zase jako hlavní výhodu uvádí možnost odesílat vlastní zboží se slevou. Provozovatelé výdejních míst naopak neradi komunikují s nespokojenými příjemci balíků (30 %). Necelá pětina pak za velkou nevýhodu považuje časovou zátěž na úkor vlastního prodeje, respektive vysokou zátěž před Vánoci. Podobný počet uvádí problémy se skladováním a nutnost pracovat s nadrozměrnými a těžkými balíky.

Většina provozoven u všech balíkových přepravců počítá s činností výdejního místa i do budoucna (73 %), další za předpokladu zvýšení odměny (24 %). „Velice nás potěšilo, že hodnocení od výdejních míst GLS je u těchto otázek nadprůměrné a naši partneři jsou se spoluprací s GLS i stávajícími podmínkami spokojeni,“ uvádí Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.

GLS v České republice a skupina GLS

GLS Czech Republic s.r.o. je dceřinou společností General Logistics Systems B.V. (s centrálou v Amsterdamu). GLS zajišťuje spolehlivé a vysoce kvalitní služby přepravy balíků pro více než 240 000 zákazníků, doplněné logistickými a expresními službami. „Lídr kvality v balíkové přepravě“, to je hlavní motto GLS. Prostřednictvím vlastních a partnerských společností skupina GLS provozuje síť pokrývající 40 zemí. Díky propracované pozemní síti je GLS jedním z předních poskytovatelů balíkové přepravy v Evropě. GLS působí také v Kanadě a na západním pobřeží USA. GLS má k dispozici vice než 70 centrálních a regionálních třídících středisek a více než 1 400 dep. GLS čítá na 19 000 zaměstnanců, na silnicích 28 000 doručovacích vozidel a vice než 4 000 dálkových nákladních vozidel. Ve fiskálním roce 2019/20 dosáhla GLS obratu ve výši 3,6 miliardy EUR a přepravila 667 milionů balíků.