Evropský trh zařízení pro chytrou domácnost čeká ve druhém letošním pololetí oživení

Odbyt na evropském trhu zařízení pro chytrou domácnost ve druhém letošním čtvrtletí meziročně poklesl o 7,2 procenta. Celkem spotřebitelé odebrali téměř 20,3 milionu přístrojů. S poklesem poptávky se potýkaly všechny sledované produktové kategorie, nejpatrnější byl u chytrých televizorů.

Na evropský trh zařízení pro chytrou domácnost ve druhém letošním čtvrtletí plně dopadly důsledky pandemie onemocnění COVID-19 a s ním spojených restrikcí. Negativně se projevilo například i odložení hlavních sportovních událostí na rok 2021, které se promítlo do snížené poptávky po chytrých televizorech. Mnoho spotřebitelů nemělo důvod k jejich pořízení nebo obměně.

Ve střední a východní Evropě prodej zařízení pro chytré domácnosti ve druhém kvartálu meziročně klesl o 19,5 procenta,” říká Jan Přenosil, senior research analyst společnosti IDC, a dodává: „Za poklesem odbytu v segmentu stojí především výsledky prodejů chytrých televizorů. Z části je lze přičíst i výpadkům v dodavatelském řetězci.

Evropský trh zařízení pro chytrou domácnost za 2Q 2020 podle dodavatelů (tisíce kusů)

DodavatelDodávky 2Q20Tržní podíl 2Q20Dodávky 2Q19Tržní podíl 2Q19Meziroční změna
Amazon.com3 93719,4 %3 36315,3 %17,1 %
Google3 48617,2 %3 48015,8 %0,2 %
Samsung2 08410,3 %2 87213,0 %-27,4 %
LG Electronics1 7368,6 %2 1279,7 %-18,4 %
Sony8674,3 %1 1915,4 %-27,2 %
Ostatní8 17740,2 %8 97640,8 %-8,9 %
Celkem22 287100 %22 009100 %-7,2 %

Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Smart Home Device Tracker, září 2020

Analytici společnosti IDC předpokládají, že na trhu dojde v nejbližších čtvrtletích k oživení a k jeho návratu k růstu. Pozitivní očekávání souvisejí mimo jiné s blížícím se obdobím vánočních nákupů nebo s očekávaným uvolňováním omezení druhé vlny pandemie koronaviru. K obratu vývoje v segmentu přispívají i sami výrobci. Průběžně na trh uvádějí nová a inovovaná zařízení. Mnohá z nich nabízejí oproti minulosti širší funkcionality a ve výsledku i vyšší přidanou hodnotu.

Dění v hlavních produktových kategoriích

Odbyt chytrých videozařízení ve druhém letošním kvartálu v Evropě meziročně poklesl o 12,1 procenta a nepřekonal hranici 11 milionů přístrojů. Segment mediálních adaptérů, narozdíl od chytrých televizorů, zaznamenal ve sledovaném období růst.

Prodej chytrých reproduktorů meziročně vzrostl o 8,9 procenta na 4,5 milionu kusů. Lídry kategorie i na evropském trhu dlouhodobě zůstávají americké společnosti Amazon a Google. Společně obsluhují více než 90 procent trhu na starém kontinentu.

Pokles odbytu zaznamenaly také produkty pro monitoring a zabezpečení domácností, chytré osvětlení nebo termostaty. Za druhý kvartál jich evropský trh odebral 3,9 milionu kusů. V meziročním srovnání došlo k 13,7procentnímu poklesu.

Výhled trhu zařízení pro chytrou domácnost

V roce 2024 podle analytiků společnosti IDC odeberou evropští spotřebitelé přes 200 milionů zařízení pro chytrou domácnost. Mezi lety 2019 až 2024 odbyt poroste v průměru o 16,19 procenta ročně.

V delším horizontu očekáváme další růst v kategorii chytrých televizorů,“ predikuje Jan Přenosil, a dodává: „Lepší kvalita obrazu, rozšiřující se nabídka služeb HbbTV, integrace se streamovacími platformami nebo s chytrými asistenty budou mít v kombinaci s relativně nízkou saturací chytrých televizorů v domácnostech pozitivní efekty na poptávku v regionu střední a východní Evropy.

Evropský trh zařízení pro chytrou domácnost v letech 2020-2024 podle produktů (tisíce kusů)

KategorieDodávky 2020Podíl 2020Dodávky 2024Podíl 2024CAGR 2020-2024
Videozábava58 65252,7 %80 56139,8 %8,26 %
Chytré reproduktory26 28423,6 %47 18023,3 %15,75 %
Osvětlení7 2056,5 %33 54616,6 %46,89 %
Monitoring, bezpečnost11 41410,3 %24 22511,9 %20,7 %
Termostaty2 8852,6 %6 6433,3 %23,19 %
Ostatní4 7584,3 %10 4745,1 %21,80 %
Celkem111 198100 %202 629100 %16,19 %

Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Smart Home Device Tracker, září 2020

Pozn. Historická data 1Q20 + 2Q20; Predikce 3Q20, 4Q 20 a 2024Y

O společnosti IDC

Společnost International Data Corporation (IDC) je přední firmou zabývající se shromažďováním informací na globálním trhu, poskytováním poradenství a pořádáním konferencí v odvětví informačních technologií, telekomunikací a spotřební elektroniky. Prostřednictvím více než 1100 analytiků po celém světě nabízí společnost IDC globální, regionální i místní zkušenosti a přehled technologických a oborových příležitostí a trendů ve více než 110 zemích. Analýzy a poznatky společnosti IDC pomáhají IT specialistům, vrcholným představitelům obchodních organizací i investorské komunitě v přijímání rychlých, informovaných technologických rozhodnutí a v dosahování klíčových obchodních cílů. Společnost IDC, založená v roce 1964, je stoprocentní dceřinou společností skupiny International Data Group (IDG), přední světové společnosti, která poskytuje mediální, datové a marketingové služby. Další informace o společnosti IDC najdete na webu www.idc.com.

Označeno tagem