Průzkum CBRE: Čtyři z deseti Čechů plánují nakoupit vánoční dárky v obchodním centru nebo kamenné prodejně. Většina utratí zhruba stejnou částku jako loni

Praha 9. prosince 2020 – CBRE, světový lídr v oblasti komerčních realitních služeb, nedávno provedl spotřebitelský průzkum mezi zákazníky obchodních center s cílem zjistit, jak se pandemie koronaviru promítne do vánočních nákupů. Z výsledků průzkumu vyplývá, že 42 % zákazníků čekalo s pořízením dárků na znovuotevření kamenných prodejen. Necelá třetina lidí plánuje nakoupit dárky online a přibližně stejný počet nakoupilo již během lockdownu. Pozitivním signálem pro maloobchod je, že téměř 70 % Čechů plánuje za vánoční nákupy utratit zhruba stejně vysokou částku jako minulý rok. Naopak šetřit na dárcích bude zhruba čtvrtina dotázaných.

„Až 37 % zákazníků chce ještě letos pořídit vánoční dárky v obchodních centrech či outletech a dalších 5 % v samostatných kamenných prodejnách. Hlavní motivací lidí pro nákup v obchodním centru jsou nejen speciální nabídky a akce obchodů (oceňuje je 78 % respondentů), ale i dostupnost širokého spektra prodejen na jednom místě (to potvrdilo 64 % dotazovaných). Polovina zákazníků přiznává, že míří do obchodních center za inspirací a hledá vhodné tipy na dárky ve vystaveném zboží. Nadpoloviční většinu také láká vánoční atmosféra a tematická výzdoba center,“ komentuje Klára Bejblová, vedoucí výzkumu retailového sektoru v CBRE.

Zákazníci dle průzkumu vnímají  jako překážku pro nákup vánočních dárků v obchodních centrech  větší koncentraci lidí na jednom místě, což uvedlo přes 70 % dotázaných. Necelé třetině respondentů brání osobní nepohodlí v souvislosti s dodržováním zavedených opatření a také obava ze šíření nemoci. Tuto domněnku však mírní Tomáš Míček, vedoucí oddělení retail sektoru a správy obchodních center v CBRE: „Obchodní centra se ve spolupráci s jednotlivými obchody poslední týdny důkladně připravovala na znovuotevření a intenzivně pracovala na tom, aby byla dostatečně technologicky, personálně i prostorově přizpůsobena k zajištění maximální bezpečnosti svých návštěvníků. Jsou nastavená taková opatření – ať už jde o nošení roušek, dodržování bezpečných rozestupů, regulaci počtu zákazníků v obchodech či pravidelnou dezinfekci prostor – že se z pohledu dodržování protikoronavirových opatření nákupní centra řadí k nejbezpečnějším veřejným místům v ČR. Dle výsledků průzkumu navíc část zákazníků již nakoupila vánoční dárky online, takže letošní návštěvnost center očekáváme o cca 20 až 30 % nižší než loni. To jejich provozovatelům umožní koordinovat návštěvníky tak, aby nedocházelo k vyšší koncentraci lidí v určitých částech centra. V případě vyšší vytíženosti jsou provozovatelé schopni rychle zareagovat prodloužením otevírací doby.“

Řada zákazníků se naučila nakupovat v e-shopech, ale osobní zkušenost stále vítězí

Z výsledků průzkumu dále vyplývá, že zhruba 40 % zákazníků se během uzavření kamenných obchodů naučilo nakupovat určitý sortiment ve větší míře online: konkrétně 52 % módu a obuv, 42 % elektroniku, 38 % hračky nebo knihy 31 % knihy. Částečně v tom chtějí pokračovat i nadále, ovšem současně si stále více uvědomují limity e-commerce – ať už jde o absenci osobní zkušenosti, možnosti si zboží vyzkoušet či zážitku z nakupování. Lidé, kteří s pořízením vánočních dárků počkali na prosinec a mají tudíž na výběr z obou možností nakupování, preferují osobní výběr na kamenné prodejně u drogistického zboží (77 %), oblečení, obuvi a doplňků (58 %) i sportovního vybavení (53 %). Vysokých hodnot kolem 80 % dosahují i nákupy vánočních zásob potravin a nápojů. Naopak u sortimentu elektroniky převažuje nákup na e-shopech (38 %). Zde májí vyznamný podíl i hračky (29 %) a knihy (27 %). 

„Z výsledků průzkumu vyplývá ještě perlička na závěr: to, že muži odkládají vánoční nákupy na poslední chvíli. Pouze 17 % mužů mělo začátkem prosince dárky nakoupené. Obdobně nízké číslo (pouhých 13 %) se ukázalo i u seniorů, nicméně v jejich případě sehrála hlavní roli menší ochota nakupovat online formou než záměr shánět dárky na poslední chvíli,“ uzavírá Klára Bejblová.

Více o průzkumu CBRE

Zákaznický průzkum proběhl v době od 30. listopadu do 3. prosince 2020 s cílem zjistit změny v nákupním chování zákazníků v době nouzového stavu a těsně před znovuotevřením většiny maloobchodních prostor v České republice. Mezi klíčové otázky patřilo, jak plánují lidé nakupovat vánoční dárky (v kamenných obchodech či onlline), co je přivede zpět do obchodních center a zda by je naopak mohlo něco odradit. Skupinu respondentů tvořilo téměř 400 zákazníků obchodních center napříč Českou republikou. 

O CBRE 

CBRE Group, společnost figurující na žebříčku Fortune 500 a indexu S&P 500 se sídlem v Los Angeles, je světovou vedoucí společností v oblasti realitních služeb a investic (z hlediska výnosů za rok 2019). S přibližně 100 000 zaměstnanci poskytuje služby majitelům nemovitostí, investorům a nájemníkům prostřednictvím více než 530 poboček po celém světě (do tohoto součtu nejsou započteny dceřiné společnosti). Společnost CBRE poskytuje širokou škálu integrovaných služeb od správy a údržby nemovitostí, obchodních transakcí, projektového managementu, investičního managementu přes oceňování nemovitostí, pronájmu a prodeje nemovitostí, strategického poradenství až po hypoteční a developerské služby. S téměř 350 zaměstnanci CBRE v České republice spravuje téměř 75 objektů komerčních budov o celkové rozloze téměř 1,2 mil. m2. Pro více informací navštivte internetové stránky společnosti na www.cbre.cz.