Vánoční nákupy řešíme na sociálních sítích třikrát více než loni

Téma nakupování vánočních dárků letos významným způsobem rezonuje na sociálních médiích. Za poslední 3 měsíce se vánočního nakupování týkalo skoro 120 000 zmínek na českých sítích. To je třikrát více příspěvků oproti předchozímu roku. Z obsahové analýzy od společnosti Newton Media dále vyplývá, že se Češi často chystají nakupovat pouze on-line a raději s předstihem. Řeší se i to, co letos nakoupit.

Analýza vychází z obsahového rozboru 10% vzorku 117 029 zmínek mezi českými uživateli Facebooku, Twitteru, Instagramu a v diskusích pod články v médiích a na on-line fórech v časovém období 5.10. až 5.12.2020. Rozsah diskusí na toto téma koreluje s aktuálními vládními nařízeními. Prvotní nárůst debat vyvolal zákaz maloobchodního prodeje od 22. října, značně větší odezvu mělo mezi uživateli opětovné otevření prodejen 3. prosince.

E-commerce v Česku roste víc, než se čekalo

Reakce na uzavření prodejen nebyly tak negativního charakteru, jak by se mohlo předpokládat. Řada uživatelů sděluje, že bude letos nakupovat dárky výhradně online. Téma e-commerce nebo-li online nakupování letos v diskusích narostlo oproti loňskému roku o 28 %. „Zde je zřetelný vliv pandemie kovidu, protože 27 % všech zmínek týkajících se e-commerce a publikovaných v období od poloviny srpna do půlky listopadu obsahovalo výslovnou či kontextovou souvislost s epidemickou situací,“ upřesňuje Kristyna Jiroutová, analytička sociálních médií z Newton Media, podle které se pouhých 9 % zmínek týkalo přímo Vánoc nebo nakupování vánočních dárků. 

Slova Jiroutové potvrzuje také Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK): „E-commerce v ČR zaznamenala oproti roku 2019 meziroční nárůst prodejů zboží o více než 25 %, zatímco původní odhady byly cca 15 %. Většinu dárků letos objedná na síti více než polovina uživatelů internetu, úplně všechny pak 11,3 %.“ Nakupování přes eshopy má dle diskutujících řadu benefitů, je bez front, bez rizika nákazy kovidem a je pohodlné. Obavy vyjadřují uživatelé sítí z náporu na přepravní společnosti, proto často uvádí, že letos nakupují dárky s předstihem. I odpůrci nákupů online přiznávají, že si na tuto formu prodeje zboží musí zvyknout a přizpůsobit se situaci. Uživatelé si žádali především otevření prodejen se zbožím, které vyžaduje zkoušení. Týkalo se to především diskusí o oblečení a obuvi pro děti. Kritika mířila na zahraniční řetězce, které na rozdíl od českých maloobchodů mohou být otevřené.

Opětovné otevření obchodů na začátku prosince pak vyvolalo vlnu negativních reakcí. V diskusích nejčastěji zaznívá, že se jedná o krátkodobé a neopodstatněné řešení. Uživatelé se obávají, že počet nakažených rapidně vzroste a v lednu nastane třetí vlna s dalšími omezeními. Uživatelé sociálních sítích také sdílejí postřehy o počtu nakupujících v obchodních centrech. Většina z nich informuje, že významné fronty v obchodech nezaznamenala. Uvádí však několik výjimek, jedná se často o obchody s vánočními dekoracemi jako Pepco nebo Nanu Nana. Nejčastěji sdílejí fotografie front před obchodní sítí Pepco a zaznívají názory, že se tento obchod stal letošní Pandorou, před jejímiž prodejnami se před Vánoci stály v minulosti dlouhé fronty.

Jaké dárky můžeme čekat letos pod stromečkem 

Podle Vetyšky nejvíce nakupujících letos na Vánoce objedná v e-shopech tradičně hračky. Velmi populární jsou ale také knihy, produkty pro zdraví a krásu či oblečení a obuv. Z dražších kategorií jsou oblíbené mobilní telefony, šperky a hodinky nebo bílé zboží. „Humorné komentáře na sítích uvádí, že místo barevných ponožek letos lidé nakoupí vzorované roušky pro své blízké, vitamíny na podporu imunity nebo bylinkové čaje. Většina uživatelů se však staví kriticky k dárkům spojeným s koronavirem, nechtějí si tím kazit atmosféru u stromečku,“ uvádí Martina Maňhalová, analytička sociálních médií ze společnosti Newton Media. Řada diskutujících řeší dárky formou voucherů nebo poukázek do oblíbených obchodů a podniků a také se raději vyhnou nákupům dovolených kvůli nejasné situaci. Často skloňovanými dárky jsou také pomůcky na cvičení jako reakce na nedostatečný pohyb během lockdownu. 

Namísto konzumu pohodové svátky

Všemi diskusemi se prolíná to, že Vánoce neznamenají jen nakupování vánočních dárků. Uživatelé si připomínají, že letošní situace by nás měla přimět si uvědomit pravou podstatu Vánoc, navrátit se k tradicím, užít si svátky s rodinou doma a nepodléhat nákupnímu šílenství jako v letech předchozích. 

Kontakt pro média:

Jitka Adamčíková

T: 00420 605 441 267

Jitka.Adamcikova@newtonmedia.cz

Nárůst tématu e-commerce v sociálních médiích:

Chart, line chart

Description automatically generated

NEWTON Media, a. s.

Společnost NEWTON Media je největší středoevropský poskytovatel služeb mediálního monitoringu a analýz s tradicí od roku 1995. Působí v ČR, na Slovensku, v Polsku, Chorvatsku, Slovinsku, Srbsku, Bosně a Hercegovině a Makedonii. Monitoring a analýzy NEWTON Media pokrývají oblast tradičních médií, internetu a sociálních sítí. Společnost disponuje největším mediálním archivem ve střední Evropě sahajícím do roku 1996. Portfolio služeb s přidanou hodnotou zahrnuje strategické poradenství a návrhy a realizaci doporučení s cílem napomoci klientům posílit jejich konkurenceschopnost. Je členem mezinárodních odborných sdružení FIBEP a AMEC a sdílí mediální obsah s dalšími agenturami z celého světa. Pro více informací navštivte www.newtonmedia.cz