Nejenže zmizeli turisté. Pandemie neustále proměňuje fungování taxi služeb i jejich alternativ

Data platformy Bolt ukazují, jak výrazně se v důsledku pandemie mění využívání taxíků a podobných služeb osobní přepravy. Dříve jsme si objednali vůz na cestu z baru domů, dnes spíše za nákupy. A bezprostředně po výrazných zpřísněních opatření proti šíření viru raději nejedeme nikam. Na to, stát se řidičem alternativní taxislužby, se stojí fronty. Navíc rozvážková služba Bolt Food nově distribuuje i antigenní testy.

Vozy s logem Bolt již křižují deset českých a moravských měst, i ta menší jako jsou Jablonec nad Nisou, Kladno a nejnověji Mladá Boleslav. Anonymizovaná data z aplikace Bolt, přes kterou si cestující vozy objednávají, přitom vykazují zajímavé vzorce. Nepřekvapivě se zvýšil podíl jízd během dne na úkor nočních hodin – zatímco před propuknutím pandemie se každá čtvrtá jízda s Boltem uskutečnila mezi 23. a 3. hodinou, dnes tento podíl činí 15 procent. Lidé více využívají tento způsob přepravy pro cesty do práce a zpět domů, kde byl zaznamenán nárůst o více než desetinu. Stejně tak rostl i podíl jízd ve všední dny, který nyní činí nadpoloviční většinu všech jízd Boltu. Jejich průměrná délka se však nezměnila.

Po uvolnění přísného lockdownu, jako je ten nynější, začne objem jízd alternativních i klasických taxislužeb opět stoupat. V případě Boltu se koncem loňského roku jednalo o přibližně desetiprocentní nárůst. Ovšem po zavedení přísných opatření se počet jízd vždy propadne, v polovině října minulého roku o 16 a v současné době o 17 procent z hodnot bezprostředně před tím, než zpřísnění vstoupila v platnost. Během prvního lockdownu v březnu 2020 se přitom počet jízd s Boltem snížil dokonce o 80 procent vůči době před vypuknutím pandemie, především v důsledku velkého snížení mobility Pražanů. Pro srovnání, stejný propad na pěti-nu cestujících v březnu minulého roku zaznamenal také Dopravní podnik hlavního města Prahy. Počet jízd Boltu každopádně do nedávno vyhlášeného lockdownu postupně rostl tak, že dosáhl 75 % celkového objemu v době před pandemií.

“Ve vozech Bolt platí všechna hygienická opatření s tím, že některá vozidla jsou dokonce vybavena plastovou stěnou oddělující zadní sedadla od prostoru pro řidiče. Jsme rádi, že řidiči i pasažéři tato pravidla plně respektují. Z našich dat přitom vyplývá, že lidé v důsledku pandemie větší měrou využívají jiné možnosti dopravy než pouze hromadnou,” říká Jakub Dvořák, Country Manager platformy Bolt pro Českou republiku, a dodává: „Pandemie proměnila a neustále proměňuje nejen naše podnikání, ale především lidské životy. Jak dosvědčuje okolnost, že se nám od jejího vypuknutí hlásí o polovinu více řidičů než obvykle. Jsme rádi, že můžeme být alternativou nejen taxislužby, ale také pro ty, kdo v důsledku pandemie přišli o živobytí. To se týká především menších měst, kam také výrazně expandujeme. Jen v posledních několika týdnech jsme naši přepravní službu spustili v Českých Budějovicích a Mladé Boleslavi, a chystáme se do dalších.“

Pandemie a s ní spojené lockdowny zvýšily poptávku po doručovacích službách, což vedlo k rychlému startu rozvážkové aplikace Bolt Food. Zejména restaurace, které patří mezi nejvíce postižená odvětví, potřebovali a stále potřebují pomoc. K mírnění jejích důsledků začal Bolt Food již loni na jaře nabízet partnerským restauracím dopravu zdarma. V současnosti výrazným způsobem přispívá na slevové akce. Nyní přichází s další aktivitou směřující ke zvládnutí probíhající pandemie. Přes Bolt Food si lze objednat a nechat doručit antigenní testy na SARS-CoV-2. „Chceme tak lidem co nejvíce usnadnit současnou situaci a pomoci jim chovat se maximálně zodpovědně. V situaci, kdy jsou odběrová místa i laboratoře zahlceny, se lidé mohou sami v pohodlí svého domova otestovat například před cestou do práce. Anebo, pokud se někdo necítí ve své kůži, nemusí nikam chodit a my mu domácí antigenní test bezpečně a bezkontaktně dovezeme,” vysvětluje novou službu Marek Maxa, který je zodpovědný za službu Bolt Food.

O Boltu

Bolt je přední evropská přepravní platforma, jejímž cílem je zajistit, aby doprava ve městech byla ještě dostupnější, pohodlnější a udržitelnější. Bolt má více než 50 milionů uživatelů ve více než 40 zemích v Evropě a Africe. V současné chvíli nabízí jak přepravu auty, tak řešení z oblasti mikromobility (elektrické koloběžky a kola) a rovněž dovoz jídla nebo doručování balíčků. Společnost se v ekologickém programu nazvaném Green Plan zavázala k úplné kompenzaci emisí vzniklých při přepravě skrze aplikaci Bolt v Evropě, což přispívá ke snížení dopadu podnikání společnosti na životní prostředí.

Označeno tagem