E-shopy díky koronaviru zažívají nebývalý boom. Pronikají i do zahraničí

30. března 2021 – Vliv pandemie koronaviru ukázal, jak je důležité prodávat produkty a služby online. Přes počáteční chaos zažilo internetové obchodování v České republice, na Slovensku i v Maďarsku nevídaný růst. Z důvodu uzavření kamenných prodejen se nákupy přesunuly do online prostředí a změnilo se nákupní chování napříč segmenty. Online prodejci, kteří byli připraveni, zažili nejlepší rok ve své historii. E-shopy investovaly do rozvoje nákupních kanálů, inovací i digitálního marketingu. Internetoví prodejci, kteří na domácí půdě posílili, se navíc rozhlížejí i po zahraničních trzích. 

„Loňský rok byl pro internetové obchodníky nebývale úspěšný. Výrazný nárůst oblasti e-commerce je podle našich údajů o investicích do reklamy od více než 340 středoevropských a východoevropských internetových obchodů patrný i v prvních měsících letošního roku, zejména v České republice, Slovensku, Rumunsku a Maďarsku,“ říká László Szabó, spoluzakladatel a ředitel rozvoje digitální agentury Growww Digital, která spolupracuje s předními e-shopy na trzích střední a východní Evropy.

Pokles investic zaznamenala Česká republika pouze v prosinci. Rovněž do otevřených nákupních center před Vánoci, kdy byl prodej opět povolen, dorazilo méně lidí než před rokem. V důsledku nejistoty, zda vláda opatření před svátky rozvolní, si část lidí dárky obstarala na internetu ještě před otevřením kamenných prodejen. Obrovský nárůst zaznamenal český e-commerce právě v říjnu a listopadu. Z údajů Growww Digital o reklamě středoevropských a východoevropských e-shopů vyplývá, že s koncem roku, kdy se české obchody znovu uzavřely, se opět zvýšila poptávka u online obchodníků.

Z grafu je zřejmé, že už od konce loňského a začátku letošního roku vyčnívá nad všemi zeměmi Slovensko. To ještě před Vánoci uzavřelo kamenné prodejny a v online nakupování pak překonalo každý myslitelný rekord. A růst stále pokračuje. Stejná situace jako na Slovensku je v posledních 3 – 4 týdnech také v České republice a to právě kvůli stále trvajícím opatřením a uzavření obchodů.

Podobný trend nastal také v Maďarsku, kde zaznamenali výraznější nárůst nových e-shopových zákazníků, což je dlouhodobou výzvou pro každého online podnikatele. „U e-shopů, které zde působí, se už v prvním týdnu uzávěry prodejen zvýšila reklamní aktivita o 30 procent. Kromě stávajících zákazníků se zvýšil i prodej u nově příchozích, které do online prostoru přivedly právě uzavřené prodejny,“ doplňuje László Szabó.

“Od začátku omezení jsme zaznamenali znatelný nárůst v návštěvnosti, tržbách a počtu nových zákazníků. Je evidentní, že se do světa online nakupování dostali i ti, kteří se mu do té doby vyhýbali. Zásadní pro nás bylo především přesunout prodavače z prodejen na online chat, který od té doby skvěle funguje,” uvádí zkušenosti s pandemií Mikuláš Všelicha za Kytary.cz, významného hráče na trhu hudebních nástrojů a hudebnin, který spolupracuje s Growww Digital.

Pro internetové obchodníky je i letošní rok výzvou a příležitostí. Zažíváme boom u online nakupování a v dalších minimálně třech měsících Growww Digital očekává pokračování tohoto trendu. „E-shopy se ale musí připravit na nápor zákazníků, naskladnit zboží, rozšířit logistiku a zajistit subdodavatele, aby uspokojily nárůst poptávky. Předpokládáme, že i v případě, kdy se online poptávka po zrušení omezení zmírní, její dopad bude zachován podobně, jako tomu bylo v prvních vlnách uzávěr,“ uvádí Szabó.

Podle zkušeností Growww Digital si firmy více uvědomují důležitost e-commerce a pouští se do vylepšování nabídky produktů, zlepšení vlastního webu nebo investic do digitálního marketingu. “Na začátku pandemie byla česká a slovenská e-commerce ve výdajích na marketing nejopatrnější ze všech zemí střední Evropy. Tržní poptávka v online se však v krátkém čase rapidně zvýšila, čímž se postupně posilovaly investice do marketingových aktivit. V Polsku, Maďarsku a na Slovensku jsme zaznamenali podobný trend se zpožděním,” dodává László Szabó.

Expanze láká

Výrazné posílení e-commerce v pandemickém období se promítlo také do uvažování firem o expanzi na další trhy. Přestože expanze českých e-shopů začíná obvykle na Slovensku, firmy se nebojí ani dalších zemí. Pokud mají ziskový a stabilní domácí trh a prodeje jim v době pandemie neklesly, může být ideálním krokem poohlížet se po nových trzích. 

V roce 2020 expandovaly české a slovenské e-shopy nejvíce do Maďarska, Rumunska a Slovinska. Také letos se jeví expanze e-shopu do zahraničí jako skvělá příležitost. Kromě růstu e-commerce v dané zemi a oslovení nových zákazníků, je výhodou daňová optimalizace a globální obchodní vztahy. Do popředí zájmu se dostává Chorvatsko nebo Ukrajina.  V pohledu na profitabilitu je podle Growww Digital dobré uvažovat nad obdobím 1,5 až 3 roky v kterékoliv nové zemi.

Growww Digital

Digitální marketingovou agenturu založili před devíti lety László Szabó a Krisztian Dunder. Fullservisová agentura se sídlem v Budapešti působí v sedmi zemích střední a východní Evropy (Maďarsko, Česká republika, Slovensko, Rumunsko, Chorvatsko, Slovinsko, Srbsko). Pro přední internetové obchody zajišťuje podporu na míru, která přispívá k úspěchu celkové expanze na další trhy. Growww Digital se zaměřuje na online marketing – PPC kampaně a performance marketing, vytváření obsahu, správu sociálních médií ad.

Díky znalosti jednotlivých trhů a jejich zvyklostí přináší odbornou podporu za účelem rozvoje podnikání internetových obchodů a oslovení nových zákazníků. Spolupracuje se středními a velkými internetovými portály, ikonickými mezinárodními značkami (Geberit, Daikin, Kifli.hu/Rohlik.cz ad.). V posledních 5 letech byl průměrný meziroční růst klientů Growww Digital (v rámci kanálů agentury) přes 80 procent. 

Agentura je členem CEE Digital Alliance, která sdružuje digitální agentury ze střední a východní Evropy s certifikátem Google Premier Partner.

Více: www.growwwdigital.com

László Szabó

spoluzakladatel a ředitel rozvoje Growww Digital

László Szabó pracuje 16 let jako specialista na export mezi městy Praha-Bratislava-Budapešť. Před 8 lety založil spolu s Krisztianem Dunderem digitální marketingovou agenturu Growww Digital, kde se věnuje zejména online růstu firem napříč trhy střední a východní Evropy. László působí mj. jako Google Certified Trainer pro Česko a Slovensko se zaměřením na export firem. V rámci Google programu, který sdružuje odborníky v řadě oblastí, podporuje László Szabó start-upy, firmy, ale i studenty nebo neziskové organizace v získávání dovedností potřebných k rozvoji.