Trh s chytrou domácností se může v Evropě těšit na rychlý růst. Při pořizování chytrých produktů Čechy nejvíce láká pohodlí a snaha a o udržitelnost, tvrdí výzkum

Praha, 2. června 2021 – Ve světě silně zasaženém pandemickými opatřeními, která přinutila mnoho lidí pracovat a studovat z domova, se ukázala potřeba pohodlnějšího domova v plné síle. Podle průzkumu společnosti Ypsos pro společnost Netatmo mělo více času stráveného doma dopad na vnímání domácnosti u 90 % respondentů. Nejvíce lidé změnili svůj pohled na komfort (43 %), následovala energetická náročnost (38 %) a zdravé prostředí celé domácnosti (27 %). Z výsledků výzkumu také vyplynulo, že 64 % dotazovaných využilo čas karantény k vylepšení svých příbytků – nejvíce si lidé zvelebovali své obývací pokoje (27 %), následovala zahrada (21 %) a kuchyň (20 %).

Chytré produkty jsou přirozenou reakcí na tyto trendy, tedy touhu vylepšovat a zefektivňovat své domácnosti. V březnu zveřejnil institut pro průzkum trhu Gfk zajímavá čísla pro rok 2020: trh inteligentních produktů vzrostl o 24 % na 20 miliard EUR v sedmi evropských zemích (Německo, Francie, Velká Británie, Itálie, Španělsko, Nizozemsko a Belgie). V zemích střední a východní Evropy byl růst ještě markantnější. Meziroční nárůst v prodeji zařízení pro inteligentní domácnost v letech 2019 a 2020 zde činil 53,5 %. A i v nadcházejících letech tento trend bude pokračovat. Do roku 2024 se očekává, že trh s chytrými zařízeními v Evropě dosáhne 201,1 milionů dodávek s průměrným růstem 14 % v období 2020-2024.  

Koncept chytré domácnosti není žádná novinka. Sahá zpět do poloviny 20. století, kdy byly vynalezeny dálkové ovladače. To položilo základ automatizované domácnosti a vedlo ke vzniku prvních domácích spotřebičů a programovatelného termostatu. Ačkoli toto zařízení nebylo „chytré“, bylo již schopné regulovat spotřebu energie v domácnosti a zajistit konstantní teplotu.

Od té doby se domácí inovace vyvinuly a diverzifikovaly tak, aby splňovaly další potřeby, jako je bezpečnost, energetická účinnost a pohodlí. Zařízení pro chytrou domácnost se stále posouvají kupředu a k jejich masivnějšímu rozšíření přispívá několik faktorů. Velký počet domácností splňuje základní předpoklad pro fungování chytrých produktů díky široké dostupnosti vysokorychlostního internetu. Důležitou roli navíc sehrálo běžné užívání smartphonů. Nyní jsme zvyklí pracovat s rozličnými aplikacemi a smartphone se stal univerzálním dálkovým ovládáním.

A jak jsme na tom v Česku?

Z již zmiňovaného výzkumu vyplynulo, že 40 % respondentů vlastní produkt pro inteligentní domácnost. Zájem o chytrou domácnost se nijak neliší napříč pohlavími. 50 % uživatelů produktů pro chytrou domácnost jsou ženy a 50 % muži.  

Nejčastěji uživatelé vlastní inteligentní osvětlení (39,5 %), následují produkty pro inteligentní vytápění (38,1 %). Jako nejčastější důvod nákupu respondenti uváděli pohodlí (78,6 %), poté udržitelnost (29,5 %) a zvýšení bezpečnosti (25,2 %). Co se týče plánů pro letošní rok, polovina respondentů uvedla, že si chce některý z chytrých produktů pořídit. Nejčastěji lidé uváděli inteligentní domácí spotřebič (20 %), poté inteligentní osvětlení (14,7 %) a produkt pro inteligentní zabezpečení (12 %). 

„Průzkum ukázal, že pandemie měla vliv na rostoucí popularitu řešení pro chytrou domácnost,“ uvedl Fred Potter, zakladatel společnosti Netatmo. „Již 10 let se snažíme vyjít vstříc našim uživatelům a uspokojit jejich potřeby. Výsledky dokazují, že lidé nejvíce touží po zvýšení pohodlí a udržitelnosti domova a přesně o tom chytrá domácnost je. To je také důvod, proč letos tolik lidí plánuje pořízení některého z produktů pro chytrou domácnost,“ uzavřel Potter.

Fotografie ke stažení naleznete na následujícím odkazu:

Livingroom-Family-WEB-HD
Weather-Lifestyle-02-WEB
NTH+NAV-Lifestyle-03-Web
NTH-Lifestyle-Kitchen-02-Web
Alarm-System-Packshot-PRINT

O výzkumu:

Výzkum byl realizován v dubnu 2021 na reprezentativním vzorku populace ČR ve věku 18-65 let. Celkem se ho zúčastnilo 500 respondentů. Respondenti odpovídali na otázky týkající se jejich pohledu na chytrou domácnost a změn ve vnímání domova v době pandemie. Na otázky bylo možné odpovídat vícečetnými odpověďmi. Výzkum realizovala společnost Ypsos, globální lídr v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění.

O společnosti Netatmo

Netatmo je jedním z lídrů v oblasti chytré domácnosti, který navrhuje a vyrábí intuitivní inteligentní zařízení pro bezpečnější a pohodlnější domov.

V roce 2012, kdy společnost vznikla, se zavázala nadále navrhovat a uvádět na trh zařízení, pro něž platí:

  • 100% bez poplatků: bez předplatného a jiných nákladů
  • 100% zabezpečení: garance ochrany údajů a respektování soukromého života uživatelů
  • 100% průběžný vývoj: pravidelné aktualizace a přidávání funkcí zdarma

Netatmo v současnosti nabízí 13 zařízení a příslušenství pro chytrou domácnost. Užitečná a snadno použitelná zařízení uživatelům usnadňují každodenní život a současně zvyšují komfort jejich domácnosti.

Kromě řady výrobků určených pro širokou veřejnost se společnost v rámci programu „with Netatmo“ ve spolupráci s předními značkami z oblasti stavebnictví podílí na vývoji možnosti integrace řízení chytré domácnosti do infrastruktury obytných domů.

V roce 2018 se společnost Netatmo připojila ke skupině Legrand, světovému specialistovi v oblasti elektrické a digitální infrastruktury budov. 

Netatmo, stejný domov, jen chytřejší.