Češi budou po pandemii utrácet – hlavně za oblečení a obuv. Vyplývá to z průzkumu pro Twisto, které také zaznamenalo rekordní měsíc v historii

Praha 18. června 2021 – Až dvě třetiny Čechů očekávají zvýšené výdaje v následujících měsících vlivem končící pandemie. Nejvíce se lidé chystají utrácet za věci, které si nemohli kupovat během pandemie – zejména oblečení, obuv a dovolenou. Dovolenou si většina bude kupovat v Česku, a to ze svých úspor. S vyhlídkou léta se lidé dále chystají utrácet za vybavení domu a zahrady, kulturu a zábavu. Údaje vyplývají z průzkumu, který pro fintechový startup Twisto zpracovala společnost Perfect Crowd. Chuť utrácet zároveň potvrzují výsledky Twista, které zaznamenalo rekordní hrubý objem zboží (gross merchandise volume – GMV) ve své historii.

„V květnu 2021 jsme zaznamenali rekordní objem transakcí, které byly s Twistem uskutečněny. Naši zákazníci a zákaznice s Twistem zaplatili zboží dohromady v hodnotě 250 milionů Kč. Jde o rekordní číslo za dobu existence Twista, které si vysvětlujeme nejen nárůstem naší klientské základny, ale také uvolněním opatření a návratu lidí do obchodů a restaurací. Lidé si jednoduše šli užít nakupování a více než obvykle naši zákazníci využili Nákupy na třetiny s Twistem pro pořízení sezónního sortimentu, jako je móda či vybavení na zahradu,“ komentuje největší nárůst celkové hodnoty nákupů Pavel Rath, ředitel marketingu v Twistu.

Twisto se také rozhodlo zmapovat finanční kondici českých domácností a to, jak se proměnilo jejich nákupní chování během pandemie. Nyní prozradilo, jak se Češi chystají během léta utratit peníze ušetřené přes zimu. Průzkum pro český startup provedla společnost Perfect Crowd na reprezentativním vzorku 1 000 lidí v druhé polovině května.

Češi se chystají se obléknout, vyrazit na dovolenou a užívat si společnost a zábavu

Celkem 65 % respondentů průzkumu uvedlo, že v následujících měsících budou určitě nebo pravděpodobně více utrácet. Nejvíce peněz plánují utratit za módu – 34 % dotazovaných plánuje investovat do oblečení a 32 % do obuvi a dalších doplňků. Potvrzuje se tak, že během pandemie lidé šetřili zejména na svém zevnějšku – částečně protože nebylo kam nové oblečení nosit a částečně kvůli zavřeným obchodům a nemožnosti si oblečení v obchodě rovnou vyzkoušet. Možnosti vyzkoušení a vrácení oblečení sice řada e-shopů rozšířila, avšak zejména starší generace stále upřednostňuje rychlejší a pohodlnější zkoušení přímo v obchodě.

Čtvrtina lidí chce léto využít k nákupu potřeb pro dům a na zahradu. Lidé si také chtějí v létě vykompenzovat nedostatek společenského vyžití při lockdownu. Pětina lidí plánuje vyšší výdaje na zábavu typu návštěv zoo, zábavních parků a koupališť, jenom o něco méně pak kulturní události, jako jsou koncerty, festivaly, výstavy či divadla.

Dovolenou budeme trávit spíše v Česku, úvěry si na ni brát nechceme

Celkem 29 % dotázaných mezi vyššími výdaji očekává i dovolenou v Česku, zatímco 22 % plánuje vyrazit do zahraničí. Dovolenou budou Češi financovat spíše ze svých úspor – v případě dovolené v Česku zhruba z poloviny, nákladnější zahraniční dovolenou zhruba ze 70 %. Na dovolenou si Češi nechtějí brát úvěry, ty radši využívají na nákupy velkého bílého elektra a technologie. Obměnu velkých domácích spotřebičů po dlouhém lockdownu plánuje 17 % dotázaných, přičemž 12 % z nich bude nové vybavení hradit právě prostřednictvím splátek. Podobné je to i u nákupů počítačů či mobilních telefonů a příslušenství.

Úvěry si také lidé často plánují brát na splátky již existujících úvěrů. Ty musí splácet téměř každý desátý Čech a další úvěr si na jejich splacení musí vzít 10 % z nich. 9 % respondentů zároveň aktuálně neví, čím bude úvěry splácet. Někteří lidé tak přeceňují své možnosti splácet při uzavírání úvěrů a riskují, že se dostanou dluhové spirály. Nicméně zhruba čtyři pětiny respondentů své úvěry splácí primárně ze svých pravidelných příjmů a někteří z úspor.

Budeme i nadále nakupovat přes internet?

Dle průzkumu si Češi zvykli přes internet nakupovat velkou část věcí, zvláště pak takové zboží, které si nepotřebují vyzkoušet a osahat, ale kde požadují co největší výběr ze sortimentu, aby to vyhovovalo jejich vkusu a představám. Jde tedy vedle elektra i o kosmetiku, knihy, hračky, jídlo pro domácí mazlíčky, ale i sportovní potřeby. Nejvíce se lidé těšili na návrat do restaurací, kamenné obchody také preferuje 60 % lidí pro nakupování obuvi a módních doplňků. U potravin a oblečení jsou lidé rozděleni – zhruba polovina v budoucnosti zváží nákup přes internet nebo určitě nakoupí.

Více o službě Twisto

Twisto představuje chytré řešení pro platby a nakupování a už v roce 2013 jako první v ČR zavedlo platby BNPL (buy now pay later = nakupuj teď, plať později). Díky funkci Twisto Pay se dají na jedno kliknutí a bez registrace platit internetové nákupy, na jejichž úhradu mají zákazníci 14 dní. Registrovaní uživatelé pak mají možnost využít k placení Twisto kartu (vydanou Mastercard) – virtuální nebo fyzickou, zaplatit mobilem díky Apple Pay nebo Google Pay, vyrovnat faktury jejich vyfocením nebo snadno rozdělit společný účet mezi kamarády s funkcí Twisto Split. Splatnost nákupů s Twisto účtem je 45 dní. Twisto také umožňuje nákup na splátky s okamžitým schválením a nákup na třetiny bez navýšení. V roce 2019 firma úspěšně vstoupila také na polský trh. www.twisto.cz