Pro více než 80 procent Čechů je důležité šetřit vodou, ale pouze 28 procent ví, kolik měsíčně za vodu zaplatí

Praha, 29. června 2021 – Šetřit vodou je důležité pro 83 procent českých obyvatel. Vyplývá to z červnového průzkumu společnosti SIKO KOUPELNY & KUCHYNĚ. Nicméně o způsoby, jak šetřit vodou, se aktivně zajímá jen každý desátý Čech, pouze 28 procent obyvatel ví přesně, kolik měsíčně za vodu zaplatí a dokonce 32 procent to vůbec netuší. Časté jsou také klasické chyby v podobě neekologických návyků.

Ačkoliv je pro drtivých 83 procent Čechů důležité šetřit vodou, pouze každý desátý se o způsoby šetření zajímá aktivně. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu společnosti SIKO KOUPELNY & KUCHYNĚ. Například takřka pětina respondentů splachuje toaletu celým objemem nádržky, i když by stačilo menší množství vody, takže snaha touto vzácnou komoditou šetřit přijde vniveč. Přesto však většině respondentů v šetření vodou nic nebrání.

„Voda je nejcennější komoditou současnosti, proto je snaha omezit její plýtvání jednou ze základních priorit společnosti SIKO. Společně s firmou Swiss Aqua Technologies investujeme do vlastních patentovaných technologií a přinášíme na náš i celosvětový trh unikátní výrobky, které umožňují vodou šetřit. Využíváme přirozených vlastností vody za účelem zlepšení její kvality a dalších fyzikálních zákonů, které nám pomáhají docílit při splachování stejného výsledku za použití co nejmenšího možného množství vody. Na poli inovativních technologií vyvíjíme další generace produktů, které zásadně mění pohled na spotřebu vody v domácnosti,“ říká Tomáš Vala, generální ředitel společnosti SIKO KOUPELNY & KUCHYNĚ.

Vodu často necháváme téct naprázdno

Přestože necelá polovina Čechů (48 procent) nerada plýtvá čímkoliv obecně, v koupelnách a kuchyních stále praktikují klasické zlozvyky. Mezi ty nejčastější patří například mytí nádobí pod tekoucí vodou. Toho se často dopouští téměř třetina (31 procent) Čechů. Dále následuje mytí vlasů (14 procent), holení žiletkou (13 procent) a čištění zubů (10 procent) s vodou puštěnou naprázdno. Češi mají také v oblibě dlouhé sprchování (15 procent) či relax v plně napuštěné vaně (11 procent).

Až třetina lidí netuší, kolik za vodu platí

Pouze 28 procent Čechů ví přesně, kolik za vodu zaplatí. Na druhou stranu 32 procent to vůbec neví a zbytek pouze přibližně tuší. O výdaje za vodu se spíše zajímají ti, pro které je klíčové vodou v domácnosti šetřit. Přesto má však jen čtvrtina českých respondentů v domácnosti šetřiče vody v bateriích či zařízení snižující průtoky vody v toaletě nebo sprše.

Vzhledem k četnosti využívání toalety v domácnosti je splachování největší žrout nejen vody, ale i peněz. Až pětina respondentů se tak často dostává do situace, kdy splachují celým objemem nádržky WC, i když stačí menší množství vody. Dokonce přes 66 procent dotazovaných má toaletu, která nabízí možnost malého či polovičního spláchnutí. 15 procent respondentů takovým WC nedisponuje, a ke splachování tak využívá celou nádržku.

„Při běžném užívání starých splachovacích systémů se spotřeba čtyřčlenné domácnosti může vyšplhat až na 60 hektolitrů vody ročně. Nedávno jsme uvedli na trh úspornou toaletu s patentovanou OFS technologií, která efektivně splachuje s pouhým 1,5 litrem vody, a může tak ušetřit dobrých 45 hektolitrů na domácnost ročně,“ dodává Tomáš Vala.

České domácnosti bojují s vodním kamenem

Dvě třetiny českých domácností zápasí s tvrdou či středně tvrdou vodou a 30 procent Čechů používá přípravky na změkčování vody. S vodním kamenem však bojuje až 66 procent respondentů. Nejčastěji se kvůli vodnímu kameni porouchala varná konvice a to v 19 procentech případů. Následuje žehlička (13 procent), pračka (11 procent) a ucpané vodovodní potrubí (10 procent).               Zajímavé je, že i když se tvrdá voda vyskytuje v mnoha domácnostech, tři čtvrtiny Čechů pijí nefiltrovanou vodu přímo z kohoutku. Výhradně balenou vodu si kupuje pouhých 6 procent domácností. Filtrační konvici či převařování vody využívá jen 14 procent respondentů.

Průzkum ukázal, že Češi mají dobré hygienické návyky. Minimálně jedenkrát denně se sprchuje přes polovinu českých respondentů. Naopak pouhých 6 procent se osprchuje méně než jedenkrát do týdne. Mezi pravidelné aktivity, které vykonávají Češi několikrát týdně, patří praní (53 procent), mytí nádobí (48 procent) a splachování za účelem očištění toalety, nikoliv po vykonání potřeby (24 procent). Velmi oblíbená pomůcka je pak odtokové sítko, které zabraňuje ucpávání odpadů, a využívá jej 44 procent Čechů.

O společnosti SIKO:

SIKO KOUPELNY & KUCHYNĚ je rozsáhlou prodejní sítí, která má již přes 50 prodejen na českém a slovenském trhu a více než 900 zaměstnanců. Obrat za rok 2020 vzrostl o 7 procent na 4,3 mld. Kč. Společnost je nejsilnějším prodejcem kompletního koupelnového a od roku 2012 i kuchyňského vybavení na českém i slovenském trhu. Unikátním koupelnovo-kuchyňským centrem v Čechách je showroom SIKO KOUPELNY & KUCHYNĚ na Zličíně, na jehož interiérech se podílel atelier architektky Evy Jiřičné. Své showroomy postupně mění do nového obchodního konceptu designovaného podle hemisfér lidského mozku a vystavuje v nich desítky designově sladěných stylově řešených koupelen a kuchyní. Společnost skrze své investice do společnosti Swiss Aqua Technologies pronikla na globální trh a nyní prodává své produkty již ve 46 zemích na všech kontinentech světa. Např. pomocí nejúspornějšího WC na světě s technologií OptimFlush lze ušetřit více než polovinu vody při každém použití WC. Kapitálovým vstupem do LIVEA, jednoho z top e-shopů francouzského online trhu s koupelnovým zbožím, SIKO odstartovalo v roce 2020 také expanzi směrem na západ.