Continental zavede používání recyklovaných PET lahví ve výrobě pneumatik od roku 2022. Na obutí jednoho vozu jich využije více než 60!

  • Technologii recyklace PET lahví na výrobu pneumatik vyvinul Continental ve spolupráci se specialisty na vlákna ze společnosti OTIZ – Oriental Industries (Suzhou) Ltd.
  • Opětovné zpracování PET materiálu splňuje náročné mechanické požadavky na konstrukci pneumatik a probíhá bez bezprostředních chemických zásahů. Sekundární surovina má vysokou kvalitu, která se vyrovná novému PET.
  • Cirkulární ekonomika je nedílnou součástí strategie trvalé udržitelnosti společnosti Continental.

Praha, 17. srpna 2021 – Společnost Continental bude od roku 2022 při výrobě pneumatik používat opětovně zpracovaný polyester, získaný z recyklovaných plastových lahví. Nové, trvale udržitelné polyesterové vlákno se získá z polyethylentereftalátových (PET) lahví mechanickým zpracováním a použije se při výrobě kostry pneumatiky. Může zcela nahradit tradiční polyester. Ve spolupráci s partnerem a dodavatelem, společností OTIZ, specialistou na vlákna a producentem textilií, vyvinul výrobce prémiových pneumatik speciální technologii na recyklaci PET lahví bez chemických zásahů, které byly potřebné v minulosti. Continental tak našel řešení pro zajištění funkčnosti polyesterového vlákna i při vysokém mechanickém namáhání pneumatiky. V průběhu tzv. upcyklace (zhodnocování) se PET láhev promění na vysokovýkonný PET materiál.

Již v roce 2022 budeme moci ve výrobě pneumatik používat materiál získaný z recyklovaných PET lahví. V rámci našeho inovačního procesu se z recyklovaného PET materiálu spřádají vlákna, přičemž materiál se předtím nemusí rozkládat na jednotlivé složky,“ vysvětluje Dr. Andreas Topp, který odpovídá za materiály, vývoj procesů a industrializaci společnosti Continental. „Na letošním autosalonu IAA MOBILITY v Mnichově představíme vysoce inovativní koncept pneumatiky s polyesterovými vlákny z recyklovaných PET lahví. Použití recyklovaných polyesterových vláken pro nás znamená další důležitý krok směrem k cirkulární ekonomice, propojující různé produkty,“ dodává.

Během recyklačního procesu se láhve nejprve třídí, odstraní se uzávěry a nakonec se mechanicky čistí. Po mechanickém rozkouskování se roztaví a přemění na granulát. Následuje polymerace v pevném stavu a zpracování modifikovaným předením. „Náš speciálně upravený proces výroby nám umožňuje získávat z PET lahví polyesterová vlákna na výrobu pneumatik bez jakéhokoli procesu polymerace monomerů,“ konstatuje Dr. Derren Huang, vedoucí Oddělení výzkumu a vývoje společnosti OTIZ.

Laboratorní zkoušky samotného materiálu i testy pneumatik společnosti Continental ukázaly, že vlákna ze sekundárních surovin disponují stejně dobrými vlastnostmi jako dosud používaná vlákna. Mají stejnou kvalitu jako nový PET materiál, jsou stejně stabilní a obzvláště vhodné pro výrobu pneumatik díky jejich pevnosti v tahu, odolnosti a tepelné stálosti.

Běžný PET se již dlouho používá jako materiál na výrobu pneumatik, protože si zachovává svůj tvar i při vysoké zátěži a teplotách, díky čemuž zajišťuje bezpečnost i při velmi vysokých rychlostech. Použití recyklovaného PET materiálu šetří cenné zdroje používané při výrobě plášťů: běžná pneumatika pro osobní auto v současnosti obsahuje přibližně 400 gramů polyesterových vláken. To znamená, že v budoucnu se může při výrobě pneumatik na jedno vozidlo použít více než 60 recyklovaných PET lahví.

Cirkulární ekonomika je nedílnou součástí strategie trvalé udržitelnosti společnosti Continental

Důraz na recyklaci při vývoji a výrobě pneumatik stále stoupá. Nejpozději do roku 2050 plánuje společnost Continental postupně používat při výrobě pneumatik 100 % udržitelných materiálů. S používáním recyklovaného PET učiní tento výrobce pneumatik další úspěšný krok směrem k cíli – cirkulární ekonomice.

Odpad je pro nás surovinou zítřka, protože v cirkulární ekonomice vidíme vzor pro budoucnost. Závazek společnosti Continental aktivně přetvářet a prosazovat tuto transformaci nám od začátku poskytuje náskok pro naše obchodování v příštích letech, a tím i pro naše přežití v budoucnosti,“ říká Claus Petschick, vedoucí oddělení udržitelnosti společnosti Continental. „Naše ambice je jasná: Nejpozději do roku 2050 chceme ve spolupráci s našimi partnery a dodavateli propojit celý životní cyklus produktu s procesem výroby a ekologického získávání zdrojů.“ 

Continental AG

Continental vyvíjí pokrokové technologie a nabízí služby pro udržitelnou a provázanou mobilitu lidí a jejich majetků. Technologická společnost, založená roku 1871, nabízí bezpečná, účinná, inteligentní a cenově dostupná řešení pro vozidla, stroje, dopravu a přepravu. V roce 2020 dosáhla společnost Continental obratu 37,7 miliardy eur a v současné době zaměstnává více než 235 000 zaměstnanců v 58 zemích světa. V roce 2021 společnost slaví 150 let od založení.

Divize pneumatik má v současnosti 24 výrobních a vývojových míst po celém světě. Jako jeden z předních světových výrobců pneumatik, který zaměstnává kolem 56 000 zaměstnanců, generovala v roce 2020 tržby ve výši 10,2 miliardy eur. Continental se v oblasti výroby pneumatik řadí mezi technologické leadery a nabízí širokou řadu produktů pro osobní i nákladní vozy a pro jednostopá vozidla. Prostřednictvím neustálých investic do výzkumu a vývoje zásadním způsobem přispívá k zajištění nákladově efektivní a ekologické mobility zákazníků. Portfolio divize pneumatik obsahuje také služby, zaměřené na obchod s pneumatikami a jejich použití ve flotilách, stejně jako digitální systémy řízení pro pneumatiky nákladních vozidel.

Continental AG je v České republice zastoupen výrobními a prodejními jednotkami v Adršpachu, Brandýse nad Labem, Jičíně, Otrokovicích, Ostravě, Horšovském Týně a také sesterskou společností Vitesco Technologies ve Frenštátě pod Radhoštěm, Trutnově a v Ostravě. Slovenskou republiku zastupují výrobní závody Púchov, Zvolen a Dolné Vestenice. Koncern Continental AG zaměstnává v České republice a na Slovensku  na 17 200 zaměstnanců. Do portfolia společnosti patří pneumatiky značek Continental, Barum, Semperit, Matador a General Tire.