Nápadem roku je zařízení, které pozná nemoc pohledem do oka

Jen 30 sekund stačí českému přístroji Aireen k tomu, aby naskenováním oční sítnice provedl podrobnou diagnózu pacienta. Tým Jana Hlaváčka díky němu zvítězil v letošním ročníku soutěže Vodafone Nápad roku, kterého se zúčastnilo přes 140 inovativních projektů z České republiky a Slovenska.

V rámci slavnostního vyhlášení 14. ročníku soutěže Vodafone Nápad roku ocenila porota začínající podnikatele, inovátory a firmy s nejlepšími nápady, které mají potenciál změnit svět. Celkové první místo a ocenění Profinit pro technologický startup roku získal Jan Hlaváček s diagnostickým prostředkem Aireen pro neinvazivní, bezbolestné a rychlé odhalování chronických diagnóz. Umožňuje tak včasný záchyt nemocí již během prvotního kontaktu s lékařem. Aireen již úspěšně používá několik odborných pracovišť.

Druhé místo a současně titul Huawei startup roku porotci přidělili Martinu Jarošovi a jeho nástroji Foxdeli, který e-shopům řeší všechny starosti s distribucí zboží a vylepšuje zákaznickou zkušenost. Třetí místo obsadila Vanda Seidlová s mobilní aplikací Twigsee pro předškolní vzdělávání, která automatizuje až 80 % agendy spojené s vedením školek a zároveň propojuje rodiče s učiteli.

„Vodafone Nápad roku přivádí pravidelně na jedno místo talentované podnikatele s projekty, které zlepšují různé aspekty našeho života. Moderní technologie hrají v těchto projektech důležitou roli a díky nim se svět kolem nás mění k lepšímu. Vodafone je hrdým partnerem této soutěže, a tím i podnikatelů a firem, které přichází s novými a odvážnými nápady,“ komentoval výsledky Michal Müller obchodní ředitel pro firemní zákazníky Vodafonu.

Vyhlášena byla také speciální cena týdeníku Ekonom, kterou získal Ilya Novodvorskiy s aplikací Readmio. Ta pomáhá rodičům či učitelům oživit předčítání knížek zvukovým doprovodem, přičemž funguje zcela automaticky na principu rozpoznávání řeči. Ocenění Arch Summit dostal projekt Nilmore Mikuláše Hurty měnící způsob, jakým se lidé oblékají. Jde o cirkulární oblečení z nového textilního materiálu, které se po obnošení vrátí, zrecykluje a vyrobí nové. Výsledkem je 50x nižší spotřeba vody, 17x menší uhlíková stopa a nulový odpad.

Kromě finanční odměny ve výši 300 000 Kč pro absolutního vítěze získaly oceněné týmy také bezplatný mentoring od zkušených expertů z oblasti podnikání, marketingu či práva, věcné ceny v hodnotě 5,5 milionu korun, mediální podporu a v neposlední řadě i možnost ucházet se o pozornost investorů.

„O investici má podle našeho průzkumu zájem 76 % přihlášených týmů, což je dobrý důkaz jejich zdravých ambicí. Celkem už projekty, které prošly soutěží, získaly investice ve výši 276 milionů korun. Jsme rádi, že je můžeme podpořit na cestě za jejich podnikatelským snem, abychom v budoucnu mohli být hrdí na to, kolik úspěšných inovativních firem z Česka a Slovenska pochází,“ popsal zakladatel soutěže Martin Kešner.

Příležitost pro mladé podnikatele

Soutěž Vodafone Nápad roku každoročně hledá mladé a nadějné podnikatele v České republice a na Slovensku, přičemž zúčastnit se mohou jakékoliv firmy mladší než dva roky. Byla založena roku 2007, což z ní činí nejstarší soutěž svého typu u nás. Dosavadních 14 ročníků se celkem zúčastnilo 2117 projektů.

Titulárním partnerem soutěže je letos již pojedenácté v řadě společnost Vodafone. Hlavními partnery jsou J&T Banka, Kooperativa, Huawei. Partnery jsou společnosti Profinit, Microsoft, Peterka Partners, Stable.cz. Hlavní mediální partneři jsou Hospodářské noviny, týdeník Ekonom, Český rozhlas, CzechCrunch, Monitora. Soutěž dále podporují CzechInvest, IPR Praha, startup disrupt, xPORT VŠE.