80 % Čechů si svůj vůz pořídilo z druhé ruky, třetina považuje nové auto za vyhazování peněz

Vlastní vůz se stal nedílnou součástí většiny českých domácností. Ne každá z nich ale disponuje novým vozem, zcela nový automobil si pořídila pouze necelá pětina lidí. Ostatní vlastníci automobilů sáhli ke koupi ojetiny. Pro 60 % majitelů vozů totiž představuje koupě nového auta příliš vysokou investici, třetina ji pak považuje vyloženě za vyhozené peníze. Vyplývá to z průzkumu společnosti Cofidis mezi 550 respondenty.   

Kdo kupuje nová auta?

Podle Svazu dovozců automobilů se počet osobních aut v loňském roce zvýšil o více než 144 tisíc kusů na 6,13 milionu vozů. Jejich průměrné stáří stouplo o 0,35 roku na 15,27 roku. Zároveň se i v této oblasti ekonomiky projevily dopady koronavirové krize. Ve srovnání s rokem 2019 se letos prodalo
o 12 % nových aut méně. Firmy, které se nejvíce podílejí na vysokých prodejích nových aut, totiž ve velké míře kvůli dlouhým čekacím dobám na nový vůz letos své flotily neobnoví. A soukromě si zcela nový vůz dopřeje málokdo. Výsledky průzkumu ukazují, že tak učinilo jen 19 % vlastníků automobilů.

Koronavirová krize žene zájem i ceny ojetin vzhůru

Dalším důsledkem koronavirové krize je, ať už kvůli nedostatku nových aut nebo vládním opatřením spojenými s omezením obchodování s ojetinami, i zvyšování cen ojetých vozů. I přesto se evidentně auto z druhé ruky Čechům vyplatí. Z průzkumu je zřejmé, že cena je hlavním faktorem, který Čechy ke koupi ojetých aut vede. Možnost levnějšího nákupu je hlavní předností pro 95 % lidí, pro 34 % je dokonce koupě nového vozu vyhozenými penězi.

„Díky dlouhým čekacím dobám na nová auta začali o ojetá auta navíc projevovat zájem také firmy či potenciální zájemci o vozy z autosalonu. Růstu nahrávala také omezení spojená s cestováním například hromadnou dopravou. U financování ojetin registrujeme rostoucí trend již od počátku roku, který výrazně zesílil ještě s příchodem letních měsíců a trvá doposud,“ říká Martin Kapicz, ředitel pro Auto Business ve společnosti Cofidis, a dodává: „Je pravděpodobné, že ceny ojetin v důsledku této zvýšené poptávky a zároveň jejich nedostatku dále porostou.“ 

Lepší vůz než z autosalonu

Kromě ceny zmiňují Češi také další důvody, proč preferují ojetá auta. Desetina lidí vnímá ojetý vůz jako možnost k získání kvalitnějšího automobilu, než jaký by za stejnou částku pořídili v autosalonu, ať už je tím myšlena lepší výbava, vyšší třída vozu nebo prémiovější značka. Z dalších výraznějších důvodů pro nákup ojetého vozu uvádějí majitelé doporučení rodiny. 

Jaký je nejlepší věk?

Zájem o starší vozy potvrzují i další výsledky průzkumu. Při nákupu ojetého vozu v autobazaru zvolilo vůz starší než 5 let téměř 60 % lidí, přičemž nejčastěji se v autobazarech nakupují auta ve stáří mezi
5 až 10 lety. Automobil ve stáří 3 až 5 let zakoupila v autobazaru necelá pětina lidí. Mladší vozy si Češi v autobazarech vybírají spíše výjimečně. Auto mezi 1 až 3 lety stáří si zde podle průzkumu Cofidisu pořídilo 16 % lidí a ojetý vůz starý maximálně rok si zakoupila v autobazaru jen 6 % dotázaných. 

„Zvyšování průměrného stáří vozů v České republice se přizpůsobuje také nabídka finančních produktů, horní hranice věku ojetiny pro financování vozu tudíž není stanovena,“ uzavírá Martin Kapicz z Cofidisu.

COFIDIS je silná mezinárodní finanční skupina, která působí na českém trhu již od roku 2004. Nyní je zastoupena v 9 evropských zemích. Společnost COFIDIS s.r.o. se specializuje na poskytování spotřebitelských úvěrů a nabízí svým klientům a obchodním partnerům širokou paletu finančních produktů. Výhodná úvěrová nabídka, dlouhodobé zkušenosti a individuální přístup řadí COFIDIS mezi značkové společnosti v oblasti nebankovních úvěrů.