Zalando investuje do nového obchodního modelu a inovací s cílem urychlit cirkularitu v módním byznysu

  • Zalando zavádí nové obchodní metody zaměřené na cirkularitu v rámci celého životního cyklu výrobků – od vývoje standardů pro design až po investice do nových recyklačních technologií.
  • Zalando spouští pilotní fázi oprav s využitím vybraných lokálních studií a krejčovských dílen v Berlíně, na trh přitom uvádí kapsulovou kolekci „redeZIGN for circularity“ s digitálním pasem výrobku v podobě QR kódu.
  • Společnost chce prostřednictvím tohoto rozhodnutí podpořit změnu chování a dosáhnout svého cíle, jímž je dodržování principů cirkularity a prodloužení životnosti přinejmenším 50 milionů módních kousků do roku 2023. 

BERLÍN, 5. ŘÍJNA 2021 // Zalando, přední evropská online platforma pro módu a životní styl, zavádí nové obchodní modely a postupy zaměřené na cirkularitu v rámci celého životního cyklu výrobků. Cílem tohoto úsilí je aplikovat principy cirkulární ekonomiky a prodloužit životnost přinejmenším 50 milionů módních kousků do roku 2023, jak je zakotveno ve strategii udržitelnosti společnosti Zalando s názvem do.MORE. Módní odvětví funguje na principu lineárního modelu hospodaření: vytěžit – vyrobit – použít – vyhodit. Prostřednictvím nových iniciativ Zalando usiluje o přechod na cirkulární systém umožňující transformovat každý krok životního cyklu výrobku holistickým způsobem: vývoj a výroba – používání – opakované používání – uzavření cyklu. Od návrhu cirkulární strategie prostřednictvím kolekce „redeZIGN for circularity“ přes pilotní opravy, trvalé rozšiřování nabídky zboží z druhé ruky v rámci kategorie Pre-owned až po vývoj otevřené platformy pro řízení textilního odpadu ve spolupráci s iniciativou Fashion for Good: strategie Zalando hledá odpovědi na celé spektrum výzev v odvětví, jež zahrnuje zákazníky, značky i partnery.

„Pokud chceme snížit negativní dopad módního průmyslu na společnost a planetu, je nutné přejít na systém cirkulární ekonomiky. V Zalandu tento posun vnímáme jako jedinečnou příležitost k transformaci módního odvětví, která otevře dveře k novým finančním zdrojům a umožní využít seizmických změn v chování zákazníků, k nimž se již schyluje,“ říká Laura Coppen, vedoucí oddělení pro cirkularitu v Zalandu. „Podle naší zprávy Attitude-Behavior Gap report je více než 60 % spotřebitelů přesvědčeno, že je důležité spíše prodloužit životnost oblečení, než oblečení po použití vyhazovat, aby skončilo na skládce odpadu. Naším cílem je proto podpořit změnu chování směrem k cirkulárním produktům a zkušenostem. Zatím nemáme veškeré odpovědi, ale spolupracujeme s klíčovými zainteresovanými stranami v průmyslu a společně testujeme a zavádíme nová řešení umožňující přechod na plně cirkulární byznys.”

VÝVOJ

Ve fázi vývoje Zalando spolupracuje s nadací Ellen MacArthur Foundation a berlínským startupem circular.fashion. Společně definují kritéria módního odvětví pro cirkulární produkty a zasvěcují své týmy privátních značek do problematiky cirkulárního designu. S cílem umožnit zákazníkům učinit informovaná rozhodnutí o výběru cirkulárního výrobku uvádí společnost Zalando na trh kapsulovou kolekci s názvem “redeZIGN for circularity”, jež spadá pod její privátní značku ZIGN. Kolekce sestávající z 50 položek zahrnuje pánské a dámské oblečení, boty a doplňky. Všechny výrobky jsou navíc vybaveny digitálním pasem ve formě QR kódu na etiketě. Skrze něj může zákazník následně přejít na stránku výrobku, kde se dočte, kde byl výrobek vyroben, jak o něj má pečovat, kde jej lze opravit a jak jej může později odprodat zpět, opět prostřednictvím platformy Zalando. 

POUŽÍVÁNÍ

Pilotní služby v oblasti údržby a oprav Zalando spustí 11. října, a to s cílem zajistit pro zákazníky poprodejní služby a podporu umožňující prodloužení životnosti zakoupených výrobků. Zalando nyní ve spolupráci s londýnským startupem a maloobchodní aplikací Save Your Wardrobe nabízí zákazníkům v Berlíně prostřednictvím digitální platformy kvalitní služby v oblasti údržby a oprav oblečení a bot, přičemž využívá služeb vybraných místních studií a krejčovských dílen. Vyzvednutí a vrácení opraveného oblečení a bot bude zajišťovat oddělení Zalando Premium Logistics. Tato služba bude krátce nato zavedena také v Düsseldorfu a postupně bude rozšířena na další trhy.

OPAKOVANÉ POUŽÍVÁNÍ

S cílem podpořit své zákazníky, aby opakovaně používali a odprodávali své oblečení, Zalando neustále rozšiřuje svou kategorii Pre-owned, která zákazníkům umožňuje zakoupit si zánovní kousky nebo naopak odprodat oblečení, které již nenosí. Tato nabídka od spuštění v září 2020 vzrostla z 20 000 na 200 000 výrobků, dostupná je navíc na 13 trzích. Zákazníci oceňují především rychlé dodání, vysoký komfort při placení a vracení zboží a rovněž průběžné zavádění obalů bez obsahu plastů. 

UZAVŘENÍ CYKLU

S cílem zvýšit aktuální 1 % textilu recyklovaného na nový textil Zalando investuje do nových recyklačních technologií. Společnost právě oznámila svou investici do technologické skupiny zabývající se regenerací textilu, společnosti Infinited Fiber Company, která vytváří nové, cirkulární, prémiové textilní vlákno z textilního odpadu, a umožňuje tak snížit světovou potřebu nových, dosud nepoužitých materiálů. V rámci projektu Sorting For Circularity Project zaměřeného na třídění odpadu Zalando dále spolupracuje s iniciativou Fashion for Good na zavedení otevřené platformy pro řízení textilního odpadu. V rámci tohoto projektu bude vypracována komplexní analýza textilního odpadu s využitím přesnější, inovativní technologie Near Infrared, která rovněž mapuje schopnosti firem zabývajících se recyklací textilu. Průzkum povede k otevřené digitální platformy umožňující propojení firem zabývajících se tříděním textilního odpadu s recyklačními firmami, a to za účelem vybudování infrastruktury podporující větší cirkularitu v nadcházejících letech. Zalando je součástí evropské části iniciativy Accelerating circularity, která spojuje značky, maloobchodní řetězce, recyklační firmy a další subjekty zabývající se tříděním odpadů, tj. strany usilující o změnu klasického životního procesu produktu. Těm umožňuje zjistit, kde výrobky většinou končí a jak zabránit, aby byly odloženy na skládce odpadu.

Všechny zmíněné iniciativy posouvají společnost Zalando o krok blíže k její vizi, tedy být udržitelnou módní platformou s pozitivním dopadem na společnost a planetu.

O společnosti Zalando 

Zalando (https://corporate.zalando.com) je přední evropská módní a lifestyle online platforma, založená v Berlíně v roce 2008. Našich přibližně 45 milionů aktivních zákazníků na 23 trzích oblékáme od hlavy až k patě: od oblečení, obuvi, doplňků až po beauty produkty. Do našeho sortimentu mezinárodních značek patří jak světoznámá jména, tak místní labely. Platforma Zalando platí za ultimátní destinaci přinášející inspiraci, inovaci a interakci ve světě módy. Jako nejvíce trendy technologická společnost v Evropě vytrvale pracujeme na nalezení digitálních řešení pro každý aspekt cesty k módě: pro zákazníky, obchodní partnery a každého, kdo hraje klíčovou roli v příběhu firmy. Naším cílem je být prvním místem, kam zákazníci zamíří, když pomyslí na módu – tzv. starting point for fashion, a zároveň udržitelnou platformou s pozitivním dopadem na lidi i planetu.