Finiš kampaně: na sociálních sítích stran se protáčejí statisíce, počet příspěvků trhá rekordy

Předvolební kampaň vrcholí i na sociálních sítích, strany i jejich předsedové se tam ještě na poslední chvíli pokoušejí přesvědčit co nejvíce voličů. Za poslední dva týdny utratila za reklamu na Facebooku a Instagramu nejvíce ČSSD, a překonala tak i dosavadní rekordmany ANO, SPD a ODS. Z předsedů pak na svém profilu za reklamu nyní nejvíce utrácí Andrej Babiš (ANO) následovaný Tomiem Okamurou (SPD). Rekordy trhají i počty příspěvků na Facebooku, Andrej Babiš bombarduje své příznivce průměrně třinácti příspěvky denně, Tomio Okamura osmi, Petr Fiala (ODS) pěti. Vyplývá to z analýzy, kterou na základě údajů ze sociálních sítí připravila digitální marketingová agentura Advisio.

„Zajímavý je také pohled na to, jak lidé na politiky na sociálních sítích nyní těsně před volbami reagují. Například na Facebooku se nejvíce daří sbírat takzvané lajky Tomiu Okamurovi, za poslední měsíc jich získal téměř 460 tisíc. Za ním následuje Andrej Babiš a třetí je poměrně překvapivě i přes menší placenou podporu příspěvků Robert Šlachta. Na opačném konci žebříčku pak z předsedů stran zaostávají Marian Jurečka, Jan Hamáček a Vojtěch Filip,“ říká ředitel digitální marketingové agentury Advisio Jiří Komár.

Na sociálních sítích se činí také političky kandidující nyní do Poslanecké sněmovny. Nejvíce lajků z nich za poslední měsíc získala Alena Schillerová (ANO), a to téměř 100 tisíc. Následuje Zuzana Majerová Zahradníková (Trikolóra). Ta zároveň k šíření svého obsahu nejlépe využívá negativní sentiment, lidé na její obsah často reagují emotikonem „To mě štve“ nebo „To mě mrzí“. Z koalice Spolu je pak nejviditelnější ženou na sítích Markéta Pekarová Adamová, z koalice PirStan Olga Richterová.

„Při porovnání útrat stran za reklamu na sociálních sítích v létě a nyní je velmi jasně vidět, že kampaň je těsně před cílovou páskou. ČSSD a KSČM dělají možné i nemožné, aby překročily pětiprocentní hranici, a jejich výdaje v této oblasti tak vyletěly z letních nižších desítek tisíc týdně na současných téměř 150 tisíc Kč týdně u KSČM a téměř 290 tisíc týdně u ČSSD. Své výdaje v posledních dvou týdnech výrazně navýšil i STAN. Konstantně vysoko se drží investice do digitální reklamy u členů koalice Spolu. U obou koalic je také zajímavé, že digitální komunikaci jedou v drtivé většině na oddělených stranických kanálech, nikoliv na společném profilu Spolu či PirStan,“ podotýká Jiří Komár z Advisio.

Při porovnání investic do reklamy na profilu strany a předsedy přetrvává i v posledních dvou týdnech trend, kdy ANO, SPD a Přísaha investují všechny prostředky pouze do profilu předsedy. Investice do profilu předsedy převažují i u ODS. U všech ostatních pak převažují reklamní investice do stranického profilu, přičemž KSČM jako jediná nedává do propagace profilu svého předsedy Vojtěcha Filipa ani korunu. Zajímavě to ukazuje, jakou váhu v marketingovém mixu dané strany má její lídr.

Graf 1: ČSSD a KSČM dělají v posledních týdnech pro svou záchranu opravdu hodně

Graf 2: Nejvíce financí směřuje do propagace příspěvků A.Babiše, T.Okamury a P.Fialy

Graf 3: ČSSD nyní v útratě na sociálních sítích překonala i ANO; tři ze stran investují pouze do profilu svého předsedy na úkor stranického profilu na sítích

Tabulka 1: Nejvíce obsahu na FB svým fanouškům doručují A.Babiš, T.Okamura a P.Fiala

Průměrný denní počet příspěvků na Facebooku za poslední měsíc – předsedové
Andrej Babiš13,4
Tomio Okamura 8
Petr Fiala5,1
Robert Šlachta4,6
Marian Jurečka4
Markéta Pekarová Adamová3,2
Ivan Bartoš2,9
Jan Hamáček2,1
Vít Rakušan1,9
Vojtěch Filip0,9

Tabulka 2: Velmi aktivní jsou na Facebooku Z. Majerová Zahradníková a A. Schillerová

Průměrný denní počet příspěvků na Facebooku za poslední měsíc – političky
Zuzana Majerová Zahradníková (Trikolóra)6,4
Alena Schillerová (ANO)5,7
Jana Maláčová (ČSSD)3,5
Markéta Pekarová Adamová (TOP 09)3,1
Olga Richterová (Piráti)0,9

Tabulka 3: Tomiu Okamurovi se daří získávat na Facebooku nejvíce lajků

Souhrnný počet lajků (To se mi líbí) na Facebooku za poslední měsíc
Tomio Okamura459 543
Andrej Babiš416 683
Robert Šlachta117 042
Petr Fiala92 266
Vít Rakušan56 374
Ivan Bartoš54 795
Markéta Pekarová Adamová54 315
Marian Jurečka25 231
Jan Hamáček14 198
Vojtěch Filip3 455

Tabulka 4: Z političek kandidujících do Sněmovny se na Facebooku vede nejlépe Aleně Schillerové

Souhrnný počet lajků (To se mi líbí) na Facebooku za poslední měsíc
Alena Schillerová (ANO)97 004
Zuzana Majerová Zahradníková (Trikolóra)74 632
Markéta Pekarová Adamová (TOP 09)54 311
Jana Maláčová (ČSSD)52 160
Olga Richterová (Piráti)24 358

Tabulka 5: Které příspěvky stranických předsedů vyvolaly během září na FB největší emoce

Poznámky pro editory

:Advisio je digitální marketingová agentura, která má 40 zaměstnanců a cca 150 klientů. Poskytuje full service v oblasti celého digitálního marketingu, tedy např. v oblastech jako PPC reklama, SEO, obsah na sociálních sítích, zbožové srovnávače, e-mail marketing nebo influencer marketing. Pro své klienty také připravuje komplexní marketingové a obsahové strategie. Advisio sídlí v Ostravě, nedávno otevřela pobočku v Praze. Klienty má po celé republice, ale i v zahraničí. V čele agentury stojí Jiří Komár a Radim Vašíček.