Česko je díky bankovní identitě o krok dál v digitalizaci, s implementací BankID firmám pomůže nový web

Praha 11. října 2021 – Již přes čtyři měsíce mohou Češi využívat nový systém elektronické identifikace BankID, který jim umožní bezpečné a snadné přihlášení online. S orientací v problematice bankovní identity a s adopcí technologie pomůže firmám nový informační web www.svetbankid.cz, který vznikl pod taktovkou předního českého softwarového studia Applifting. To také stojí za vývojem samotné technologie bankovní identity. Služby BankID plánují svým klientům zpřístupnit do konce roku všechny banky působící v České republice.

„Nový systém elektronické identifikace BankID je cestou, jak lidem zjednodušit život v komunikaci s úřady, v rámci peněžních transakcí i přihlašování do e-shopů. Abychom firmám pomohli s pochopením důležitosti bankovní identity a s adopcí této technologie do jejich obchodních procesů, vytvořili jsme informační portál svetbankid.cz,“ vysvětluje Vratislav Kalenda, CEO a spoluzakladatel předního českého vývojářského studia Applifting. To vedle informačního webu stojí právě za vývojem technologie pro bankovní identitu. 

„Applifting byl od počátku naším partnerem číslo jedna, protože postavil celé BankID řešení. O jejich technické odbornosti jsme vůbec nepochybovali. Co nás mile překvapilo, byl jejich inovativní přístup, ochota a proaktivita,“ říká Jan Blažek, předseda představenstva ve společnosti Bankovní identita, která stojí za vznikem elektronické identifikace BankID. Ta projekt založila v roce 2019, od 1. června 2021 pak spustila ostrý provoz systému.

Již nyní na webovém portále najdou firmy informace o implementaci, provozu a novinkách, včetně technologicky zaměřených rozhovorů s Vratislavem Kalendou i Petrem Michalíkem, solution architektem BankID. Další obsah zaměřený na integraci a technologické řešení bude postupně přibývat. 20. října pak proběhne veřejný seminář na téma integrace BankID do firem. Na otázky, zda-li se firmám vyplatí BankID a jaké možnosti bankovní identita nabízí, budou odpovídat Vratislav Kalenda z Appliftingu a Jan Blažek z Bankovní identity. Registrovat se na seminář mohou zájemci zdarma na https://svetbankid.cz/bankid-pro-firmy-seminar.

(R)evoluce v digitalizaci

BankID umožní uživatelům používat jediný účet pro komunikaci s úřady, přihlašování do zákaznických zón, podepisování dokumentů i nákupy v e-shopech. Svou univerzálností se tak staví na úroveň čtyř technologických gigantů Google, Microsoft, Facebook a Apple. Přihlášení pomocí BankID je chráněno přísným, víceúrovňovým zabezpečením bankovních institucí. Samotný proces navíc vyžaduje dvoufázové ověření, například potvrzením v mobilní aplikaci či zadáním SMS kódu. Platforma přitom klientská data nesbírá ani neshromažďuje, pouze zajišťuje komunikaci mezi bankou a uživatelem, jehož ověřenou identitu následně předává třetí straně.

Bankovní identitu lze dnes již využít také k přihlášení do státem provozovaného Portálu občana veřejné správy. Zde například získají přístup do katastru nemovitostí, informace o svých dopravních přestupcích, výpis z rejstříku trestů, potvrzení o bezdlužnosti či podají daňové přiznání. Do budoucna by měla umožnit také komunikaci s pojišťovnami či sjednání smluv a uzavírání hypoték online bez nutnosti dokládat další doklady.

„Identifikace prostřednictvím BankID je správným krokem k digitálnímu Česku. Uživatelům umožní přihlašovat se k široké nabídce služeb i e-shopů pomocí jediného účtu. Protože však proces probíhá prostřednictvím bank, které mají velmi přísné bezpečnostní systémy, je proti přihlašování prostřednictvím e-mailů celý proces jednodušší a mnohem bezpečnější,“ dodává Kalenda. Službu BankID již mohou využívat klienti České spořitelny, ČSOB, Komerční banky a Moneta Money Bank, do konce roku by se měly zapojit také Fio banka, mBank, Raiffeisenbank i UniCredit Bank.

Více o Appliftingu

Applifting je české vývojářské studio, které vytváří software a aplikace na míru pro přední tuzemské i zahraniční společnosti. Podle žebříčku Deloitte Fast 50 za rok 2020 jde o osmou nejrychleji rostoucí firmu v České republice a 22. ve střední Evropě. Applifting stojí na unikátním principu naprosté otevřenosti. Každý applifter může ovlivňovat směřování firmy i výběr projektů. Všichni navzájem znají výši svých platů a vědí, co musí udělat pro to, aby se profesně i finančně posunuli. Také proto patří mezi tzv. tyrkysové firmy, pro něž je na prvním místě spokojenost zaměstnanců a klientů, zisk je pouze nástrojem pro dosahování vyšších cílů. Mezi hlavní klienty studia patří Jablotron, Komerční banka a mateřská společnost České spořitelny Erste Group. Applifting vznikl v roce 2014 jako garážový projekt Filipa Kirschnera a Vratislava Kalendy a od té doby se rozrostl na více než 120 pracovníků.