Brněnský Smartlook bojuje o přední příčky na trhu s analytikou uživatelského chování. V letošním roce míří za tržbami v řádu stovek milionů korun a chce se usadit v USA

Praha 13. října 2021 – Spolu s masivním přesunem zákazníků do online prostředí v loňském roce roste také zájem o detailní analytiku webů i mobilních aplikací. A právě brněnský Smartlook je v současnosti jedním z nejvýraznějších hráčů na trhu. Za poslední rok se mu jen v USA podařilo vyrůst o 90 % a do konce roku chce dosáhnout až na 100% meziroční růst výše měsíčních předplatných. Firma totiž propojuje tradiční nahrávací a analytické nástroje v jeden. Jednoduše odhalí každý zádrhel na zákazníkově cestě za úspěšným dokončením akce. K urychlení růstu pomohla Smartlooku investice, kterou firma obdržela v loňském roce a využila ji na škálování týmu, marketing, bezpečnost nebo plánované vybudování mateřské společnosti v USA v roce 2022. Cílem společnosti je upevnit svou pozici na tamním trhu a zvýšit podíl příjmů ze současných 30 % až na 50 %. S tím souvisí také další investiční kolo, kdy si chce firma dojít k americkým investorům pro desítky milionů dolarů. 

„K dnešnímu dni máme přes 2 700 platících zákazníků z řad velkých společností, které jsou v současnosti středem našeho zájmu. Mimo to však Smartlook využívá dalších více než 60 tisíc uživatelů a menších firem. Dohromady tak sledujeme a nahráváme přes 62 tisíc webů a přes dva tisíce mobilních aplikací. Růst, jenž nám dříve trval tři roky, zvládáme nyní za jediný rok. V absolutních hodnotách se tak na konci roku 2021 dostaneme na necelých pět milionů eur v ARR (roční obrat z pravidelných výnosů), což bude znamenat, že meziroční růst obratu přesáhne 100 %,“ říká CEO a spoluzakladatel Smartlooku Petr Janošík.

150 zemí světa

Ačkoliv největší podíl zisků, až 30 %, drží Smartlook v USA, využívají ho zákazníci ze 150 zemí po celém světě. Celá Evropa pak drží pouze o 10 procentních bodů více než Spojené státy a mimo tyto největší trhy je o Smartlook zájem v Brazílii, Indii, Austrálii nebo třeba ve Spojených arabských emirátech. Společnost, která původně vznikla odtržením od chatovacího nástroje Smartsupp, který jde dnes již zcela odlišnou cestou, tak za pouhých pět let vyrostla v globálního hráče, jehož tým čítá 65 členů a v příštím roce chce vyrůst až na dvojnásobek, včetně nabírání kolegů v USA, kde bude ještě letos zakládat také mateřskou společnost. Důvod je jednoduchý, v budoucnu má totiž tamní trh tvořit až 50 % příjmů firmy. „Trh ve Spojených státech je pro nás logickým cílem. Přece jen je zde stále ještě celosvětové centrum startupů a technologií vůbec, a tak je v USA koncentrace našich typických klientů největší. Naše ambice totiž nejsou menší, než že se do roku 2025 chceme stát lídrem na poli datové analytiky. Trh je tomu rozhodně otevřený. Podle studie poradenské společnosti Allied Market Research se na trhu s analýzou chování na webových stránkách v roce 2026 protočí až 10,7 miliardy dolarů a my chceme být u toho,“ doplňuje Janošík. 

Miliony hodin, miliony událostí, miliony koncových uživatelů

Rostou ovšem nejen byznysová čísla Smartlooku. Čím více webů, aplikací a koncových uživatelů společnost sleduje, tím více nahraných hodin a událostí musí analyzovat a rozklíčovat pro své klienty. K začátku září 2021 například společnost zaznamenala v databázi přes 215 milionů unikátních koncových uživatelů neboli návštěvníků jednotlivých webů či aplikací. Při takových hodnotách se měsíčně dostane až na 16 milionů nahraných hodin určených k analýze. „To ale zdaleka není vše. Pro ještě lepší představu, jaké množství dat jsme schopni zpracovat, je nutné dodat, že měsíčně zpracováváme až 250 milionů nových sessions spolu s šesti miliardami různých událostí či eventů. I proto je pro nás nesmírně důležité, že se nezastavuje ani vývoj úložišť či cloudových technologií. Díky nim se totiž můžeme vyvíjet i my. A to proto, že jsme schopni držet větší množství informací najednou,“ doplňuje CTO Smartlooku Ondřej Machek.

Klienti z řad e-commerce i herních studií

Zákazníci z řad e-commerce sice tvoří až 35 % příjmů společnosti, nicméně to není jediné odvětví, kterému se brněnský startup věnuje. Stejně důležitá je jeho analytika pro marketingové agentury (14 %), SaaS produkty (12 %), ale i gaming (5 %). Společnost také není omezena platformou, a to ani v případě, že zákazník přechází mezi počítačem a mobilním telefonem či jiným zařízením v rámci jedné akce, kterou chce provést. Naopak na cross-platform přechody se chce do budoucna Smartlook více zaměřit. A to včetně rozdílných typů operačních systémů.

Více o Smartlook

Smartlook kouzlí s analytikou dat. Jde o software, který propojuje nahrávací systém a analytické nástroje, a tak mohou firmy sledovat, k jakým interakcím ze strany návštěvníků dochází. Kombinace živých nahrávek a pokročilých analytických funkcí umožňuje zhlédnout nejdůležitější momenty cesty uživatele přímo očima zákazníka. Neunikne vůbec nic – každé kliknutí a pohnutí myší je detailně zachyceno. Už žádné „proč nedokončil nákup“ nebo „proč nechápe, že na tohle místo klikat nemá“, už žádné hádání, ale hmatatelné odpovědi. Smartlook jsou Brňáci, ale kanceláře mají také v Praze a podívat se na weby a mobilní aplikace očima uživatelů umožňují dnes už téměř sedmdesáti tisícům klientů, mezi něž patří třeba Volvo, Miele, Vogue nebo taky čeští Rohlík a Alza.