Odvolávky jako strašák subdodavatelů v autoprůmyslu. Už za čtvrt roku se mohou dostavit existenční problémy

Situace kolem nedostatku čipů nedopadá negativně pouze na samotné automobilky. Kvůli odstávkám v jejich výrobě mohou být ještě silněji postiženi subdodavatelé. Zatímco průmyslová produkce v srpnu podle údajů ČSÚ meziročně klesla o 1,4 %, odvětví výroby motorových vozidel, přívěsů a návěsů o více než 28 %. Podle poradenské skupiny Moore Czech Republic může současný stav trvat ještě zhruba tři až čtyři měsíce, než u některých subdodavatelů nastanou existenční problémy. Normalizaci situace odborníci očekávají nejdříve ke konci prvního pololetí příštího roku.

Podle výzkumů Susquehanna Financial Group se v srpnu prodloužila doba vyřízení objednávek u dodavatelských společností vyrabějícíh čipy o 6 dnů na 21 týdnů. Jedná se o nejdelší čekací dobu od roku 2017. „Tyto okolnosti naznačují, že nedostatky, které ochromily automobilovou výrobu, se určitě nezlepší v nejbližších týdnech,“ komentuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic. Poslední odhady společnosti AlixPartner přitom naznačují, že se v automobilovém průmyslu oproti předpokladu vyrobí celosvětově o 7,7 milionů vozidel méně. Pouze výrobce automobilů připraví čipová krize o tržby přes 4 biliony korun. 

Zastavení objednávek se promítne do celého řetězce

V dodavatelském řetězci automobilového průmyslu se běžně používají rámcové smlouvy, které jsou průběžně upřesňovány tzv. odvolávkami. Ty odráží aktuální potřebu konkrétních dílů výrobců. „Problémem většiny subdodavatelů nebude výroba na sklad, ale zastavení objednávek automobilek jako takových. Vše probíhá tzv. just in time, aby se maximálně redukovaly náklady na skladování a pokud výrobci automobilů přeruší nebo zastaví výrobu na delší časový úsek, promítne se to do celého dodavatelského řetězce,“ vysvětluje Petr Kymlička.

Nutnost přesunu do jiných odvětví

Do největších problémů, v některých případech až existenčních, se kvůli současné situaci dostanou subdodavatelé závislí pouze na odběratelích z automotive sektoru. Dočasně je možné omezit výrobu komponent pro automobilky, nejde však o dlouhodobé řešení, proto si více než kdy dříve uvědomí riziko závislosti na jednom odvětví. „Dodavatelé se budou snažit diverzifikovat svou zákaznickou bázi a zaměřit se na zvýšení dodávek do jiných odvětví,“ říká Petr Kymlička s tím, že úprava zákaznické sféry je s ohledem na obchodní, technickou a personální setrvačnost, ale také z finančního hlediska velmi náročná.

Někteří výrobci krátkodobě řeší situaci pomocí institutu překážek na straně zaměstnavatele. „Jeho využití je v praxi běžným nástrojem na snižování nákladů, zejména v případech krátkodobých problémů v řádech několika týdnů. V tuzemských podmínkách přetlaku poptávky po pracovních silách se ovšem musí používat opatrně, aby si zaměstnanci na překážkách nezačali hledat jinou práci,“ popisuje Petr Kymlička. Důvody nejsou ani tak ekonomické, jako spíše mentální, tedy týkají se ztráty důvěry v budoucnost u stávajícího zaměstnavatele.

Zlepšení, respektive normalizaci situace, je možno očekávat nejdříve v závěru prvního pololetí příštího roku. Do té doby mohou řešení zahrnovat i jindy nepředstavitelná opatření, například dodávky vozů s některými dočasně nedostupnými funkcemi, které však samozřejmě nebudou ohrožovat bezpečný provoz nebo porušovat legislativní podmínky (rádia, navigace atd.),“ uzavírá Petr Kymlička. 

O Moore Global

Moore Global je jedna z největších mezinárodních sítí auditorských a poradenských společností s více než 30 000 pracovníky ve více než 260 nezávislých firmách a 110 zemích. Renomovaná síť odborně zaměřených firem se jménem Moore ve svém názvu vznikla již v roce 1907. Více podrobných informací je možné nalézt na internetové adrese www.moore-global.com nebo na českých stránkách www.moore-czech.cz.