Jak Covid proměnil automobilový průmysl: skladové vozy se prodávají o pětinu rychleji než před rokem, po Škodovkách se jen zapráší a luxusní značky jsou ležáky.

Praha, 10. listopadu 2021 – Nejrychleji prodávaným autem na českém trhu je Škoda Karoq. Ze salónů průměrně zmizí již za 32 dnů. Nikoho asi nepřekvapí, že mezi deseti nejrychleji prodávanými skladovými vozy je hned pět modelů značky Škoda. Naopak luxusní vozy značek jako Jaguar, Cadillac nebo Maserati si na nového majitele počkají výrazně déle. Vůbec nejpomaleji prodávaným vozem je ale luxusní SUV Xd3 méně známé značky Alpina, průměrně stráví na skladu 273 dnů. 

Skladové vozy se u nás prodávají stále rychleji i kvůli dlouhým dodacím lhůtám ve výrobě. Nové skladové vozy strávily v roce 2021 v autosalonu před prodejem průměrně 87 dní. To je o 20 % méně než v roce 2020, kdy se prodávaly průměrně po 109 dnech. Vyplývá to z údajů největšího českého online autosalonu Autonaklik.cz, který má v nabídce přes 30 000 skladových automobilů.

Nejvíce frčí Škodovky

Nejméně se na skladech ohřejí vozy nižší a střední třídy. Vůbec nejrychleji se prodávají automobily značky Škoda, a to v průměru už za 46 dní. Vozy Škoda jsou u nás také nejprodávanější a představují 30 % prodaných skladových automobilů. Na druhém místě co do počtu prodejů i do rychlosti prodeje jsou vozy značky Volkswagen. Jde o 27 % prodaných automobilů, v průměru stráví v salonu 63 dní.

Mezi deseti nejrychleji prodávanými modely jsou Volkswageny zastoupeny dvakrát, Škodovka zde má dokonce hned pět zástupců. Vůbec nejdříve se zapráší po vozech Škoda Karoq, a to už po 32 dnech. Volkswagen Golf a Škoda Scala pak čekají na skladě v průměru shodně 34 dní.

„Není žádným překvapením, že nejprodávanější značky také mizí ze skladů nejrychleji. Tím spíše, že právě Škoda má velké problémy s dodací lhůtou kvůli nedostatku čipů. Stále více lidí si proto raději vybírá skladové vozy, které jsou okamžitě k dispozici,“ vysvětluje Ondřej Žilka, zakladatel startupu Autonaklik.cz, který nabízí přes 80 % všech skladových vozů v České republice.

Třetí nejrychleji prodávanou značkou je Seat, tyto vozy čekají na kupce průměrně 71 dní. Na čtvrtém místě je Kia s 74 dny a na pátém Hyundai, jejíž vozy se prodají průměrně za 79 dnů. Zajímavé je, že Seat Leon, který je jedním z nejrychleji prodávaných modelů, kupují téměř výhradně muži. Ti také třikrát častěji kupují vůz Škoda Octavia. Ostatní modely Škodovky přitom naopak více kupují ženy, zatímco muži jinak častěji volí Volkswagen.

Drahá auta jsou ležáky

Nejdéle čekají na kupce vozy u nás nepříliš známých značek a luxusní automobily. Vozy Chevrolet čekají na svého majitele v průměru 138 dní. To je asi dvakrát séle než u vozů Seat, které jsou v průměru také dvakrát levnější. Podobně Cadillacy se prodávají dvakrát pomaleji a dvakrát dráže než automobily Hyundai. 

„Zatím u nás není velký zájem ani o elektromobily, pomaleji než vozy s tradičním spalovacím motorem se prodávají i hybridy. Luxusní vozy si zase nemůže dovolit zdaleka tak velký počet lidí jako auta značek z nižších tříd. Proto se vozů prémiových značek prodává méně a na majitele déle čekají,“ komentuje Žilka. 

Na pomyslné bronzové příčce mezi „ležáky“ jsou vozy Jaguar, které se v salonech ohřejí v průměru 164 dní. Skoro 200 dní trvá, než se prodají vozy Maserati. Vůbec nejdéle se ale prodávají vozy značky Alpina, které si na majitele počkají v průměru přes 250 dní.

„Do jisté míry je to ale dáno i tím, že autosalony neumí potenciální zákazníky správně oslovit. Je to i kvůli tomu, že zatím neumí správně využívat online cílení. Právě s tím se snažíme autosalónům aktivně pomáhat a umožňujeme prodejcům nabízet v online prostředí vozy právě těm lidem, kteří by o ně mohli mít skutečně zájem,“ dodává Žilka z Autonaklik.cz

Češi nejrychleji berou bílá a černá auta, po béžových ani zlatých dračka není

Barevné vozy se prodávají pomaleji než černé a bílé, které mizí v průměru už po 69 a 67 dnech. Vůbec nejrychleji se prodávají automobily méně obvyklé šedé barvy, a to už za 62 dní. Zajímavé je, že stříbrná auta si počkají na majitele v průměru o 10 dní déle. Skoro dvakrát pomaleji se prodávají zlaté vozy, podobně jako tmavě zelené. Nejméně frčí auta v béžové barvě, která stráví v salonu průměrně 140 dní.

„Z našich dat kromě toho vyplývá i to, že na jaře a v létě se skladové vozy prodávají výrazně rychleji než v prvním a posledním čtvrtletí. Do budoucna ovšem očekáváme, že kvůli pokračujícím problémům s dodávkami čipů budou auta mizet ze salonů čím dál rychleji,“ uzavírá Žilka.

Autonaklik.cz

Autonaklik.cz je online platforma, která nabízí přes 30 tisíc skladových vozů od stovek českých prodejců. Prodejcům pomáhá s efektivním online marketingem s využitím moderních datových nástrojů a usiluje tak o digitalizaci prodeje nových i ojetých vozů. Partnerským online portálům nabízí společnost nový způsob monetizace, který je pro ně výrazně výhodnější než běžná reklama.