Storyous: Restauracím opět klesají tržby i návštěvnost. Na vině je bezinfekčnost, zhoršující se epidemiologická situace i další faktory

Praha, 12. listopad 2021: Tržby v pohostinství opět klesají. V prvním listopadovém týdnu podniky utržily v průměru o téměř 22 procent méně než v týdnu předchozím, tedy posledním říjnovém. Na vině je hned několik faktorů – zhoršující se epidemiologická situace, ukončení sezónního provozu vybraných restaurací, znovuzavedený homeoffice zaměstnanců některých firem i kontrola bezinfekčnosti. S klesajícími tržbami se přirozeně snížila i návštěvnost podniků, v prvním listopadovém týdnu o necelých 16 procent. Vyplývá to z údajů společnosti Storyous, která vytváří komplexní restaurační systém.

Úbytek hostů na začátku listopadu nevykompenzovaly restauracím ani zvyšující se ceny. Návštěvnost restauračních zařízení podle údajů společnosti Storyous poklesla o necelých 16 procent, průměrná tržba na podnik pak dokonce o téměř 22 procent. 

“Za poklesem stojí celá řada faktorů – zhoršující se epidemiologická situace, ukončení sezónního provozu vybraných restaurací, znovuzavedený homeoffice zaměstnanců některých firem, obavy lidí před nákazou a nepochybně i kontrola bezinfekčnosti. Pokud srovnáváme poslední říjnový týden a první týden v listopadu, v poklesu hraje svou roli i fakt, že školáci měli podzimní prázdniny, na některých školách tyto prázdniny v letošním roce trvaly dokonce celý týden, a venku bylo hezké počasí. Řada rodin ještě vyrazila na prodloužený víkend a poslední letošní dovolenou. Tržby restaurací tudíž v posledním říjnovém týdnu oproti týdnu předcházejícímu vzrostly o zhruba šest procent. O to ostřejší sešup pak následoval v listopadu. Jak velkou roli ale hrají jednotlivé faktory, je poměrně obtížné říct, jedná se spíše o jejich kombinaci,” říká CEO Storyous Igor Třeslín.

O kolik procent podniky utržily více či méně, mezitýdenní porovnání (Zdroj: Storyous)

Časové obdobíZměna průměrné tržby na podnik (%) – oproti předchozímu týdnu
4. říjnový týden+5,86 (oproti 3. říjnovému týdnu)
1. listopadový týden-21,76 (oproti 4. říjnovému týdnu)

O kolik procent poklesla návštěvnost restaurací, mezitýdenní porovnání (Zdroj: Storyous) 

Časové obdobíZměna návštěvnosti (%) – oproti předchozímu týdnu
4. říjnový týden-1,31 (oproti 3. říjnovému týdnu)
1. listopadový týden-15,53 (oproti 4. říjnovému týdnu)

Situace se značně liší také regionálně. Největší úbytek hostů i tržeb pociťují v Královéhradeckém, Karlovarském a Ústeckém kraji, což do jisté míry kopíruje křivku sezónního provozu vybraných podniků. Co do návštěvnosti je nejméně zasažen Olomoucký a Zlínský kraj. Tržby nejméně poklesly ve Zlínském kraji a také Praze, na kterou sezónní vlivy mají dopad relativně nejmenší. Vedle toho je zde v porovnání s menšími regionálními městy dostatek míst s testovací kapacitou a testování na denní bázi nepředstavuje výraznou překážku (přinejmenším z hlediska kapacit).

Změna průměrných tržeb a návštěvnosti restaurací v 1. listopadovém týdnu 2021 oproti poslednímu říjnovému týdnu 2021 v regionech ČR

RegionyZměna průměrné tržby na podnik (%)Změna návštěvnosti restaurací (%)
Hlavní město Praha-6,77-6,99
Jihomoravský kraj-9,34-5,24
Středočeský kraj-13,98-12,34
Moravskoslezský kraj-26,61-16,72
Královéhradecký kraj-44,77-35,46
Plzeňský kraj-15,21-5,29
Ústecký kraj-36,84-29,24
Jihočeský kraj-19,20-14,90
Olomoucký kraj-21,52+0,69
Liberecký kraj-28,43-12,85
Pardubický kraj-15,21-5,29
Zlínský kraj-3,76+1,78
Kraj Vysočina-26,99-18,75
Karlovarský kraj-36,11-31,02

Zdroj: Storyous

Nejcitelnější pokles v tržbách i návštěvnosti zažily podniky o víkendu 6.-7. listopadu, nejmenší pak naopak v pondělí 8. a úterý 9. října 2021. Všední dny obecně nejsou tak zasažené. Svou roli nepochybně hraje i zhoršující se počasí, lidé v podzimních a zimních měsících o víkendech už tolik necestují. 

Tržby oproti roku 2019 poklesly o téměř 10 procent

Pokles návštěvnosti i tržeb je s příchodem listopadu poměrně typický. V letošním roce byl však propad oproti roku 2019 v případě návštěvnosti dvojnásobný, u průměrných tržeb dokonce více než šestinásobný. Alarmující je i to, že restauratéři utržili o skoro 10 procent méně než před dvěma roky, kdy byly ceny zboží, energií i služeb výrazně nižší. 

Po relativně vydařeném létu bohužel následuje poměrně studená sprcha. Letošní rok rozhodne předvánoční a vánoční období, kdy restaurace hostí nejrůznější party a večírky. V necovidových letech se jim tak daří z celého roku, ještě společně s létem, nejlépe. Více než na hostech, kteří by v tomto těžkém období na restaurace neměli zanevřít, bude ale letošní úspěch či neúspěch záviset na postoji vlády a platných opatřeních. Uzavření restaurací by bylo pro ty, co vydrželi, likvidační. Stejně tak postrádá logiku aktuálně diskutovaný rakouský model.

“S chystaným opatřením (vstup do restaurace možný pouze tehdy, pokud je člověk očkovaný nebo prodělal covid maximálně přes 180 dny) nesouhlasím, protože nedává smysl a je diskriminující. To, že jsem očkovaný, nemá přece s bezinfekčností nic společného. Pokud budu nakažený, můžu bez okolků přenášet virus, všechno bude v pořádku a nikdo se nad tím podle současných pravidel nepozastaví. Zatímco pokud prokážu bezinfekčnost, tzn. byl jsem včera na PCR testu a jednoznačně jsem negativní, tak do restaurace nesmím? Postrádá to jakoukoliv logiku,” říká Třeslín a doplňuje: “Na chystané opatření doplatí opět nejvíce restaurace, jimž ještě více poklesne návštěvnost i tržby. Vláda jim momentálně nenabízí žádné kompenzace, které by ztráty pomohly alespoň částečně vykrýt tak, jak tomu je v zahraničí. Opět se ženeme do zavedení polovičatých opatření.”

O kolik procent podniky utržily více či méně, meziroční porovnání (Zdroj: Storyous)

Časové obdobíZměna průměrné tržby na podnik (%) v roce 2021 – oproti roku 2019
3. říjnový týden+5,92 (oproti 3. říjnovému týdnu 2019)
4. říjnový týden+16,18 (oproti 4. říjnovému týdnu 2019)
1. listopadový týden-9,52 (oproti 1. listopadovému týdnu 2019)

O kolik procent poklesla návštěvnost restaurací, meziroční porovnání (Zdroj: Storyous) 

Časové obdobíZměna návštěvnosti (%) v roce 2021 – oproti roku 2019
3. říjnový týden-14
4. říjnový týden-3,75
1. listopadový týden-21,72

Pozn: Tabulky ukazují údaje za rok 2021 a 2019. V roce 2020 měly podniky zavřeno a byl možný pouze takeout, případné porovnání by nemělo tudíž vypovídající hodnotu. Třetí (předposlední) říjnový týden v roce 2019 počítáme od 21. do 27. října 2019, v roce 2021 pak od 18. do 24. října. Čtvrtý, respektive poslední říjnový týden pokrývá termíny 28. října až 3. listopadu 2019 a 25. až 31. října 2021 a ovlivňují ho v obou případech podzimní prázdniny. První listopadový týden uvažujeme od 4. do 10. listopadu 2019 a 1. až 7. listopadu 2021.

O Storyous
Společnost Storyous vytváří komplexní restaurační systém, který zjednodušuje každodenní úkony spojené s gastronomickým provozem. Digitalizuje a automatizuje procesy díky propojení s dodavateli nebo účetními a hotelovými systémy. Aktuálně zpracovává 18 procent obratu v české gastronomii. Od konce roku 2020 je součástí globální fintechové společnosti SaltPay, díky které Storyous postupně rozšiřuje své portfolio služeb a zároveň geograficky expanduje. Produkty firmy jsou dostupné například také na Slovensku, v Polsku, Španělsku, Maďarsku, Chorvatsku a na Islandu. Více informací naleznete na webových stránkách Storyous a také na Facebooku, LinkedInu nebo Instagramu společnosti.