Investice do marketingové komunikace porostou v roce 2022 o 12 %. Odhadovaná hodnota trhu by měla dosáhnout 139,4 miliard

Investice do marketingové komunikace porostou podle Asociace komunikačních agentur (AKA) v roce 2022 o téměř 12 % a měly by tak dosáhnout hodnoty 139,4 miliard korun.  Vyplývá to ze zářijového výzkumu marketingových investic v ČR, který pro AKA zpracovala agentura Nielsen Admosphere. Podle odborníků na komunikaci roste za posledních šest let nejrychleji nemediální reklamní trh.

Reklamní trh v roce 2022 poroste i přes nepříznivé dopady inflace a koronaviru. Podle výzkumu, který pro AKA každoročně zpracovává výzkumná agentura Nielsen Admosphere, by měly finance do reklamy a komunikace vzrůst meziročně o 11,8 %. „Vývoj nemediálního trhu je nejrychlejší za posledních šest let. Klienti chtějí stále více prodávat. A tím rychleji rostou požadavky na aktivity na podporu prodeje,” uvádí David Čermák z Aktivační sekce AKA. 

Škrtat se nebude ani v celkových rozpočtech na reklamu

Naprostá většina dotázaných marketingových pracovníků ve výzkumu uvedla, že zachovává svůj rozpočet podle plánů, 44 % dokonce plánuje rozpočty navyšovat. Jen 13 % dotázaných bylo nuceno rozpočty na rok 2022 snižovat. 

Nejrychleji v roce 2022 porostou nemediální kanály

Podle výzkumu porostou v roce 2022 nejdynamičteji investice do nemediálních kanálů, meziročně by měly vzůst o 19,7 % na celkovou hodnotu 62,3 miliard korun. Mezi nemediální kanály patří například spotřebitelské soutěže, věrnostní programy, in-store podpora, direct marketing, ochutnávky a roadshows. 

„Nejedná se však o bannerovou internetovou reklamu, ta se počítá do mediálních investic. Jedná se o content, social, vývoj webů, vývoj e-shopů, tvorbu aplikací a jejich obsahu,” vysvětluje Čermák.

U mediálních kanálů se očekává pro rok 2022 růst 6,1 % na úroveň 77,1 miliard. Mezi mediálními kanály byl v době covidu největší pokles mezi venkovní reklamou, printovou reklamou a rádiem. Naopak dlouhodobě jsou stále na vzestupu investice do televizní reklamy. A vysoký nárůst nastal především v online reklamě. 

Bude se dohánět to, co se nestihlo za 2021

Podle odborníků bude možné sledovat snahu dohnat to, co loni nebylo možné. „Klienti do budoucna očekávají, že budou moci realizovat aktivity, které předtím nemohli. Největší zájem tak v nemediálních kanálech o face to face prodej, shopper marketing a podobné aktivity, během kterých je nutná interakce se spotřebitelem,“ uzavírá Čermák. 


O AKA

AKA – Asociace komunikačních agentur je výběrová organizace nejvýznamnějších subjektů v oblasti komerční komunikace sdružující mediální, reklamní, CRM a marketingové agentury. Jejím cílem je zajišťovat příznivé prostředí pro podnikání členů, budování dobrého jména oboru, odborné vzdělávání a podpora aktivit ke zvyšování profesionální úrovně odborníků na komunikaci. Rovněž dbá o etické standardy komerční komunikace prostřednictvím Rady pro reklamu, jíž je spoluzakladatelem.