Průzkum STEM pro Edenred: situace hospod je výrazně horší než v době covidu

Současná krize spojená s vysokou inflací a razantním zdražováním má na majitele restaurací mnohem tvrdší dopady než ta předchozí, způsobená koronavirovou pandemií. Vyplývá to z průzkumů, které si zadala společnost Edenred u agentury STEM/MARK.  

Restaurace a kantýny přestaly být místem, kde se Češi stravují nejčastěji. Ještě loni na podzim podle průzkumu STEM/MARK se v nich pravidelně stravovala největší skupina lidí – 55,4 procenta. Dnes je na prvním místě vystřídali ti, kdo si nosí do práce jídlo z domova v krabičkách – aktuálně se k tomu hlásí 49 procent Čechů. Restaurace a jídelny pak jsou s mírným odstupem na druhém místě a mají 46,5 procenta pravidelných návštěvníků. Třetí největší skupinou jsou lidé, kteří si jídlo nakupují v supermarketech nebo prodejnách potravin. Až za nimi následují dovážkové a rozvážkové služby. 

Důvod současné změny spotřebitelského chování? Na prvním místě je cenový růst. Ten od návštěv restaurací odrazuje skoro polovinu (47 procenta) jejich dřívějších hostů. Loni na podzim, kdy inflace byla výrazně nižší, uváděli přitom lidé jiný hlavní důvod – a to ten, že si doma připraví jídlo lépe a kvalitněji. Vysoké ceny byly tehdy až druhou z příčin odklonu od restaurací.

 Propad návštěvnosti hlásí nyní i samotní provozovatelé restaurací. Situace je podle nich nyní výrazně horší než loni na podzim, kdy začínala zatím poslední větší covidová vlna. Nižší počty hostů než v době před pandemií nyní hlásí 68,2 procent restaurací. To je podstatně více než loni koncem září, kdy pokles hlásilo 46,7 procenta provozů. Podobné je to s ekonomikou gastroprovozů. Pokud se odhlédne od inflace pak konečné příjmy z prodeje jídla mají nyní nižší než před pandemií skoro tři čtvrtiny restauračních zařízení. Loni v září to pak hlásila jen necelá polovina provozovatelů. 

Hospodští si také stěžují na to, že jim ubývají i tradiční hosté, kteří tvořili velkou část jejich obědových tržeb – ti co mají stravenky.  Pokles jejich počtů hlásí 62 procent restaurací. Ještě loni na podzim to bylo 45,1 procent provozovatelů.

„Data z průzkumu jednoznačně ukazují, že lidé se obávají vysokých cen a hledají levnější variantu obědů. U lidí se stravenkami je odklon od restaurací přeci jen o něco menší. To ukazuje, že stravenka funguje jako motivační nástroj k návštěvě restaurace, což v současné situaci  potvrzují i restauratéři. Když totiž máte jen hotovost, více přemýšlíte nad výdaji,“ říká Aneta Martišková, šéfka firemních vztahů společnosti Edenred. 

To co nyní hospody trápí nejvíce je enormní růst nákladů, ať už surovin nebo energií. Za hlavní problém ho vidí devět z deseti hospodských. Propad návštěvnosti je pak s odstupem na třetím místě – ten trápí dvě třetiny gastro zařízení.

Naprostá většina restaurací v poslední době zdražila. Od úplného rozvolnění podmínek pro návštěvu restaurací zatím zvýšilo své ceny přes 82 procent restaurací. Loni na podzim se ke zvýšení cen po předchozích lockdownech přihlásilo bezmála 69 procent restaurací. Nynější zvyšování cen s ohledem na prudce rostoucí ceny vstupů pokračuje.

GRAFY:

Stavování v době oběda z pohledu strávníků

Tři nejčastější způsoby stravování

Z jakého důvodu nechodíte na oběd do restaurace/kantýny/jídelny?

Stavování v době oběda z majitelů restaurací

Jaká je nyní celková návštěvnost vaší restaurace v době oběda ve srovnání
s obdobím před pandemií?

Na jaké úrovni jsou nyní vaše polední tržby v porovnání s obdobím před pandemií?

Museli jste po znovuotevření zvýšit ceny obědů?

Vnímáte ve vaší restauraci pokles návštěvnosti hostů platících stravenkami?

Co vás v současné době nejvíce trápí?

Průzkum se uskutečnil na vzorcích 179 restaurací a více než 1500 strávníků. 

▬▬

O společnosti Edenred CZ

Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům českého trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café.

Edenred, každodenní společník zaměstnanců, poskytovatel přední digitální platformy pro služby a platby spojující přes 50 milionů uživatelů a 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím přibližně 900 000 firemních klientů.

Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na potraviny (stravenky), motivaci (například dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice, údržba, mýtné, parkovné či mobilita) a firemní platby (virtuální karty).

V souladu se záměrem skupiny, „Enrich connections. For good“, umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Zlepšují i atraktivitu a efektivitu společností, oživují trh práce a místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravějším potravinám, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a ekologičtější dopravě.

10 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se propojený svět práce stal propojeným ekosystémem, který je bezpečnější, efektivnější a zodpovědnější.

V roce 2021 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 30 miliard EUR, a to především prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet. 

Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC Next 20, CAC Large 60, Euronext 100, FTSE4Good a MSCI Europe.

Značky a loga uvedená a použitá v této tiskové zprávě jsou ochrannými známkami registrovanými společností EDENRED S.E., jejími dceřinými společnostmi nebo třetími stranami. Bez písemného souhlasu svého vlastníka je nelze použít ke komerčním účelům.