Hlídač shopů: České e-shopy se k evropské směrnici na ochranu spotřebitele staví různě. Stále jsou i takové, které si kreativně hrají se slovíčky.

Evropská komise vydala směrnici, která mimo jiné určuje online prodejcům jasná pravidla, jak postupovat, pokud chtějí komunikovat slevu u prodávaných produktů. Tato evropská směrnice měla termín implementace stanovený na 28.5.2022. Čeští zákonodárci zatím novelu zákona o ochraně spotřebitele připomínkují. Reálně tak u nás pravděpodobně začne platit až v roce 2023, i když podle některých právních výkladů by ji čeští spotřebitelé mohli vyžadovat již nyní. České e-shopy se k novele postavily různě. Část z nich se chová ke spotřebitelům zcela fér a v souladu s novým nařízením. Stále ale zůstávají i tací, co si směrnici vykládají po svém a slevy komunikují, jak se jim zlíbí. Populární nástroj, Hlídač shopů, který společně vyvíjí nadšenci z českých technologických firem Apify, TopMonks a Keboola, proto nabízí nový denně aktualizovaný dashboard. Ten na první pohled pomůže ukázat, jaký postoj zvolil ten či onen on-line prodejce. 

Konec května byl Evropskou unií stanovený jako termín pro implementace novely o ochraně spotřebitele. Její podstatou je, mimo jiné, jasné vymezení toho, jak mohou on-line prodejci komunikovat zlevněné produkty. Podle novely musí prodejce slevu počítat z nejnižší částky, za kterou ji minimálně 30 dní před zlevněním sám prodával. Pro zákazníky to znamená, že by uváděná sleva neměla být vztahována k doporučené maloobchodní ceně, která však s cenou, za kterou se zboží prodává, má pramálo společného. Uváděná sleva by tak konečně měla odpovídat její reálné výši. Jde o stav, o který usilovali tvůrci populárního Hlídače shopů už od samotného začátku. Z nástroje, který si lidé zvykli využívat hlavně v období podzimních nákupních akcí zvaných Black Friday, se stává pomocník pro ověření si férovosti přístupu e-shopů ke komunikaci slev.

Dnes jsme nasadili novou verzi našeho dashboardu. Na první dobrou poskytne přehled o tom, jak férové jsou e-shopy v komunikaci slev svým zákazníkům. Pro analytiky nabídne i odkazy na podrobná data, ze kterých vycházíme. Denně se v dashboardu budou objevovat aktualizovaná data, jako jsou počty produktů ve slevě v daném e-shopu, seznam produktů s problémovou slevou, nebo rating daného e-shopu na základě toho, jak férový je ke svým zákazníkům. Rating vychází z naší již 4leté zkušenosti chování českých e-shopů i z naší komunikace s danými e-shopy. Některé, jako třeba Alza či CZC, již pochopily, že jim můžeme pomoci s ověřením toho, že směrnici dodržují, jiné se všemožně snaží jakémukoliv ověřování bránit,” popisuje Jakub Balada, jeden ze zakladatelů technologického startupu Apify a jeden z tvůrců Hlídače Shopů.

České e-shopy očima Hlídače: Permanentně desítky procent produktů ve slevě, reálná je do 16%, uváděná se pohybuje mezi 11 a 41 %

Dlouhodobě sbíraná data z projektu Hlídač shopů ukazují, že se české e-shopy postupně umírňují v přehnané komunikaci slev. České e-shopy nabízí permanetně velké množství produktů ve slevě. Nejvíce se slevami pracuje Mountfield, který má po většinu roku 90 % svých produktů označených jako zlevněné. Nicméně aktuální data stále ukazují na nějaké nepřesnosti a odchylky od záměru směrnice. I když podle cen, za které se produkty prodávaly v daných e-shopech posledních 30 dní před zlevněním, se jejich reálné slevy pohybují do 16 %, průměrná výše e-shopy uváděných slev se pohybuje mnohem výše. Konkrétně mezi 11 a 41 %. Jsou e-shopy, které pracují na tom, aby měli implementovány všechny parametry pro uvádění slevy dle nové směrnice a jimi uváděné slevy se tak již přibližují novým výpočtům reálných slev. Takže u nich je rozdíl mezi udávanou a reálnou slevou minimální. Patří k nim například Hlídačem shopů již při loňském Black Friday chválené CZC, nebo Alza, nově i TSBohemia a Datart.

Pro výpočet slevy podle nové směrnice je třeba, aby e-shopy měly informace o tom, za jakou cenu své produkty 30 dní před slevovou akcí prodávali. Jeden z dalších spoluautorů Hlídače shopů, Aleš Roubíček z pražské firmy TopMonks, k tomu dodává: “Překvapilo nás kolik e-shopů nezná vlastní historii cen, bez nich ale nemohou požadavky nové legislativy splňovat. Proto jsme připravili doplňkovou službu, která e-shopům pomůže s výpočtem slev, které odpovídají novele. Tuto službu nabízíme jakémukoliv e-shopu, nejen těm, které už Hlídač shopů sleduje.” E-shopy, které Hlídač sleduje, totiž mohou aktualizovaný dashboard využít i jako audit vlastní připravenosti na novou směrnici. Všechny další e-shopy mohou využít podobný nástroj na www.productinsight.cz.

Postoje českých e-shopů: Upřímná snaha o implementaci směrnice i kreativní hra se slovy

Než tvůrci Hlídače shopů nový dashboard zveřejnili, ptali se všech sledovaných e-shopů i na jejich připravenost na směrnici, případně komentář k neshodám, která ukazují data Hlídače. V jejich komentářích vidíme čtyři různé přístupy ke komunikaci slev. Jsou e-shopy, které se dlouhodobě na novou směrnici připravovali a snaží se ji splnit. Patří k nim již zmiňované CZC a Alza, kteří s týmem Hlídače shopů již více než rok spolupracují a využívají výpočty Hlídače pro audit svých nastavených výpočtů a pracují na odstranění jakýchkoliv objevených nejasností. Druhou kategorií jsou e-shopy, které s koncem května přestali, nebo deklarovali, že přestanou slevy u produktů úplně komunikovat.U nich netrpělivě čekáme, jak se budou chovat v následujících slevových akcích. Mironet, nebo Kasa v tuto chvíli  na webu nemají žádné produkty s vyčíslenou slevou, Okay deklaroval podobné jednání, ale produkty ve slevě na svém webu stále má,” komentuje Jakub Balada. Třetí kategorií jsou ti, kdo stále uvádí slevy oproti maloobchodním cenám a říkají, že čekají na to, jak bude vypadat novela českého zákona. Patří k nim například Mall či Electroworld. A poslední skupinou zůstávají e-shopy, které stále využívají bohatosti českého jazyka, nebo skulinek v zákoně a ve svém marketingu zákazníka vlastně balamutí. Do poslední kategorie patří například Notino, nebo AAAauto.

Vyjádření e-shopů jsou součástí dashboardu, ale i tak pro vás vybíráme ta obzvláště pikantní, formou citací z e-mailů:

Notino na dotaz odpovědělo (poznámka – kráceno): “Patrně došlo z Vaší strany k nepochopení a ráda to uvedu na pravou míru. Produkty, které jste posílal, nejsou produkty ve slevě. Jejich koupě je výhodnější oproti doporučené maloobchodní ceně nebo maximální ceně, za kterou jsme produkt v posledních dvou letech nabízeli, proto u nich také uvádíme „výhodněji“. Produkty ve slevě označujeme pojmem „ušetříte“ a mají přeškrtnutou cenovku. Uvádíme u nich nejnižší cenu, za kterou se produkt v posledních 30 dnech před uplatněním slevy nabízel.

AAA auto odpovědělo (opět vybíráme část z celé odpovědi): “Při „mouseoveru“ u ceny se objeví rozdíl mezi cenou nového vozu a aktuální cenou a disclaimer u modrého štítku “Ušetříte” popisuje, že se jedná o rozdíl mezi původní cenou nového vozu a aktuálně platnou cenou vozu.” Zároveň ale v odpovědi zástupce společnosti přidal poznámku: “Naše společnost nové vozy nemá v nabídce, tj. za cenu nového vozu jsme ojetá auta nikdy neprodávali.

Na dotaz Knihy Dobrovský na rozdílné maloobchodní ceny (MOC) u konkrétního produktu, který byl zvlen jako příklad (https://www.knihydobrovsky.cz/kniha/wellness-2314512), napsal zástupce společnosti toto: “K této situaci může dojít v několika případech. Opět se bavíme o automatizovaném systému, který upravuje MOC produktu dle dat od dodavatele či vlivem interního přecenění. Když se podívám na tento konkrétní produkt, tak má MOC rozdílné. Někteří prodejci mají 449 a jiní 149, je to rozdílné i v rámci prodejen. V takové situaci může dojít i ke změně ceny v rámci e-shopu. Úroveň slevy zůstává stejná, tedy 10,5 % z MOC. Tento stav bude podchycen výše uvedenou funkcionalitou + podobné rozdíly v cenách se snažíme vyhledávat a mapovat. Bohužel se bavíme o cca 200 tisících produktech, kde k nim může docházet. Nicméně si uvědomuji, že toto není ideální stav.”

Všechny další podrobnosti najdete v podrobnějším textu Jakuba Balady.

————————-

Co je Hlídač shopů?

Hlídač shopů je neziskový projekt, jehož cílem je chránit české spotřebitele před vynalézavostí marketingových oddělení velkých českých e-shopů. Společně jej vymysleli v roce 2017 zástupci a nadšenci z pražských technologických startupů a firem Apify, Keboola a TopMonks. Od té doby Hlídač monitoruje vývoj cen produktů na největších českých e-shopech, včetně uváděné slevy a „původní ceny“, ze které byla sleva vypočítána 

Cílem autorů projektu je chránit spotřebitele před nekalými obchodními praktikami e-shopů pomocí reálných dat, ke kterým se jinak nelze jednoduše dostat.

K tomuto účelu slouží rozšíření do prohlížeče, které přímo na webu e-shopu u ceny produktu zobrazí graf s vývojem cen a reálnou slevou. Toto ověření lze provést i přímo na stránce Hlídače za pomocí URL produktu z daného e-shopu. 

Nový aktualizovaný dashboard analyzuje uváděné slevy na denní bázi. Denně na něm naleznete aktualizovaný počet produktů ve slevě, stejně jako podíl těch u kterých výše slevy neodpovídá nové směrnici. Dashborad nabídne i proklik na seznamy problémových produktů a zobrazuje i hodnocení autorů projektu s krátkým komentářem i vyjádření e-shopů, o které si autoři sledovaným e-shopům řekli.

V současné chvíli je aktivní tým Hlídače shopů, tedy zástupci z Apify a TopMonks, v jednání s Evropskou komisí. Plánují společný pilotní projekt aplikace pro členské státy EU, která by uměla kontrolovat, jak evropské e-shopy pracují s uváděním slev, a jak dodržují novelizovanou směrnici na ochranu spotřebitele.