U počítačové hry najdete prakticky všechny školáky, a i čtyři z pěti rodičů, spolu si ale zahraje jen polovina rodin

  • Devět z deseti školáků hraje počítačové hry každý den
  • Pusťte hry do obýváku, dostanete se k dětem blíže, radí psycholog Michal Božík

Praha, Česká republika – 5. října 2022 – Prakticky všechny školou povinné děti hrají počítačové hry a hraje je i čtyři z pěti rodičů. Přesto jen polovina si zahraje spolu s dětmi. A jak vyplývá z online průzkumu, který v létě na platformě Instant Research mezi pěti stovkami rodin provedl výrobce herních periférií HyperX, jen necelá 2 % dětí má počítačové hry úplně zakázané. „Vidím rád, že rodiče nezakazují počítačové hry paušálně, ale přemýšlejí nad tím, ke kterým hrám děti pustí,“ komentuje výsledky psycholog Michal Božík z Výzkumného ústavu dětské psychologie a patopsychologie v Bratislavě. I další výsledky ukazují, že rodiče berou videohry jako součást dětského světa, do kterého se také rádi podívají. 

Rodiče už děti od počítačů a her neodhánějí. Pro skoro polovinu rodičů, kteří s dětmi hrají, je to další způsob, jak spolu trávit čas, 38 procent baví stejné hry, pětina rodičů ho bere jako sondu do života svého dítěte. Neznamená to, že by rezignovali na rodičovský dohled. Jak odpovídali v průzkumu, považují hry za součást dnešního dětství, oceňují, že se tím děti učí ovládat počítač, berou hraní jako odpočinek, ale na druhou stranu si uvědomují, že se děti kvůli počítačům málo hýbají a odvádí je to od povinností. 

 „Rodiči už se stala generace, která bere počítačové hry jako součást života a ocení i jejich edukativní funkci,“ doplňuje Michal Božík. „Obecně je interaktivita pravděpodobně nejdůležitějším prvkem, který odlišuje videohry od ostatních médií. Například videohrou se dá nejlépe učit ty věci, kde je nutný prožitek: různé silné morální nebo emocionální příběhy jako je známe například z dějepisu.“ 

Je vidět, že rodiče už jsou generace, která s počítačovými hrami vyrostla. Ostatně jen pětina rodičů počítačové hry vůbec nehraje (22 % maminek, 17 % tatínků). 

Devět z deseti školáků hraje každý den

Drtivou většinu školáků najdete u počítače nebo tabletu každý den, pětina dětí dokonce hraním stráví denně více než 2 hodiny. 8 procent dětí má na hraní vyhrazený víkend.

Přitom jen dvě třetiny rodičů zajímá, co si dítě na telefon nebo počítač stahuje, jaké hry hraje. Omezují i to, kde si děti hrají – většina dětí hraje hry v pokojíčku, jen 2 procenta si mohou hrát ve škole, 6 % na toaletě. 

„Rodiče zejména menších dětí by měli zvážit, zda by nebylo lepší, aby děti hráli počítačové hry ve společných prostorách. Důvodů je několik. Zaprvé proto, aby jim rodiče mohli poradit, také aby děti viděly, že společná hra může být zábavná nebo že se může odehrávat ve společném prostoru. A v neposlední řadě, aby měl rodič přehled a jistotu, že dítě nehraje něco, co je pro něj nevhodné. Kromě toho se rodič může dozvědět mnoho o chování dítěte a může tomu přizpůsobit diskusi s dítětem, stanovit pravidla,“ doporučuje Michal Božík.

Jak na společné hraní?

Společné hraní, i když jde o počítačové hry, může být cesta do dětské duše. Chápe to tak pětina rodičů. A skoro polovina rodičů s dítětem hraje, nejčastěji s těmi nejmladšími, ale nevzdáváme to ani se školáky a teenagery. Čtvrtina rodičů si najde chvilku každý den, aspoň o víkendu si s dětmi zahraje zahraje 37 %, několikrát týdně dalších 14 %. Nejraději hrají budovatelské hry jako Minecraft a Farming Simulator. Překvapivě na druhém místě jsou akční hry, silně zastoupená je komunita World of Tanks a World of Warships. Na třetím místě to jsou vedle sebe RPG (hry na hrdiny), sportovní (NHL, FIFA…) a hry vědomostní (často byly jmenované hry ČT Déčko). 

Jak na společné hraní radí i Mikoláš Tuček, dlouholetý šéfredaktor časopisu Score, bývalý moderátor pořadu RE-PLAY a hlavně otec rodiny: „Čas strávený s dětmi považuji za ten nejlepší, ale měl by to být tzv. quality time – tedy ne, že vedle sebe sedíte na gauči a každý si řeší na mobilu svoje, ale skutečně něco děláte dohromady. Pro současnou generaci mohou být takovým pojítkem samozřejmě i počítačové hry, a i když to možná bude chtít ze začátku menší trpělivost (z obou stran), rozhodně je to jedna z těch dobrých cest a doporučuji zkusit.“

Pětina rodičů využívá některou z aplikací pro rodičovskou kontrolu, ale Michal Božík upozorňuje, že podle nejnovějších výzkumů jsou aplikace funkční u mladších dětí, naopak u teenagerů jsou kontraproduktivní. 22 % schvaluje stahované hry, přesně tento přístup Michal Božík doporučuje: „Nejlépe, pokud rodiče vybírají hru společně s dítětem.“ Čtvrtina rodičů je sama vybírá, třetina rodičů si dává pozor na to, kde a kdy dítě hry hraje (aby nehrálo ve škole nebo po nocích). 18 % rodičů stanovila časový strop.

54 % rodičů si proto o hrách s dítětem povídá, 15 % se tohoto světa bojí, neorientuje se v něm, 5 % si s dítětem radí a 7 % se nebaví o hraní vůbec. A proč rodiče nehrají? 36 % na hraní nemá čas, 35 % prostě dětské hry nebaví, 30 % je to ztráta času. 21 % nebaví počítačové hry. Jen 2 % se bojí ztrapnit, 11 procent k tomu nepustí jejich děti.

O HyperX

Již 20 let je posláním společnosti HyperX vyvíjet herní řešení pro všechny typy hráčů a společnost je trvale uznávána za poskytování produktů, které poskytují vynikající pohodlí, estetiku, výkon a spolehlivost. Pod heslem “WE’RE ALL GAMERS” (VŠICHNI JSME HRÁČI) si herní headsety, klávesnice, myši, USB mikrofony a příslušenství pro konzole HyperX vybírají jak běžní hráči, tak i slavní ambasadoři, profesionální hráči, techničtí nadšenci a overclockeři po celém světě, protože splňují nejpřísnější specifikace produktů a jsou vyrobeny z nejlepších komponent ve své třídě. Další informace naleznete na adrese www.hyperxgaming.com

O společnosti HP

HP Inc. je technologická společnost, která věří, že i jeden mimořádný nápad má sílu změnit svět. Její portfolio produktů a služeb v oblastech osobních počítačů, tiskáren a řešení pro 3D tisk pomáhá tyto myšlenky realizovat. Více informací o HP Inc. naleznete na http://www.hp.com.

HyperX najdete na:  

YouTube: http://www.youtube.com/hyperx 

Facebook: http://www.facebook.com/hyperxcommunity 

Twitter: http://twitter.com/hyperx 

Instagram: https://www.instagram.com/hyperx 

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/hyperx