Při nákupech „falešných“ ojetin z Německa loni Češi přišli o 256 milionů korun

Praha, 20. 03.2023: Poměrně novým trendem v obchodu s ojetinami jsou přeregistrace vozidel. Auto, s „nevhodným“ původem v zemi, která je známá nízkou kvalitou ojetin, se třeba jen na den zaregistruje v Německu, aby působilo důvěryhodněji. Zákazníkům, kteří si ojetiny kupují od soukromých osob a neautorizovaných prodejců, pak mohou hrozit nejen finanční vícenáklady, ale zvyšují se také rizika spojená s užíváním vozu.

Rychlá přeregistrace se dělá v Německu, protože německé ojetiny mají na tuzemském trhu nejlepší renomé. Celkem se k nám z Německa ročně přiveze 55 % všech ojetin ze zahraničí a rychlé přeregistrace se týkají 12 % aut. Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) se k nám loni celkově dovezlo 161 186 ojetin. Rychlým výpočtem zjistíte, že z Německa se jich do České republiky loni dovezlo více než 88 650.

Ale pozor! Tyto registrace jsou jen administrativní úkon, kdy je auto v Německu registrované třeba jen na 24 hodin. Takže si koupíte auto zdánlivě z Německa, které přitom v Německu vůbec nejezdilo. Nejčastěji takové vozy pocházejí ze zemí, jako je Rumunsko, Španělsko, Itálie a Portugalsko. Ve finále tak kupující připlácí za falešnou kvalitu. „Nepřiznaná země původu tak uměle zvyšuje prestiž ojetiny, a to se projeví samozřejmě i na ceně,“ uvádí Zbyněk Veselý předseda Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů (SOVA).

„Díky tomuto triku se u každého vozu v průměru zvedne cena o 20 000 Kč, a to není malá částka. Navíc je to čistokrevný podvod na kupujícího,“ dodává Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu a historie ojetých aut. „Pokud vynásobíme tuto průměrnou částku počtem přeregistrovaných ojetin, zjistíme, že čeští zákazníci loni za koupi ojetiny kvůli tomuto triku vynaložili zbytečně navíc 256 milionů korun,“ dodává Pajer.

Při koupi automobilu přes osobní inzerát, od překupníků, dovozců a neautorizovaných autobazarů může tak lehko dojít k podvodu a na nepřipraveného kupujícího čeká celá řada nástrah. Od stočených tachometrů přes nepřiznané bouračky a těžká poškození vozidel, až po neudání pravé země původu automobilu. V drtivé většině se jedná o vozy ze zemí, jako je Rumunsko, Španělsko, Itálie a Portugalsko. V nich jsou tradičně ojetá auta v horší kvalitě a je o nich méně záznamů z jejich historie.

Jak si nejlépe ověřit původ a stav ojetého auta

Předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) Zbyněk Veselý doporučuje nechat prověřit stav a původ vozidla profesionály nebo kupovat ojetiny od autorizovaných prodejců, kteří kvalitu vozu hlídají. „Češi vloni přišli o více než čtvrt miliardy, a to jen proto, že kupovali ojetiny přes přímý inzerát nebo od neautorizovaného prodejce. Mysleli, že kupují auto z Německa, ale svojí neznalostí se stali součástí podvodu a draze za to zaplatili,“ doplňuje Zbyněk Veselý ze SOVY

Proto je dobré při koupi ojetého auta myslet na 5 základních věcí, které původ vozidla prověří:

• zda bylo vozidlo v dané zemi registrováno,

• důvod ukončení registrace,

• poslední registrační značku,

• datum první registrace,

• rok výroby a samozřejmě i to, zda vozidlo není evidováno jako odcizené.

SOVA – Sdružení na ochranu vlastníků automobilů 

Cílem SOVA je pomáhat lidem, kteří si kupují ojetá auta a stávají se oběťmi triků nepoctivých bazarů nebo individuálních dovozců. Radí lidem s konkrétními problémy, a to nejen v Praze, ale po celé České republice. Monitoruje situaci na trhu s ojetými auty a vytváří přehled aut podezřelých z manipulace s tachometrem. Informace o podezřelých vozech také zasílá České obchodní inspekci, která je následně prověřuje. V uplynulém roce zaslalo České obchodní inspekci několik desítek podnětů s podezřením na manipulaci s tachometrem. Tyto případy se hojně množí a je třeba je bedlivě sledovat.