Čeští elektrocyklisté se nejvíc bojí aut a pádu v terénu. 68 % Čechů je proti nelegálnímu čipování

Srážka s autem a pád v terénu, tohle jsou dva největší strašáci českých elektrocyklistů. Jezdit mezi auty se bojí více než třetina z nich. 80 procent dotázaných vnímá elektrokolo jako dopravní prostředek, díky kterému se mohou vrátit zpět do sedla. Od samotné koupě většinu zájemců odrazuje pořizovací cena. Třetina respondentů naopak elektrokolo vidí jako prostředek pro úsporu peněz za benzín a naftu při cestách do práce. Nejen tyto zajímavosti o elektrocyklistice v Česku vyplynuly z aktuálního výzkumu Median pro společnost Bosch eBike Systems.

Jako dopravní prostředek pro ty, kteří by jinak již na kolo nesedli kvůli kondici nebo svému zdravotnímu stavu, vnímá elektrokolo 80 procent dotázaných. Většina Čechů si myslí, že elektrokolo lidem umožňuje ujet v omezeném čase větší vzdálenost. Velké procento lidí je ale přesvědčeno, že elektrokola jsou nepřiměřeně drahá. Tato i další tvrzení detailně rozebírá výzkum společnosti Bosch eBike Systems. 

Počasí a obava o zdraví jako překážka, úspora peněz i času jako motivace

Dotázaní se měli vyslovit i k překážkám, které jim brání využívat elektrolo častěji. Nejvíc Čechům vadí nepříznivost či předvídatelnost počasí. Jako druhý důvod se umístila obava o zdraví – zejména eletrocyklistům žijícím ve velkých městech přijde jízda v provozu příliš nebezpečná. Pětina majitelů se pak bojí, že jim elektrokolo někdo ukradne.

Respondenti měli možnost odpovědět na otázku, čeho se při jízdě na elektrokole nejvíc obávají. Největší strach mají cyklisté ze srážky s automobilem. Pětina z dotázaných zažilo situaci, kdy je nebezpečně předjížděl automobil. Cyklisté mají také časté zkušenosti z pádu v terénu nebo na kluzkém povrchu. Téměř polovina z dotázaných si ale nevybavila, že by se během uplynulého roku setkala s nějakou nebezpečnou nebo nepříjemnou situací.

Na otázku, co by lidi přimělo k pořízení elektrokola byla nejčastější motivací prokazatelná úspora peněz, které by ušetřili tím, že by nemuseli tankovat pohonné hmoty. Téměř třetina uživatelů by začala elektrokolo využívat, pokud by se ukázalo, že na něm do práce dojede rychleji. Jako zajímavou pobídku by lidé uvítali, kdyby měli možnost si elektrokolo v práci nebo ve škole bezpečně uschovat nebo se po jízdě osprchovat.

Češi jsou proti nelegálnímu zvyšování rychlosti elektrokol

Kontroverzním tématem spojeným s elektrokoly je jejich nelegální čipování, které vede k prolomení omezovače maximální rychlostí dané zákonem a respektované všemi výrobci. Zvýšením rychlostního limitu z 25 km/h třeba až na 70 km/h za pomoci tuninku s sebou nese hned několik rizik: Konstrukce elektrokol ani jejich vybavení včetně brzd nejsou obvykle určeny pro takové použití a tím dochází k ohrožení jak samotného uživatele, tak ostatních účastníků silničního provozu. Manipulace s pohonnými jednotkami s cílem zvýšit maximální rychlost může vést k přísnější regulaci elektrokol v podobě zavedení povinného používání přileb, povinného používání registrační značky nebo povinného schválení typů kol. Z průzkumu Bosch eBike System přitom vyplynulo, že většina respondentů s tuningem nesouhlasí. 

Menší námaha i zlepšení fyzického zdraví 

Víc jak polovina dotázaných jako hlavní důvod pro pořízení elektrokola uvedla, že jízda na něm je méně namáhavá něž jízda na běžném kole. Kvůli zlepšení fyzického zdraví si plánuje pořídit elektrokolo třetina dotázaných. Stejné procento lidí vnímá pořízení elektrokola jako příležitost vrátit se zpátky do sedla i ve věku, kdy by na cyklistiku již fyzicky nestačili.

Víc než polovina dotázaných využívá elektrokola k výletů. Téměř polovině lidí dává elektrokolo potěšení z jízdy. Více než třetina majitelů pak využívá elektrokolo jako sportovní náčiní. Jen o něco méně respondentů vidí elektrokolo jako nejrychlejší dopravní prostředek z místa A do místa B. Zatím se v Česku příliš neujalo využívání elektrokola k vození dětí do školky. Naopak na nákup s elektrokolem vyráží plná třetina majitelů. Víc jak třetina majitelů se na svém elektrokole projede alespoň dvakrát týdně. Pětina majitelů pak své elektrokolo provětrá jen zhruba jednou za měsíc.

Výdrž baterie a pořizovací cena jako hlavní kritérium výběru

Nejvíc majitelů elektrokol si svůj dopravní prostředek pořídilo v cenové relaci od 20 do 40 tisíc korun, druhá největší skupina nakupovala v cenách od 40 do 60 tisíc korun. Ve stejných relacích přemýšlejí i lidé, kteří o koupi elektrokola teprve uvažují. Pořídit si nové elektrokolo plánuje pouze sedm procent dotázaných. Nejdůležitějším kritériem při výběru elektrokola byla výdrž baterie. Jen o něco méně významným faktorem byla pořizovací cena. Majitele také zajímala účelnost pořizovaného elektrokola. 
Zajímavé je, že méně jak desetina lidí si elektrokolo koupila z druhé ruky. Z druhé ruky si určitě nehodlá pořídit ani polovina těch, kteří o elektrokole teprve uvažují. Ti, kteří si elektrokolo chtějí koupit, většina neuvažuje o tom, že by si je nechali pojistit například proti krádeži.