Pomáhá umělá inteligence médiím, nebo média AI? Ostře sledovaná debata na konferenci DIGIMEDIA 2024

19. ročník odborné konference se uskuteční ve čtvrtek 13. června v Kongresovém sálu České televize v Praze na Kavčích horách

Praha 10. června 2024 – Usnadňuje generativní umělá inteligence práci novinářům a médiím, nebo představuje skrytou hrozbu, která by mohla zneužít autorská práva a způsobit řadu problémů? Nejen o tom budou na 19. ročníku odborné konference DIGIMEDIA 2024, která se uskuteční tento čtvrtek 13. června v Kongresovém sálu České televize v Praze na Kavčích horách, debatovat zástupci televizních a rozhlasových stanic, operátoři vysílacích sítí, společnosti zaměřené na monitoring médií a vysokoškolští pedagogové. 

Zachrání nás společná pravidla nakládání s AI?

Debaty se zúčastní ředitel zpravodajství České televize Petr Mrzena, který je zároveň pověřen vedením pracovní skupiny pro využívání umělé inteligence v ČT, jeho kolega výkonný ředitel ČT pro digitální produkty Marek Doležel, zástupce šéfredaktora zpravodajství a ředitel online zpravodajství televize Prima Tomáš Večeřa, ředitelka digitálních služeb televizí Nova a Markíza Lucie Oravčíková, ředitel divize zpravodajství a TV ve společnosti Seznam.cz Jakub Unger, vedoucí strategického rozvoje Českého rozhlasu Martina Poliaková, ředitel pro OTT, AI a strojové učení v Českých Radiokomunikacích Robert Mitka, vedoucí oboru Studia nových médií na Ústavu informačních studií a knihovnictví na Filozofické fakultě UK Josef Šlerka a Martin Mužík ze společnosti Newton Media.

„Umělá inteligence se poslední rok skloňuje na každém kroku a ani oblast médií není výjimkou. Spojení AI a veřejně produkovaných zpráv a dalšího obsahu ale přináší otázky, jak zajistit editoriální správnost údajů, autorská práva a zda a jak označovat obsah, který by generovaný AI. V České republice už máme v éteru umělé moderátory, oživujeme díky AI hlasy zemřelých interpretů a zapojujeme AI do diskusních pořadů. Všichni tak nějak cítíme, že je potřeba shodnout se na nějakých společných pravidlech, za kterých bude možné AI v médiích používat, aby z ní byl dobrý sluha, ale ne zlý pán,“ konstatuje Pavel Brabec, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace, která je pořadatelem konference DIGIMEDIA 2024.

Syntetičtí moderátoři: ano, či ne?

Vlastní pravidla pro používání AI představil začátkem letošního roku Český rozhlas, kterému se díky umělé inteligenci podařilo před časem oživit hlas Karla Gotta a namluvit jím jeho knihu Moje cesta ke štěstí. Na přelomu loňského a letošního roku začala na pravidlech pro používání AI pracovat také Česká televize, která se brání nasazení generativní AI pro zpracování svého obsahu, zejména pak dramatických děl, protože se obává ztráty autorských práv. Soukromé Expres rádio od společnosti Seznam.cz pak nasadilo do nočního vysílání syntetizované moderátory, kteří používají hlasy skutečných moderátorů Expresu. Obdobně Český rozhlas nechává načítat audio verze článků ze svého webu hlasem skutečného moderátora.

Konference DIGIMEDIA 2024 se koná pod zástitou ministrů průmyslu a obchodu Jozefa Síkely a kultury Jana Baxy, Českého telekomunikačního úřadu, Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, senátora Davida Smoljaka a generálního ředitele České televize Jana Součka. Hlavními partnery akce jsou České Radiokomunikace, Český rozhlas, Český telekomunikační úřad a společnost Digital Broadcasting, mediálními partnery časopis Marketing a Media, weby MediaGuru.cz, Televizniweb.cz, ICT Network News a B2B Network News z vydavatelství Averia Ltd.

Více informací o konferenci DIGIMEDIA 2024, programu a registraci účastníků naleznete zde

O konferenci DIGIMEDIA

Odborná konference DIGIMEDIA je největším setkáním odborníků na audiovizuální média a broadcasting v České republice, na němž se setkávají zástupci provozovatelů televizního a rozhlasového vysílání, internetových a mobilních služeb, operátorů vysílacích sítí a státních regulačních orgánů. Dlouhodobě se věnuje především tématům audiovizuálních médií, 

distribučních platforem, reklamy, placených služeb a mediální legislativy. Pořadatelem konference je Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA MK). Tradice této akce započala v roce 2006, letos se koná již 19. ročník.