Palírna u Zeleného stromu zvýšila loni prodeje o 3 %, výnosy přesáhly miliardu. Letos chce investovat 30 milionů do technologií

Praha, 13. červnaPalírna u Zeleného stromu, největší ryze česká rodinná palírna, zvýšila v loňském roce prodeje o 3 % na 150 tisíc hektolitrů lihovin. Rovněž roste zájem o její produkty i na zahraničních trzích, kde prodala 12 % své produkce. Výnosy dosáhly přes 1 miliardu Kč, což v porovnání s předchozím obdobím odpovídá nárůstu o 17 %. Růst chce Palírna, která v těchto dnech slaví své 506. výročí založení, zvyšovat i v dalším roce. Zároveň bude pokračovat v modernizaci výroby, do které chce letos investovat 33 milionů korun.

Modernizace výroby a zachování tradic

Zatímco v loňském roce investovala Palírna U Zeleného stromu hlavně do jednotlivých značek produktů, v roce 2024 směřují finance také do výroby. Prostějovská palírna letos zprovozní nový sklad lihu a destilátů, který bude mít kapacitu 210 tisíc litrů, pořídí nové nádoby na míchání lihu o objemu 5 500 litrů nebo nové vymrazovací zařízení. A investice směřují i do technologií: nový sklad bude plně digitalizovaný, díky čemuž se zefektivní příjem i výdej lihovin, a optimalizace se dotkne i energetického hospodářství, aby se zvýšila udržitel

Vláda nastavuje podnikatelům nerovné podmínky, upozorňuje Palírna

Vedle investic a rozvoje firmy musí řešit Palírna U Zeleného stromu i aktuální složitou politickou situaci. „Nechápu, proč vláda pokřivuje hospodářskou soutěž v segmentu alkoholických nápojů a nejednotnou daňovou politikou nadržuje vinařům. Rozumím tomu, že vinaři hájí své zájmy a spotřební daň na tiché víno nechtějí, nerozumím ale tomu, že se politici nechají tak snadno ovlivnit vinařskou lobby a zvýhodní tento alkohol před jinými. Argumenty, které často používají pro obhajobu spotřební daně na lihoviny a pivo, nejsou u vína najednou podstatné. A to není dobře, protože výsledkem je prostředí, kde si podnikatelé nejsou rovni,“ říká Pavel Kadlec, předseda představenstva Palírny U Zeleného stromu. 

Nedávný průzkum mezi širokou veřejností, který si nechala zpracovat Unie výrobců a dovozců lihovin ČR, přitom ukázal, že s nulovou spotřební daní na víno nesouhlasí ani 65 % spotřebitelů. „Z reakcí odborníků i lidí je vidět, že u vína nejde o veřejný zájem, celá ta diskuze mi přijde postavená na hlavu a vlastně nechápu, že se o tom v roce 2024 musíme bavit. Mnohé výzkumy přitom dokazují, že mezi typy alkoholických nápojů není ze zdravotního hlediska žádný rozdíl,“ doplňuje Pavel Kadlec.

Palírně se v roce 2023 dařilo doma i v zahraničí

Palírna U Zeleného stromu prodala v minulém roce 150 tisíc hektolitrů lihovin, obhájila tak svou pozici největší ryze české palírny na trhu. „Svými produkty se snažíme oslovit širokou dospělou veřejnost a zároveň ji i edukovat a vést ji k prémiovosti. I přes to, že nabízíme široké spektrum produktů, upínáme svou pozornost již několik let na pět segmentů – whisky, rum, vodku, emulzní likéry a ovocné destiláty. V těch jsme silní, v prodejích vodky a whisky jsme dokonce jedničky na našem trhu. Naší strategií je nebojovat cenou, ale kvalitou a vnímanou hodnotou značek, které vlastníme. Tento přístup se nám dlouhodobě vyplácí: například v minulém roce, kdy trh s lihovinami stagnoval, ne-li klesal, se nám podařilo zvýšit objem prodaných hektolitrů v Česku o 3 %,“ upřesňuje Pavel Kadlec.

Vedle České republiky míří část prodejů i za hranice, export představuje 12 % objemu prodejů. Stará žitná myslivecká, pravý rum Heffron 5YO a 10YO nebo Hanácká vodka míří na čtyři kontinenty. Nejsilnější zastoupení má v Asii, kde cílí na Indii a Čínu. Na druhém místě je Evropa. „Velmi silné zastoupení máme na Slovensku, v Maďarsku nebo Rumunsku a postupně zvyšujeme odběr v Německu, Nizozemsku, Velké Británii, Rakousku nebo v Itálii. Do exportního portfolia nám přibyla také Severní Amerika, tedy Kanada a Mexiko. Intenzivně pracujeme na distribuci do USA. A v neposlední řadě máme zajímavé objemy také v Austrálii,“ vyjmenovává exportní ředitel Palírny U Zeleného stromu Jan Herget.

Mezigenerační dialog jako cesta k úspěchu

Vedle finančních investic do výroby se Palírna U Zeleného stromu čím dál více zaměřuje i na rozvoj své firemní kultury. Vychází to z rodinného pozadí vlastnictví palírny, která staví na pevných základech staletých tradic, silných hodnot a hlavně na kvalitě výroby. To vše propisuje nejen do svých výrobků, ale také do komunikace uvnitř firmy i směrem k zákazníkům. „Přestože jsou tradice pro Palírnu U Zeleného stromu jednou z nejvyšších hodnot, uvědomujeme si, že ctít je nemusí nutně znamenat nechávat se jimi svazovat. Naopak, znamená to v jejich duchu inovovat, experimentovat s aktuálními trendy a navazovat tak na inovátorskou cestu, kterou se Palírna vždy vydávala,“ říká Lucie Libra, členka představenstva Palírny U Zeleného stromu a mentorka. 

„Naším cílem je se jako firma více otevřít a ukázat, že tradice mohou být velmi moderní, vpustit svěžest, transparentnost a jiný pohled nejen do jednotlivých značek, ale i do samotných vnitřních procesů Palírny. V tom je pro nás prospěšný mezigenerační dialog. Někdy je samozřejmě složité se domluvit, protože jinak k určitým tématům přistupuje starší generace mého otce, majitele Palírny U Zeleného stromu, a lidí, kteří zde pracují třeba dvacet let, jinak na ně nahlížím já a moji sourozenci. Já sama nyní vedu v Palírně program juniorních marketérů a analytiků a jejich komunikace směrem ven je mnohem otevřenější, více spolu sdílejí své zkušenosti a informace tak, aby se vzájemně obohatili. A to bychom se od nich měli naučit všichni. V našem byznysu je často komunikace hodně tvrdá a spousta věcí se neříká na rovinu. Touto cestou jsme nikdy nešli, nyní ale chceme svou transparentnost ještě prohloubit. Například i tím, že budeme více ukazovat, kdo jsme a kdo za naší prací stojí,“ říká Lucie Libra, dcera majitele Palírny U Zeleného stromu a členka představenstva, která v marketingu Palírny pracuje již devět let. 

Více než 500 let dobré práce

Vznik Palírny U Zeleného stromu se datuje do roku 1518, kdy majitel domu U Zeleného stromu v Prostějově Hajný Jež ze Seloutek získává právo várečné. V roce 1591 nastupuje do Palírny podnikatel Pavel Zoubek, který proslavil pálenku z Palírny U Zeleného stromu po celém kraji. Na jeho kvalitu navazuje v dalších desetiletích například lékárník M. Storch z Markvartic, který začne do kvasu přidávat bylinky a koření. A svou kvalitu si tyto lihoviny udržují i v těžkých časech napříč historií, časech politických i vlastnických změn a také změn názvů. V roce 2011 vzniká spojením destilérek Starorežná Prostějov a GRANETTE nová firma GRANETTE&STAROREŽNÁ Distilleries, která se v roce 2017 vrací ke svému původnímu názvu Palírna U Zeleného stromu a navazuje na tradiční poctivou výrobu a na historické hodnoty staré více než 500 let.