Průzkum CZC: 63 % Čechů nakupujících na e-shopech používá pro osobní účely stále ještě velký stolní počítač, polovina z nich hlavně na hry

Praha, 1. srpna 2024Popularita a aktuální cenová dostupnost notebooků by mohla vyvolat dojem, že tradiční stolní počítače (myšleno samostatná krabice, monitor a periferie) jsou už několik let otázkou minulosti. Skutečnost je však jiná, téměř dvě třetiny respondentů průzkumu CZC používají pro své osobní účely stále nepřenosné řešení. To samo o sobě nevylučuje skutečnost, že nemají jako svůj druhý počítač notebook. Necelá polovina z této skupiny využívá stolní PC hlavně na hry, ostatní řeší na „velkém“ počítači běžnou práci. Jen 3 % respondentů nevyužívají stolní počítač ani notebook. Tyto a další informace, jako například procento dále používaných vysloužilých počítačů, vyplynuly z průzkumu, který letos na jaře realizoval mezi více než 1 100 svými zákazníky e-shop s elektronikou CZC. 

Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, Vykreslený graf

Popis byl vytvořen automaticky

Další zajímavou skutečností je fakt, že jen necelých 20 % oslovených využívá pro osobní účely firemní počítač nebo notebook, přes 80 % na pracovním počítači soukromé věci neřeší a dává jednoznačně přednost vlastnímu stolnímu PC nebo notebooku. „Z výsledků vyplývá, že v práci neřeší Češi na firemním počítači své soukromé záležitosti, jako je například komunikace na sociálních sítích. To přičítám jednak faktu, že jim to v některých případech neumožňuje zaměstnavatel, a také možnostem moderních smartphonů, které dokáží kompletně zajistit každodenní komunikaci v online sféře, včetně jednoduchých úprav kancelářských dokumentů. Zároveň si tímto způsobem Češi chrání své soukromí a uvědomují si, že úložiště a displej monitoru pracovního počítače nemusí být vždy výhradně jejich soukromým prostorem,“ hodnotí výsledky Jan Šedivý, produktový manager kategorie počítačů CZC.Gaming společnosti CZC.  

Jak často Češi obměňují svůj počítač

Výkon dnešních stolních počítačů i notebooků je již řadu let dostatečný na to, aby zvládaly současné vyřizování všech běžných osobních záležitostí, jako je práce s kancelářskými aplikacemi i sociálními sítěmi, prohlížení internetu či hraní jednoduchých a graficky nenáročných online her. Důsledkem toho je skutečnost, že skoro třetina (téměř 32 %) Čechů mění svůj soukromý počítač zpravidla za 7 let nebo i delší dobu. Téměř stejně velká skupina mění mezi cca 5 až 7 lety. Do 3 let mění svůj počítač jen 7 % uživatelů.

Obsah obrázku text, snímek obrazovky, číslo, Písmo

Popis byl vytvořen automaticky

Troufám si tvrdit, že naprostá většina těch, kteří mění počítač do tří let, jsou hráči nejnovějších PC her. Z běžného uživatelského hlediska přináší každoroční aktualizace procesorů a dalších komponent téměř nerozeznatelné nebo relativně malé faktické zvýšení výkonu. Uživatelům, kteří si před pěti lety pořídili s dobrým uvážením svých potřeb dostatečně výkonný počítač, slouží pravděpodobně dobře dodnes. Češi jsou pořád do značné míry národem geeků a před nákupem stolního počítače i notebooku většinou dobře zvažují jednotlivé parametry vzhledem ke svým potřebám. To je zřejmé i z našeho e-shopu CZC i nového CZC shopu na Allegro, kde před nákupem počítačů uživatelé velmi pečlivě filtrují jednotlivé parametry počítačů jako například konkrétní model procesoru, velikost disku i operační paměti, modelu grafické karty, rozlišení displeje notebooku a řadu dalších věcí,“ komentuje Jan Šedivý.  

Průzkum také ukázal, jak staré počítače jsou v českých domácnostech aktuálně používané. Před více než pěti lety pořídilo svůj poslední počítač 22 % uživatelů. Naopak během posledního roku kupovalo počítač nebo notebook přes 17 % respondentů a mezi jedním a dvěma lety dalších víc než 22 %. Souhrnně má téměř 60 % Čechů aktuálně svůj nejnovější osobní počítač novější než 3 roky. „Přestože Češi nemění počítače příliš často, tak poslední přibližně tři roky byly z pohledu investic do počítačového vybavení intenzivní. K tomu bezpochyby přispěly i mnohem atraktivnější ceny notebooků. Přenosné počítače nicméně přinášejí víc rizik souvisejících s jejich poškozením, což odpovídá i tomu, že přes 17 % našich respondentů měnilo počítač proto, že se předchozí rozbil,“ doplňuje Šedivý.

Osud vysloužilých počítačů

Průzkum CZC se zaměřil i na to, co se po nákupu stalo s posledním nahrazeným počítačem. Celých 21 % Čechů ho používá dál. „Pravděpodobně našly své uplatnění na chalupě nebo třeba jako centrální domácí úložiště dat pro více uživatelů,“ hodnotí výsledky Šedivý. 10 % uživatelů svůj vysloužilý počítač prodalo a 26 % ho darovalo v rámci okruhu rodiny či známých. Téměř 20 % odložených počítačů leží zatím v domácnosti nevyužitých, 17 % uživatelé ekologicky zlikvidovali a přes 4 % počítačů skončila v popelnicích.

Praktická doporučení pro nákup nového počítače

Stejně jako u naprosté většiny zboží by neměli uživatelé při nákupu nového počítače hledět primárně na cenu. „Počítačoví hráči se zpravidla dobře vyznají, takže bych se při doporučení zaměřil hlavně na běžné uživatele. Aby nebyli po pořízení počítače (sem řadím i notebooky, které v domácnostech stolní počítače postupně nahrazují) zklamaní, musí dobře zvážit své potřeby, a to zejména s ohledem na výběr procesoru a velikosti operační paměti. Pokud se zaměříme na počítače s operačním systémem Windows, tak bych lidem, kteří využívají PC nebo notebook intenzivně a mají otevřeno více aplikací současně, v první řadě doporučil vybírat z procesorů Intel Core, nejlépe modelu i5, nebo AMD Ryzen 5 a vyšších, v obou případech s alespoň 16 GB operační paměti RAM. V případě notebooku je pak třeba zvážit jeho velikost, hmotnost a provedení s ohledem na četnost přenášení a rizika, která s tím souvisí. Ti, kteří si chtějí aspoň někdy zahrát na notebooku připojeném třeba k televizoru graficky náročnější hry, by měli vybírat z kategorie herních notebooků, které lze snadno na e-shopu CZC i v novém CZC shopu na Allegro vyfiltrovat. Případně bych jim doporučil poradit se s aktivním hráčem ohledně výběru konkrétní grafické karty s ohledem na herní žánr nebo konkrétní titul,“ uzavírá Šedivý

Poznámka: Mezi respondenty bylo zastoupeno 5,3 % mladých do 20 let, 10,2 % Čechů mezi 20 a 30 lety, 16,2 % zákazníků ve věku 30 až 40 let, 26 % uživatelů mezi 40 a 50 lety, 20,3 % lidí ve věku 50 až 60 let a 22 % uživatelů starších 60 let.


O CZC:
CZC je populární internetový obchod zaměřený především na počítače a elektroniku a v tomto segmentu je dvojkou na trhu. V sortimentu má přes 67 000 druhů produktů od notebooků přes mobilní telefony až po IT speciality. Díky vlastním skladům a pobočkám po celé České republice dodává zboží ve stejný či následující den od objednání. Mezi zákazníky patří nejen domácí uživatelé, hráči a počítačoví nadšenci, ale také firmy, školy a instituce. CZC je součástí Allegro Group, mezinárodní internetové společnosti, která vlastní značky MALL, CZC a WE|DO a provozuje přední online tržiště ve střední a východní Evropě. Platforma se sídlem v Lucembursku a kótovaná na varšavské burze cenných papírů spojuje miliony kupujících s tisíci obchodníky, kteří poskytují stovky milionů nabídek. Začátkem roku 2024 se CZC sloučilo s Internet Mall a.s., AMG Media a.s. a WE|DO CZ s.r.o. do jedné právní entity s názvem Allegro Retail a.s.