Hokejové kluby na startu sezóny: sociálním sítím vládnou tři týmy. Lepší práce s fanoušky může přinést miliony

Praha, 4. září – Sparta, Kometa, Dynamo. Tři týmy, které mají před ostatními velký náskok v kontaktu s fandy prostřednictvím sociálních sítí. Komplexní a detailní komunikace a práce s brandem i fanoušky přitom nejen zvyšuje návštěvnost na stadionech, ale zvyšuje i jejich loajalitu. Budoucnost je přitom v individualizovaných nabídkách a růstu marketingových příjmů klubů.

Nejvíce fanoušků na sociálních sítích mají na startu hokejové sezóny tři kluby. „Sparta, Dynamo a Kometa jsou v budování fanouškovské komunity dál než ostatní. Není to přitom zdaleka jen o počtu sledujících, ale o komplexní práci s fanoušky, vzájemné interakci a detailní znalosti chování fandů a jejich potřeb a přání,“ vysvětluje Radek Sitta, majitel agentury BREAKIT, která působí na poli sportovního marketingu. 

„Fanoušek už nechce svůj tým jen vidět naživo na stadionu nebo sledovat v televizi. Potřebuje komplexní zážitek, chce být nedílnou součástí klubu. A hokejové týmy se musejí naučit s tím pracovat, od loga a celkové vizuální identity přes práci na sociálních sítích až po merchandising. Návštěva stadionu je jen třešničkou na dortu,“ dodává Radek Sitta.

Podle něj tak není překvapivé, že právě kluby s nejvyšší návštěvností na stadionech zároveň nejlépe pracují na sociálních sítích. Průměrná návštěva na Spartě loni v základní části znovu překonala divácký rekord a přehoupla se přes 11,5 tisíce na zápas. „Není to ale jen o velké aréně. Je to o dlouhodobé práci klubu s fanoušky, o jasné klubové identitě, marketingové vizi i neustálé snaze o zlepšení diváckého zážitku. To vše se odráží v úzkém vztahu s fandy a zároveň to otevírá obrovský prostor do budoucnosti,“ dodal Radek Sitta.

Podle aktuálního průzkumu BREAKIT má nejvíc sledujících na Facebooku Kometa Brno, ostatní sociální sítě ovládá Sparta. Především Instagram a TikTok přitom umožňují hokejovým klubům přinášet to nejzajímavější nejen ze zápasů, ale i z interních klubových prostor. „Zatímco tři extraligové kluby na TikToku nejsou vidět, tak Sparta na něm má přes milion lajků. To je samozřejmě jasný signál nejen pro fandy, ale i pro obchodní partnery,“ vysvětluje Radek Sitta.

Počty sledujících českých hokejových týmů na sociálních sítích:

Facebook Instagram Twitter Nej
Youtube video
TikTok Počet lajků na TikToku Průměr stadion
Sparta Praha 102 000 68 800 14 700 890 000 33 900 1 000 000 11.586
Dynamo Pardubice 71 000 48 400 12 700 104 000 9000 194 400 9.460
Kometa Brno 130 000 50 300 10 800 333 000 4100 51 000 6.875
Motor Č. Budějovice 42 000 21 600 4 500 450 000 6.132
Vítkovice Ridera 49 000 23 600 6 800 135 000 4700 217 600 5.350
Bílí Tygři Liberec 40 000 32 400 2 100 232 000 6300 123 000 5.333
Škoda Plzeň 52 000 35 800 7 400 56 000 3100 47 000 4.773
Mountfield HK 64 000 24 500 6 600 88 000 4.362
HC Olomouc 21 000 18 500 5 600 56 000 3600 64 700 4.754
Verva Litvínov 31 000 19 100 5.600 37 000 4100 81 300 4.639
Oceláři Třinec 46 000 34 900 8 000 141 000 1300 3400 4.586
Energie Karlovy Vary 30 000 20 500 5 800 119 000 3600 65 000 4.346
BK Mladá Boleslav 12 000 13 200 4 100 12 000 3.016
Rytíři Kladno 41 000 27 800 6.000 159 000 1900 9 600 2.653

V blízké budoucnosti začne přitom marketing sportovních klubů ovlivňovat umělá inteligence.  „Umělá inteligence umožní lépe pracovat s fanouškovskou základnou. Kluby budou moci fanoušky lépe poznat, víc řešit jejich individuální potřeby a přání. Získají tak jejich ještě větší loajalitu, rozšíří fanouškovskou základnu, což se projeví v nárůstu příjmů – ať už z prodeje vstupenek, merche nebo jiných monetizovaných zážitků, které klub může pro fanoušky a obchodní partnery připravit. A nebudeme se bavit o malých částkách, u velkých klubů půjde o miliony korun,“ říká 

 GenAI je vysoce přizpůsobitelná a lze ji vyladit tak, aby rozpoznávala nové vzorce. To může týmům otevřít příležitosti k vytváření personalizovaných nabídek na základě individuálních preferencí fanoušků a jejich poskytování ve velkém měřítku. Klub tak bude moci nabídnout více zážitků na míru, které prohloubí loajalitu fanoušků a pocit sounáležitosti se značkou. Zřejmě nejdále je v tomto směru fotbalová Sparta, která letos řadu prvků utužujících vztah s klubem představila.

„Ty sportovní týmy a svazy, které začnou s umělou inteligencí rychle, získají ohromný náskok. Stejně tak, jako jsou nyní ohromné rozdíly v kvalitě marketingové práce jednotlivých klubů, tak vzniknou
i rozdíly ve využívání AI. A ty týmy, které si s AI poradí úspěšně, na tom vydělají. Jak v růstu fanouškovské základny, tak i v příjmech. Neméně důležité ale bude, aby i při využívání umělé inteligence hrály kluby fair play – tzn. pracovaly s daty klientů obezřetně a bezpečně,“ uzavřel za BREAKIT Radek Sitta.

Marketingová a komunikační agentura BREAKIT získala za přípravu nových korporátních identit několik evropských ocenění, z poslední doby zřejmě nejznámější realizací je nové logo a komplexní nová vizuální identita hokejového klubu HC Dynamo Pardubice. Má za sebou i řadu dalších změn klubových identit, ať už v hokeji nebo např. v ragby. BREAKIT svým klientům kromě vizuální stránky pomáhá i s marketingovými a komunikačními kampaněmi i produkcí.

O BREAKIT

Kreativní studio BREAKIT (dříve Orbis Pictures) vzniklo v roce 2007, kromě kreativity v designu se zaměřuje na tvorbu marketingových strategií, pomáhá firmám s komunikací či produkcí. Tvoří kreativní, ale zároveň strategicky funkční řešení.