Ostrava a Praha jsou městy s nejlepší chytrou mobilitou ve střední a východní Evropě, mezi lídry patří i Brno. Tři největší česká města nabízejí v regionu nejlevnější cestování městskou hromadnou dopravou. Praze pomáhá rovněž dostatek zdravého pohybu, a navíc patří mezi 5 nejčistších měst v regionu střední a východní Evropy, kde města zpravidla výrazně překračují limity prachových částic doporučovaných WHO, uvádí aktuální studie PwC Smart Cities Mobility Index.
Studie porovnávala 25 měst v regionu od střední Evropy až po kazašské Almaty. PwC měří vyspělost měst v oblasti chytré mobility podle čtyř kritérií: řízení dopravy, udržitelnost životního prostředí, kvalita veřejné dopravy a aktivní mobilita (počet lidí pohybujících se pravidelně na kole, pěšky apod.). Absolutním vítězem srovnání se stala Ostrava, která zároveň získala nejvyšší hodnocení v kategorii malých měst. Na druhém místě regionu stojí Praha, která zvítězila v kategorii velkých měst. Třetí z hodnocených českých měst, Brno, skončilo celkově na 4. místě za estonským Tallinem. Praze i Ostravě pomohla především kvalita a dostupnost hromadné dopravy, Praha byla nejúspěšnější i v aktivní mobilitě, naopak Ostravě k vítězství pomohlo kvalitní řízení dopravy ve městě.
Právě kvalitní hromadná doprava se největší měrou zasloužila o to, že všechna tři sledovaná česká města jsou v kategorii lídrů chytré mobility v regionu, kam patří 8 měst: Bratislava, Brno, Gdaňsk, Košice, Ostrava, Praha, Tallin a Varšava. „Velká města střední a východní Evropy dnes prochází rychlým rozvojem tzv. chytré mobility a sledujeme u nich boom inspirativních projektů, které mají zejména ulevit od dopravní přetíženosti a znečištěného ovzduší. Podle našeho indexu chytré mobility obsadila největší česká města tři ze čtyř míst na špici žebříčku, kdy pozitivní hodnocení získal např. pražský projekt výstavby elektronabíječek, brněnský projekt C-ROADS pro sdílení informací o silničním provozu či aplikace čistáOVA pro hlášení závad na majetku města Ostrava. To ale rozhodně neznamená, že už nejsou nutné další investice do rozvoje těchto měst. Problémy s hustou dopravou, chybějícími obchvaty a nedostatkem parkovacích míst budou nepochybně evergreenem i dalších předvolebních kampaní,“ říká Jan Brázda, partner a sustainability leader PwC.
Podle studie nabízí Praha, Ostrava i Brno v rámci regionu střední a východní Evropy nejlevnější městskou hromadnou dopravu v přepočtu na průměrnou mzdou. To se odráží i pravidelným využíváním hromadné dopravy, která v největších českých městech patří mezi nejrozvinutější a nejvyužívanější v regionu. Vůbec nejvíce využívají lidé MHD v Ostravě, kde tvoří 69 % všech cest, zatímco v regionu je průměr ve výši 49 %. Česká města se díky tomu ve srovnání s regionem méně potýkají s dopravními zácpami, které jsou podle studie největším problémem v Budapešti, Bukurešti a v největších polských městech.
Počet lidí jezdících pravidelně do práce či školy na kole je ve střední a východní Evropě mírně vyšší než průměr EU. Celková síť cyklotras ve sledovaných 25 městech přesahuje 4000 kilometrů. Studie uvádí, že běžně jezdí v regionu do práce na kole 11,83 % lidí. Zároveň je to ale výrazně méně než např. ve velkých německých městech, jako je Berlín či Mnichov, kde do práce na kole jezdí téměř každý pátý. Pěšky pak nejvíce chodí do práce obyvatelé Kyjeva, Bukurešti, Budapešti a Košic.
Praha zároveň patří mezi TOP 5 nejčistších měst regionu podle znečištění prachovými částicemi pocházejícími nejvíce z dopravy. Při měření polétavého prachu označovaného jako PM2,5 dosahuje měřená hodnota v Praze výše 11,5 mikrogramu na metr krychlový. Nižší čísla mají jen baltská města Tallin (4,6) a Riga (9,2) a dále ukrajinský Kyjev (8,9) a Lvov (9,7), kde je ale výsledek ovlivněn celkově menší ekonomickou i dopravní aktivitou v době války.
Graf: Míra znečištění vzduchu ve 25 velkých městech regionu střední a východní Evropy (v mg/m3)
Brno s hodnotou 12,9 uzavírá první desítku nejméně znečištěných velkých měst regionu, Ostrava naopak s hodnotou 16,4 mikrogramu patří do nejhorší čtvrtiny žebříčku. Vůbec nejhorší situace je v kazašském Almaty a Bělehradu. Studie nicméně upozorňuje, že s výjimkou Tallinu všechna velká analyzovaná města regionu výrazně (zpravidla 2-4x) překračují doporučený bezpečný limit Světové zdravotnické organizace, která doporučuje max. 5 mikrogramů na metr krychlový.
O PwC
V PwC usilujeme o budování důvěry a řešení důležitých problémů ve společnosti. PwC je sítí firem s více než 284 tisíci lidmi ve 157 zemích světa. Poskytují kvalitní auditorské, daňové a poradenské služby, které podporují jejich klienty při dosahování jejich cílů. Více se o PwC dozvíte na www.pwc.com/cz. Název „PwC“ označuje všechny společnosti skupiny PricewaterhouseCoopers International Limited, z nichž každá je samostatným a nezávislým právním subjektem.Více informací na www.pwc.com/structure.