České domácnosti lze dnes označit za technologicky dobře vybavené, alespoň co se týče „moderních obrazovek“, jakými jsou například notebook nebo smartphone. Ty má doma už více než polovina domácností s alespoň jedním členem ve věku 15-54 let. Vychází to z dat Kontinuálního výzkumu, který zajišťuje společnost Nielsen Admosphere pro Asociaci televizních organizací (ATO) jako nedílnou součást peoplemetrového projektu. (TZ)
Z výsledků druhého kvartálu Kontinuálního výzkumu 2015 vyplývá, že domácnosti, v nichž žije alespoň jeden člen ve věku 15-54 let, jsou z hlediska moderních technologií dobře vybaveny. Notebook už má dnes doma 66 % těchto domácností, ačkoli vývoj vybavenosti tímto přístrojem poslední dobou spíše stagnuje. To může být způsobeno i tím, že notebook doma zvládají mnohdy úspěšně suplovat například chytrá zařízení jako smartphone, tablet nebo dokonce smart TV.
Právě smartphone je navíc v domácnostech nejrychleji posilujícím přístrojem: oproti druhému kvartálu 2013, kdy jej doma mělo jen 32 % domácností s alespoň jedním členem ve věku 15-54 let, ho lze dnes najít už v 57 % domácností. Postupně posiluje též tablet, který má doma téměř čtvrtina těchto domácností. Rozšíření smart TV se oproti roku 2013 zdvojnásobilo, nyní ji má 14 % domácností. Pokles naopak zaznamenává stolní počítač, který se z 56 % v roce 2013 dostal letos na 47 %. Jedná se totiž o přístroj, který je dlouhodobě v domácnostech nahrazován notebooky, případně již zmíněnými chytrými zařízeními.
Poněkud jiné výsledky nabízí pohled na čísla za všechny domácnosti (tedy bez omezení věku jejich členů). Vzhledem k tomu, že v tomto vzorku jsou zahrnuti i lidé ve věku 55 a více let, kteří moderní technologie využívají méně, je zde vybavenost těmito přístroji znatelně nižší. Trendy však zůstávají stejné, tedy notebook jakožto nejčastější moderní zařízení v domácnostech stagnuje (letos jej má doma 48 % domácností), vybavenost stolními počítači klesá a nejmodernější technika jako smartphone, tablet a smart TV naopak posiluje. Smartphone nyní najdeme v 39 % domácností, tablet v 17 % a smart TV v 11 %.
Společnost Nielsen Admosphere (www.nielsen-admosphere.cz) je výzkumnou agenturou s širokým portfoliem produktů a služeb v oblasti marketingových a mediálních výzkumů, analýz a zpracování dat. Zaměřuje se především na metodologicky a technologicky náročné projekty, jako je elektronické měření sledovanosti televize metodou TV metrů. Pro elektronické měření médií vyvíjí vlastní technologie pod značkou SimMetry™. Věnuje se i marketingovému výzkumu (online průzkumy, CAWI, CATI průzkumy…) a analýze dat a nabízí komplexní servis spolehlivé výzkumné agentury se zázemím mezinárodní výzkumné společnosti Nielsen.
Součástí skupiny Nielsen Admosphere je i společnost Admosphere, která se zabývá monitoringem reklamy AIS, a společnost Adwind Software, která vyvíjí software pro práci s daty z výzkumů sledovanosti a monitoringu reklamy.
Asociace televizních organizací (ATO) (www.ato.cz) je zájmové sdružení, které od roku 1997 zajišťuje realizaci a koordinaci společného výzkumu elektronického měření televizního vysílání v České republice metodou TV metrů – čili tzv. Projekt elektronického měření. Cílem ATO je rovněž chránit společné zájmy členů sdružení související s provozováním televizního vysílání. ATO provádí i samoregulační činnost, v roce 2010 ji zařadila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání do Seznamu spolupracujících samoregulačních orgánů. Členy asociace jsou Česká televize, FTV Prima spol. s r.o., Asociace komunikačních agentur České republiky, která sdružuje přední agentury působící v oblasti televizní reklamy, mediální zastupitelství Atmedia CZ a Stanice O, a.s. V roce 2009 se přidruženým členem ATO stala společnost Barrandov Televizní Studio, obchodními partnery jsou společnosti CET21 (2012) a Šlágr TV (2015).