Před šesti lety vznikl celosvětově nejoblíbenější video portál YouTube. Na podzim roku 2008 dorazil i do České republiky. Neustále rostoucí popularita této komunitní služby, která je zároveň druhým největším vyhledávačem na světě, pomohla YouTube dosáhnout za šest let významných milníků:
- uživatelé z celého světa nahrají na YouTube každou minutu dva dny videa (48 hodin),
- za jeden den shlédnou tři miliardy videoklipů.
Fenomén YouTube celosvětově
YouTube je na celém světě už šest let na špičce oblíbenosti mezi internetovými portály. Platforma pro sdílení videa neustále získává nové a nové příznivce a také autory originálního obsahu. Minulý rok v listopadu, když objem nahraných videí za minutu dosáhl mety 35 hodin, se YouTube vsadilo se svými uživateli, do kdy dokážou překonat 48 hodin. Této úctyhodné hranice uživatelé dosáhli právě teď, takže na šesté výročí YouTube připravili opravdu hezký dárek. Za posledních 6 měsíců je to nárůst o 37 % a o 100 % za poslední rok.
Druhým dárkem je překročení hranice tří miliard shlédnutých videí za den. To odpovídá asi polovině lidské populace na Zemi. Aby to stihli Češi, kterých je asi 10, 5 milionů, musel by každý, včetně batolat, sledovat denně asi 285 videí.
YouTube v Čechách a na Moravě
V České republice se YouTube daří, podle výzkumů ho používají tři čtvrtiny českých uživatelů internetu (TNS Infratest 2010) a je nejoblíbenějším českým video portálem. Statistiky pro Českou republiku vykazují velký nárůst počtu nahraných videí, a to o 35 % (mezi roky 2009 a 2010), a také velký nárůst sledovanosti videí, celých 145 % (za stejné období).
V poslední době je zajímavou akcí na YouTube například Český YouTube Fest, hudební festival pro uživatele YouTube, který jenom potvrzuje zájem českých uživatelů o nahrávání, sdílení, hodnocení či komentování videa. Do soutěže bylo zasláno více než 600 soutěžních klipů od několika set zpěváku a hudebních skupin. Vyhlášení vítězů proběhne 9. června 2011, do kdy mohou uživatelé hlasovat pro svého favorita. Samotný kanál Českého YouTube Festu se těšil značné pozornosti. Jen za tři týdny byl kanál zhlédnut téměř 132 000 fanoušky hudby a téměř 300 z nich se přihlásilo k odběru tohoto kanálu. Za poslední měsíc se kanál Českého YouTube Festu stal 21. nejsledovanějším a několikrát se dokonce probojoval i do TOP 10.
YouTube dnes
Na začátku bylo YouTube výhradně zábavní platformou pro sdílení uživatelských videí, která si mohou prohlédnout lidé kdekoliv na světě. Dnes je ale mnohem víc, protože kromě obsahu od uživatelů nabízí i filmy největších hollywoodských studií, premiéruje nové písničky největších světových hvězd, uvádí dokumenty a živé přenosy důležitých událostí a mnohem víc. Svým uživatelům, kteří vytváří originální obsah, umožňuje vydělávat peníze na reklamě. Zároveň vytváří i efektivní modely pro ty, kteří chtějí prostřednictvím reklamy oslovit svou cílovou skupinu na YouTube.
O společnosti Google Inc.
Inovativní vyhledávací technologie společnosti Google umožňují každodenní přístup k informacím milionům lidí po celém světě. Google založili v roce 1998 Larry Page a Sergey Brin, dva studenti univerzity ve Stanfordu, a dnes má přední postavení na všech hlavních globálních trzích. Model cílené reklamy, který Google nabízí svým zákazníkům, poskytuje firmám všech velikostí měřitelné výsledky a zároveň rozšiřuje možnosti internetu pro samotné uživatele. Centrála společnosti Google se nachází v americkém Silicon Valley, jednotlivé pobočky pak na různých místech Ameriky, Evropy a Asie. Více informací najdete vždy na www.google.com.
Google Česká republika
Česká pobočka Googlu byla založena v říjnu 2006, nyní dosáhla s partnerem Centrum Holdings 51% podílu na trhu vyhledávání (Toplist, 2. týden 2011). Google od otevření pobočky uvedl na český trh téměř 60 lokalizovaných služeb pro české uživatele, a to včetně produktů jako Mapy Google, online kancelář Dokumenty Google, Kalendář Google, Překladač Google, video portál YouTube, prohlížeč Google Chrome nebo operační systém Android. Malé, střední i velké firmy v Česku mají možnost využít online reklamu v rámci vyhledávání a obsahové sítě (Google AdWords) nebo monetizovat svůj vlastní obsah v rámci služby Google AdSense.
Využít též mohou analytické nástroje pro plánování a měření kampaní: Google Analytics, Google Trends, Statistiky vyhledávání Google, Ad Planner, případně nástroj pro tvorbu grafických kampaní (Display Ad Builder).
Společnost Google Česká republika uzavřela desítky lokálních partnerství s klíčovými hráči na trhu v různých oblastech (média, korporátní sektor, enterprise, neziskový sektor atd.) V obchodní oblasti (prodej reklamy ve vyhledávání i v obsahové síti) Google úzce spolupracuje s celou řadou mediálních i internetových agentur v České republice, primárně však s držiteli certifikace Google Certified Company. Více informací na www.googleblog.cz nebo media centru pro české novináře http://sites.pressatgoogle.com/cz.
O YouTube
YouTube je nejoblíbenější video platformou na světě, jež umožňuje milionům lidí sdílet a sledovat původní videa. YouTube funguje jako fórum a distribuční platforma, na níž se mohou setkávat miliony lidí z celého světa a vyměňovat si zde své postřehy i zkušenosti. Zároveň slouží jako velice efektivní platforma pro inzerenty, a to nezávisle na tom, o jak velkou společnost se jedná. YouTube má ústředí v kalifornském San Brunu a je stoprocentně vlastněnou dceřinou firmou společnosti Google.
YouTube vstoupil na český trh v říjnu 2008. V roce 2010 se stal podle průzkumu TNS Infratest (červenec 2010) vedoucím videoportálem v České republice z hlediska velikosti, povědomí i obliby. Podle průzkumu to dokazuje i fakt, že tři čtvrtiny uživatelů internetu YouTube používají, třetina z nich dokonce na denní bázi. Povědomí o YouTube má 98% dotazovaných alespoň podle jména, 70 % respondentů však zná tento videoportál velmi dobře. Dvě třetiny uživatelů by YouTube hodnotilo jako velmi dobrý až excelentní. Zajímavý je i fakt, že YouTube u střední věkové kategorie (30-49 let) má srovnatelnou pozici s televizí. U mladší generace (do 30 let) má YouTube mnohem větší zásah. YouTube pokračuje expanzí do mobilního prostředí, kde 44 % dotazovaných potvrdilo, že již využívá či plánují využívat mobilní verzi této platformy. Ve srovnání s listopadem 2008 vzrostl zásah portálu YouTube v Česku o 20 % (zdroj: Google) a nadále se zvyšuje.
Technická podpora pro české uživatele
Pro více informací o produktech Google mohou čeští uživatelé kontaktovat komunitu laiků, vývojářů a IT pracovníků na portálu GUG.cz. Jde o externí projekt, který kromě technické podpory ve spolupráci s inženýry z Googlu, nabízí i širokou škálu novinek, diskusních fór a odborných přednášek.