Jak „trvalé připojení“ mění vše v našem každodenním životě

Co je první věcí, které se dotknete při ranním vstávání? Tuto otázku Ericsson ConsumerLab kladl posluchačům z oboru ICT v USA, Evropě a Asii. A z nějakého důvodu to mezi nimi pokaždé vyvolalo potutelný úsměv. (TZ)

Třebaže kvalitativní průzkum prováděný Ericsson ConsumerLab potvrdil, že je vstávání podle budíku zcela běžné, nyní také vidíme, jak funkce buzení – pro mnoho lidí – přešla z budíku na telefon a z telefonu na smartphone.

V současné době, pokud se obvykle budíte a šátráte přitom kolem sebe po svém smartphonu, abyste utišili pronikavý signál buzení, bývá často dost těžké odolat pokušení podívat se pak na něco na internetu. Jedna pětina uživatelů smartphonů v USA se dnes přihlašuje na Facebook dříve, než vůbec vstane z postele. Naproti tomu v Hongkongu je chování uživatelů smartphonů před vstáváním rozmanitější – 15 % prochází internet, 10 % čte e-maily, 9 % chatuje a 14 % se přihlašuje na služby sociálních sítí.

Evropané v tomto čase zase procházejí internet a také používají širokopásmové komunikační kanály. Důležitou součástí jejich činností je také posílání SMS – ráno píše zprávy v posteli 10 % obyvatel severní Evropy a 17 % obyvatel jižní Evropy.

ZAHÁJENÍ DNE S TELEFONEM

Pokud něco dokazuje, jak snadnost použití udělala ze smartphonů (spolu s všudypřítomným mobilním širokopásmovým připojením) součást běžného života, je to jistě to, že jsou první věcí, kterou lidé berou ráno do ruky. I když jste sebevíce rozespalí, vaše myšlenky se okamžitě rozběhnou a než zvednete hlavu z polštáře, jste už na internetu. Přes 44 % majitelů smartphonů z celého světa se před opuštěním postele přihlašuje na internet. Pak si připraví dostatečně velký šálek kávy, aby jejich vědomá mysl začala konečně fungovat v takovém režimu, který se více méně blíží normálnímu stavu.

Když zahajujete den s telefonem, zvyknete si jej mít vždy pohodlně na dosah. Tento proces vytváření návyku by neměl být podceňován. Přes 50 % majitelů smartphonů z celého světa používá svoje zařízení hned, když ráno vstanou, a míra využívání od té doby narůstá, přičemž vrchol nastává v době oběda a během dopravní špičky. Jediným okamžikem dne, kde úroveň použití výrazně klesá, je doba večeře, která je zjevně stále považována za dobu vyhrazenou rodině.

Používání Smartphonu během ranního vstávání

Při dojíždění veřejnou dopravou dominují Facebook a online hry

I když globálně používání smartphonů kulminuje v době, kdy lidé jedou do práce nebo mají pauzu na oběd, existují zřetelné místní rozdíly. Používání smartphonů mezi dojíždějícími se očividně liší podle toho, jaký způsob dopravy si vyberou. V USA, kde jezdí mnoho lidí autem, jsou intenzivně využívány GPS a mapy. Naproti tomu například ve Švédsku, kde je ze všech západních zemí největší podíl lidí dojíždějících do práce hromadnou dopravou, jsou rozšířenější Facebook a online hry. Vzhledem k velkému procentu osob cestujících autem je v severní Americe celkové používání smartphonů během dopravní špičky nižší, než v jiných regionech.

VÝZNAMNÉ ROZDÍLY

Používání smartphonů v době oběda je globálně zaměřeno na komunikaci, ale můžeme pozorovat místní odchylky, pokud jde o upřednostňované aplikace.  V USA je to především Facebook, Jihoevropané tíhnou k textovým zprávám a Severoevropané se baví kombinací obojího. Východní Asiaté mají zase větší chuť na chatování a instant messaging.

Používání smartphonu během dne

Vstupujeme do období, ve kterém nemá vůbec smysl rozlišovat online a offline aplikace z toho prostého důvodu, že neustále přepínáme mezi oběma režimy. A stěží na to vůbec pomyslíme.

Tyto rozdíly nabydou na významu, jakmile smartphony ještě více proniknou do běžného života. Měli bychom však mít také na paměti, že se chování milionů uživatelů smartphonů po celém světě zároveň a stejným způsobem v globálním měřítku mění. Zatímco dosud byli lidé zvyklí strávit značnou část svého času používáním internetu na místech (převážně doma, v práci, ve škole nebo internetové kavárně), kde se mohli posadit a soustředit se na věci, které potřebovali udělat, jsou nyní tyto činnosti rozprostřeny do průběhu celého dne. I když býváme relativně soustředěni na provádění určitých úkonů na internetu (a v případě telefonování se odsud dostáváme tím nejrychlejším možným způsobem), stává se tento přístup stále více spontánní.

Multimediální obsah najdete na: www.ericsson.com/broadcast_room

Celou zprávu naleznete na: http://www.ericsson.com/res/thecompany/docs/publications/business-review/2011/issue3/always_connected.pdf

Společnost Ericsson je světovým lídrem v oblasti poskytování technologií a služeb telekomunikačním operátorům. Ericsson si drží vedoucí postavení ve 2G, 3G a 4G mobilních technologiích, přičemž v globálním pohledu poskytuje podporu pro mobilní sítě s více než 2 miliardami uživatelů a udržuje si vedoucí pozici také v oblasti řízených služeb. Portfolio společnosti zahrnuje jak mobilní, tak i pevnou telekomunikační infrastrukturu, telekomunikační služby či software. V neposlední řadě do nabídky Ericssonu patří také řešení pro broadband a multimédia určená pro telefonní operátory, velké podniky a mediální průmysl. Sdružené společnosti Sony Ericsson a ST-Ericsson poskytují spotřebitelům mobilní zařízení s širokou nabídkou moderních funkcí.

Ericsson se snaží naplňovat svoji vizi, kterou lze shrnout do hesla „vedoucí hráč na širokém poli komunikace“, a to prostřednictvím inovací, technologií a udržitelných obchodních řešení. Společnost k dnešnímu dni operuje ve 180 zemích světa, kde celkově zaměstnává více než 90 000 zaměstnanců. V roce 2010 Ericsson dosáhl tržeb ve výši 203,3 miliardy SEK. Společnost Ericsson byla založena v roce 1876, její sídlo se nachází ve Stockholmu ve Švédsku. Ericsson figuruje na indexu OMX NASDAQ, Stockholm a NASDAQ New York.

www.ericsson.com

www.twitter.com/ericssonpress

www.facebook.com/technologyforgood

www.youtube.com/ericssonpress