Ještě donedávna byla hlavním důvodem nákupu na internetu úspora peněz, na internetu kvůli ní nakupovala více než polovina Čechů. Nyní se před ušetřené peníze dostal ušetřený čas. Na Slovensku stále vede úspora peněz. Informace o nakupování Čechů na internetu vyplývají z průzkumu nákupního rádce Heureka.cz, který provedl ve spolupráci s výzkumnou agenturou NMS Market Research. (TZ)
„Ještě před třemi lety uvádělo 46 % Čechů jako hlavní důvod nákupu na internetu úsporu peněz, v současnosti je to hlavním důvodem už pouze pro třetinu uživatelů,“ přibližuje výsledky průzkumu Michal Osuský z výzkumné agentury NMS Market Research. Do popředí se naopak dostává především úspora času, který by lidé museli trávit pobíháním po obchodech. Tento argument uvedlo 35 % dotazovaných. „Pro Čechy začíná být důležité plnohodnotné trávení volného času. Průzkum potvrzuje, že ho chtějí mít co nejvíce,“ dodává Osuský. Zajímavé podle něj také je, že úsporu času uvedlo na prvním místě více žen, než mužů.
Naši slovenští sousedi nákupem na internetu stále šetří především peníze, uvedlo to 40 % dotazovaných. I tam však postupně nejnižší cena přestane být hlavním důvodem online nakupování. „Ještě před dvěma lety byla nižší cena hlavním důvodem pro 51 % Slováků,“ doplňuje Osuský.
Dalším častým důvodem k online nákupům, který uvedlo 14 % Čechů i Slováků, je také širší sortiment zboží a možnosti, které internetové nakupování nabízí. „Na internetu lidé najdou na jednom místě širokou nabídku zboží, kterou by v jednom kamenném obchodě nikdy neobsáhli. Navíc mohou pohodlně porovnat parametry produktů, přečíst si recenze a celkově získat o produktech daleko více informací, než je schopen poskytnout běžný prodejce v kamenném obchodě,“ říká Kamil Demuth z nákupního rádce Heureka.cz. S tím souvisí také další důvod, který internetoví uživatelé uvedli, což je lepší prezentace sortimentu.
Co je hlavní důvod proč nakupujete na internetu? |
Češi |
Slováci |
|
r. 2009 |
r. 2012 |
r. 2012 |
|
Úspora času |
27 % |
35 % |
29 % |
Nižší ceny |
46 % |
33 % |
40 % |
Širší sortiment |
12 % |
14 % |
14 % |
Speciální nabídky, slevy |
7 % |
7 % |
8 % |
Ostatní |
8 % |
11 % |
9 % |
O webu Heureka.cz:
Nezávislý nákupní rádce Heureka.cz patří do rodiny webů společnosti Allegro Group CZ. Web byl spuštěn v říjnu 2007 a jeho návštěvnost se pohybuje kolem 2 486 526# RU měsíčně. Na jednom místě porovnává výrobky z více než 25 000 internetových obchodů. Na webu Heureka.cz naleznou nakupující recenze produktů a e-shopů, zkušenosti a hodnocení ostatních uživatelů. Heureka.cz pořádá ankety Shop roku, ve které na základě zkušeností nakupujících oceňuje nejspolehlivější e-shopy, a Produkt roku, ve které vybírá nejpopulárnější produkty roku dle zájmu uživatelů. Dále provozuje projekt Ověřeno.heureka.cz, který zajišťuje nezávislé hodnocení obchodů pouze od reálných zákazníků a tím dává nakupujícím informaci o tom, jak kvalitní jsou služby daného obchodu.
O společnosti NMS Market Research:
NMS Market Research je výzkumná agentura, která pomáhá největším hráčům na trhu již od roku 1998 zlepšovat zákaznický servis, nabízet lepší produkty a získávat nové zákazníky. Pomocí chytrých řešení v oblasti marketingového výzkumu (jako je mystery shopping, store checks a průzkumu zákazníků) pomáháme našim klientům lépe rozumět svým zákazníkům a proměnit toto porozumění ve správná obchodní rozhodnutí. Kromě pražské centrály má NMS Market Research pobočku na Slovensku, odkud řídí výzkumy probíhající po celé Slovenské republice. NMS Market Research je členem výběrového sdružení agentur působících v oblasti výzkumu trhu SIMAR, MSPA a prostřednictvím svých zástupců i členem mezinárodní organizace ESOMAR.