Audit facebookových stránek pěti nemocnic vyzněl nejlépe pro Nemocnici Na Bulovce

Studentka Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, Kabinetu Informačních studií a knihovnictví Iva Slabá se pokusila zanalyzovat komunikaci a aktivitu pěti vybraných stránek na Facebooku, které by měly být tematicky podobné. Zvolila stránky Nemocnice Na Bulovce, Nemocnice na Homolce, IKEM, Nemocnice u svaté Anny v Brně a Nemocnice Havlíčkův Brod. Nejlépe byla hodnocena Nemocnice Na Bulovce. (TZ)

„Uvítala bych, kdyby facebookový audit poskytl zpětnou vazbu vybraným nemocnicím v tom, jak funguje jejich komunikace přes Facebook, jak probíhá interakce s uživateli a stránkou, jestli se jim vložené úsilí do tvorby Facebookové stránky vrací a zda jejich případná interaktivní pomoc má skutečný dopad na konkrétní osoby,“ napsala ve své zprávě autorka Iva Slabá

Ředitel Nemocnice Na Bulovce MUDr. Petr Zajíc vnímá prezentaci na sociálních sítích jako velmi silný nástroj ke komunikaci s určitou cílovou skupinou a jako další krok k pacientům. „Máme příležitost mluvit s lidmi civilním způsobem. Rádi bychom  představili nemocnici jako živý organismus, ale především jako organizaci, která je vždy připravena profesionálním způsobem pomoci. Profily na sociálních sítích jsou dalšími komunikačními kanály s našimi pacienty,“ popisuje ředitel nemocnice Petr Zajíc.

Podle ředitele Zajíce navíc přichází doba, kdy se z pacientů stávají e-pacienti. “Asi mnozí z nás slyšeli větu – nevěřím lékaři, který před sebou nemá počítač. A to je právě hlavní krédo zmiňovaných e-pacientů, u kterých musíme počítat s tím, že jsou aktivní, chtějí být partnery ve zdravotní péči a sami si vyhledávají informace. A naší povinností je jim tyto informace také v odpovídající formě poskytnout.” 

Podle auditorky interakce uživatelů se stránkou záleží na zajímavosti a atraktivnosti vkládaného obsahu. „Nemocnice na Bulovce reaguje téměř okamžitě na dotazy ze stran pacientů a uživatelů. Snaží se vždy svým uživatelům pomoci. Pokud pomoc není kvalifikovaná, tak se snaží uživatele alespoň správně nasměrovat. Příspěvky jsou komentované, olajkované a sdílené. Nemocnice na Bulovce vkládá zajímavý, aktuální, atraktivní obsah, často zveřejňuje fotografie přímo z operačních sálů, což je vždy pro čtenáře lukrativní záležitost,“ konstatuje audit. Auditorka ocenila, že Nemocnice na Bulovce umisťuje pravidelně zajímavé fotografie, působí na čtenářovu přízeň aktuálními informacemi z prostředí nemocnice, kterou vnímá jako živý organismus a dokáže dobře pracovat s nejrůznějšími sociálními sítěmi.

Závěr auditu Ivy Slabé říká, že: „FB stránky pražských nemocnic patří k nejlepším v České republice, nejlépe je hodnocena Nemocnice na Bulovce. Zatímco brněnská nemocnice u svaté Anny a havlíčkobrodská nemocnice pokulhává. FB stránky Nemocnice u svaté Anny zastřešuje externí pracovník. Doporučila bych správu FB stránky zadat zaměstnanci nemocnice, ideálně tiskovému mluvčí či zaměstnanci, který se stará o PR komunikaci. Je poznat rozdíl. O FB stránky Havlíčkobrodské nemocnice se stará sekretářka společně s tiskovou mluvčí. Pro zlepšení stránek bych doporučila nezveřejňovat dlouhé tiskové zprávy, ale přidat více fotek z prostředí nemocnice, zlepšit komunikaci s pacienty jako s uživateli. Řídit se podle počtů like od uživatelů a vytvořit vhodnější strategii pro umisťování obsahu. Vkládání fotek a letáků na zeď se nesetkává s tak pozitivním ohlasem, jak by se dalo čekat, zatímco prosba o sdílení letáku s benefičním festivalem dosáhla až 36x sdílení. Je dobré čtenáře nějak lákat a motivovat. Doporučuju přidat více multimediálního obsahu, například videa.“

Veškerá data pro audit facebookových stránek byla sbírána v období od 1.11.2012 do 1.12.2012.  Autorka auditu hodnotila stránky na základě těchto kritérií:

1. Počet fanoušků a mluví o tom

2. Nárůst fanoušků a stáří stránky

3. Interakce uživatelů se stránkou

4. Vyplnění informací o stránce a nastavení krátkého URL stránky

5. Jaké komunikační kanály stránka používá a jak jsou propojeny se stránkami

6. Jak je stránka vyhledatelná prostřednictvím FB search, případně zadáním dotazu do Google (site:facebook.com xxx)

7. Testování interakce se stránkou (poslání zprávy a následné vyhodnocení reakce)

8. Komunikace emailem a položení dotazů týkajících se správce stránky, nastavené strategie, spokojenosti s dosaženým počtem fanoušků

9. Propojitelnost FB stránek s oficiálními webovými stránkami

10. Zdroje

Celý audit facebookových stránek najdete na

http://www.slideshare.net/Bulovka/audit-facebookovch-strnek-pti-nemocnic-vetn-nemocnice-na-bulovce

Chcete se přidat mezi fanoušky Nemocnice Na Bulovce? Napište, co se Vám právě honí hlavou! www.facebook.com/bulovka

Studentka Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, Kabinetu Informačních studií a knihovnictví Iva Slabá se pokusila zanalyzovat komunikaci a aktivitu 5 vybraných stránek na Facebooku, které by měly být tematicky podobné. Zvolila stránky Nemocnice Na Bulovce, Nemocnice na Homolce, IKEM, Nemocnice u svaté Anny v Brně a Nemocnice Havlíčkův Brod.