Praha, 13. června 2013 – Effectix.com na základě analýzy návštěvnosti přicházející z e-mailingů (vzorek 2 100 firem) doporučuje věnovat velkou pozornost zdrojům e-mailových adres. Z analýzy dat plyne, že návštěvy ze zakoupených, či jinak (často i nelegálně) získaných rozesílek, mají výrazně jiné kvalitativní ukazatele. A mohu firmu v očích zákazníků i potenciálních zákazníků poškodit. (TZ)
Na firemní webové stránky přichází stále více návštěvníků z e-mailingu (z reklamních sdělení a informačních zpravodajů, které firmy zasílají svým zákazníkům e-mailem). V roce 2012 vzrostl meziročně podíl z e-mailingu na celkové návštěvnosti ze všech sledovaných zdrojů o 172 %. Radost z tohoto pohádkového nárůstu by byla větší, pokud by statistická data nepoukazovala na metody a zdroje, které přivádí návštěvy, které se na webu chovají nežádoucím způsobem.
Využívá-li firma e-mail jako nástroj pro zasílání zajímavých informací a atraktivních nabídek opravdu pouze zájemcům, nebo svým zákazníků a partnerům, pak je to v pořádku a investice má skutečně význam. Data z 2 100 firemních účtů ukazují na extrémně špatné výsledky ve sledovaných parametrech v chování návštěv na webu právě u těch zdrojů e-mailingu, u kterých je zaznamenáno, že návštěvy jsou z více jak 75 % na webu poprvé.
V takových případech se lze domnívat (a záznamy z měřicího kódu sledovaného zdroje to potvrzují), že se jedná o jednorázové e-mailové kampaně s hromadným rozesíláním nikoli na vlastní databázi stávajících zákazníků, ale na pronajaté, zakoupené databáze příjemců či na seznamy zkopírované z cizích zdrojů.
Martin Vinš, vedoucí konzultantů ve spol. Effectix.com k tomu dodává: „Hodně klientů chce newsletterem oslovit nové zákazníky a zprostředkovatelé se ve snaze vyhovět jim, databáze pronajmou. Přání klientů jsou založena na potřebě hledat nové zákazníky, nové obchodní cesty, neuvědomují si úskalí tohoto online nástroje. E-mailing je efektivnější pro budování vztahu se stávajícími zákazníky – rozesílání těm, co už na webu byli, nakoupili, jsou registrovaní.“
Pozor na cizí databáze
Velké rozdíly v chování návštěv na webu nejsou jenom mezi návštěvami z vlastní či cizí databáze odesílatele, ale u cizí databáze je nutné rozlišovat i mezi pronajatou databází adres, a zakoupenou (či zkopírovanou). Pronajatá databáze znamená, že seznam příjemců zprávy zůstává firmě, která zprostředkuje odeslání.
Zákon o elektronické komunikaci se neporušuje v případě, jestliže službu poskytuje důvěryhodná firma a v databázi má opravdu zájemce o reklamní sdělení zasílaná e-mailem. Tato firma většinou zařídí grafický návrh zprávy i rozeslání, např. dle regionu či dle oboru.
Pokud jsou příjemci těchto reklamních sdělení placeni za otevření zprávy a prokliku na stránku, pak je pro takovou kampaň typické, že se cílovému webu opravdu extrémně zvýší návštěvnost v řádech několika set až tisíc procent. Ve skutečnosti ale není o co stát. Průměrně takoví návštěvníci vstupní stránku opouštějí okamžitě v 84 %, přečtou si pouze 1,5 stránky a celkově na webu nestráví ani 1 minutu. Jejich cílem není si přečíst obsah stránky, ale získat provizi z prokliku.
Zaslání zprávy e-mailem „nelegální“ cestou, tedy na zakoupenou či jinak zkopírovanou databázi z cizích zdrojů nemá ani „úspěšnost“ jednorázového nárůstu návštěvnosti, jako pronajatá databáze. Nelze vyloučit, že je-li nabídka opravdu hodně atraktivní, pak může dojít i ke konverzi, ale firmě může tato aktivita způsobit více potíží. Pro mnoho zákazníků se tak stane „spammerem“.
Vlastní databáze jsou efektivnější
Pro srovnání uvádíme chování návštěv přicházejících z těch zdrojů e-mailingu, u kterých lze předpokládat (díky velmi nízkému podílu nových návštěvníků – do 25 %), že zasílají zprávy na vlastní databázi zákazníků. Takoví návštěvníci pak na webu stráví téměř 3 minuty a prohlédnou si přitom 4,3 stránky, okamžitě opouštějí vstupní stránky v 53 %. Jejich chování je velmi podobné chování průměrného návštěvníka ze všech zdrojů návštěvnosti (tedy z vyhledávačů, z přístupů po přímém zadání adresy, z odkazujících stránek a z dalších forem kampaní).
Úspěch e-mailingu, ať už měřený dle konverzí nebo s cílem posílit vztah se zákazníky či budování značky, je z dlouhodobého hlediska závislý na koncepčně promyšleném obsahu a stylu e-mailových zpráv a v neposlední řadě na důsledné správě databáze vlastních zákazníků, partnerů a skutečných zájemců.
Doba webová v číslech
Dobu webovou v číslech najdete na www.doba-webova.com. Zdrojem jsou data z analytického a statistického nástroje Google Analytics použitého na 2 100+ firemních webech v roce 2012. Samotné zpracování a vyhodnocení dat provádí Effectix.com od roku 2010 a díky tomu je možné sledovat i některé trendy.
Doba webová si neklade nároky na úplnost, přesnost a nemůže zdaleka obsáhnout „celý český Internet“. Jejím smyslem je upozornit na zajímavé trendy, změny v chování internetových uživatelů a poskytnout informace, které je možné dále použít, zejména tam, kde je možné stavět na tom, že data pocházejí z firemních webových stránek. V každém případě je ale vhodné je podrobit kritickému myšlení a hodnotit je v odpovídajících souvislostech.
Doba webová v číslech chystá další analýzy a studie, nejbližší bude na téma „Česko a internetová reklama“. Zveřejněné informace bude Doba webová průběžně aktualizovat a doplňovat, tak aby se www.doba-webova.com mohla stát zajímavým a užitečným informačním zdrojem.
O společnosti Effectix.com
Effectix.com, s.r.o. zajišťuje pro rozsáhlé portfolio svých klientů služby v oblasti efektivního internetového marketingu. Od výroby webových stránek nebo internetových obchodů, přes SEO až po následnou propagaci a zviditelnění firem na Internetu. Poskytuje komplexní servis v internetové oblasti s jasným zaměřením na maximalizaci okamžitých prodejních výsledků. S nadstandardním klientským servisem pracuje pro malé, střední i velké firmy.