Češi dávají stále přednost domácím e-shopům před zahraničními

Praha, 25. června 2013 – Přes stále větší možnosti nakupovat v zahraničí dávají čeští internetoví zákazníci přednost domácím e-shopům. Potvrdil to aktuální výzkum, který uspořádala Asociace pro elektronickou komerci (APEK) ve spolupráci s agenturou Mediaresearch. (TZ)

Jak je to tedy s popularitou nákupu v zahraničních internetových obchodech? Jen 4% respondentů uvedla, že si objednávají zboží v e-shopech mimo ČR alespoň 1x měsíčně. Nejméně jednou za čtvrtletí si pak nakoupí v ostatních státech 8% internetových nakupujících. Naopak o nákupu v zahraničním obchodě vůbec neuvažuje 42% českých online zákazníků.

A kdo nakupuje v zahraničí nejraději? V tomto případě jednoznačně platí, že věk rozhoduje. Nejčastěji si zboží v e-shopu mimo ČR pořizují zákazníci ve věku 15 – 24 let. V této nejmladší kategorii nakupuje v cizině alespoň 1x za rok 40 % online spotřebitelů. Naopak 64 % nakupujících ve věku 55 a více let o objednání zboží v zahraničním internetovém obchodě neuvažuje ani do budoucna.

„Náš výzkum potvrdil, že Češi sice umí v zahraničí nakupovat, ale dávají přeci jen výrazně přednost domácím e-shopům,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Mezi hlavními důvody můžeme najít samozřejmě jistotu a pohodlí, které české obchody nabízí. Potvrzuje se, že naši obchodníci nabízí již dostatečně široké portfolio produktů a zákazníci tak nemají velkou potřebu nakupovat v zahraničí. Češi jsou také zvyklí na platbu formou dobírky a tu zahraniční e-shopy zpravidla neumožňují. Jako další bonus je pak právo na odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů a reklamace. Tato práva se samozřejmě daleko snadněji spotřebitelům uplatní v České republice,“ dodává dále Vetyška.

Internetovému nakupování se v ČR daří. Meziroční nárůst obratu internetových obchodů byl 15%. „V roce 2013 očekáváme, že trh dále poroste a to někde v rozmezí 12-15 %,“ upřesňuje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Pro porovnání ve Velké Británii byl meziroční nárůst pouze 10% na druhou stranu na jihu Evropy ve Španělsku a Itálii až 18%. „Tempo růstu internetové prodeje je v ČR sice vyšší, ale například ve Velké Británii již je podíl internetového prodeje na celém maloobchodu přes 10 %. V ČR se loni podařilo překonat hranici 5 % a očekáváme, že podíl internetu na maloobchodních tržbách dále poroste,“ zakončuje Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.

O APEKu

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je sdružením více než 300 firem, podnikatelů a odborníků v oboru elektronického obchodu. Cílem Asociace je soustavně podporovat rozvoj elektronického obchodování v České republice. Jedním z hlavních projektů APEKu je certifikace internetových obchodů – www.certifikovany-obchod.cz. Více informací na www.apek.cz.