Malé a středně velké podniky se musí přizpůsobit, aby uspěly, ukázala studie

Praha – 15. července 2013 – Společnosti SAP a Oxford Economics oznámily výsledky průzkumu realizovaného v rámci výzkumného programu Oxford Economics, sponzorovaného právě firmou SAP. Ty ukazují, že malé a střední podniky (SME) na celém světě a napříč různými odvětvími významným způsobem mění své obchodní modely, produkty a strategie přístupu na trh, a díky investicím do technologií zlepšujících operace a zvyšujících efektivitu navíc konkurují větším firmám. (TZ)

Studie, jež vznikla na základě dotazování 2 100 představitelů malých a středních podniků v 21 zemích, včetně České republiky, ukazuje přesvědčení SME o tom, že jsou dostatečně vybaveny na úspěšné konkurování větším firmám a dokonce oproti nim mají jisté výhody. Výsledky průzkumu vyvracejí některé zažité stereotypy o tom, že malé společnosti jsou lokálními či regionálními entitami a ve velké míře trpí technofobií. Průzkum se týkal společností z celého světa s ročním obratem pohybujícím se mezi 20 – 750 miliony amerických dolarů.

„Hlavním zjištěním studie je to, že úspěšné malé a středně velké podniky jsou stejně jako velké nadnárodní korporace ovlivněny rostoucí globalizací, nelítostnou konkurencí a informovanějšími zákazníky na nových trzích,“ řekl Eric Duffaut, president Global Ecosystem and Channels společnosti SAP. „V novém mezinárodním, respektive globálním, prostředí potřebují SME stále častěji k dosažení svých cílů, rozvoji obchodu a konkurenceschopnosti prostředky, které poskytují technologické inovace a obchodní sítě.“

Mezi další důležitá zjištění průzkumu patří následující:

  • Očekává se růst SME mimo jejich domácí trhy a zároveň rostoucí globální konkurence doma. Počet firem, které očekávají, že vytvoří 40 procent svého obratu v zahraničí, vyskočil pro tři následující roky o 36 procent. Již dnes podniká 15 procent respondentů v šesti a více zemích. Na základě odpovědí v průzkumu se očekává, že se tento údaj v příštích třech letech vyšplhá na 35 procent. Více než čtvrtina respondentů řadí mezi tři nejdůležitější trendy ovlivňující jejich dnešní podnikání globální konkurenci. Téměř 60 procent jich tvrdí, že se konkurence ze strany společností z jiných zemí v posledních dvou letech značně zvýšila. A 59 procent dotazovaných říká, že dnes soupeří s většími společnostmi více než v minulosti.

  • SME formují sítě po celém světě. Více než polovina respondentů říká, že stále častěji vytváří partnerství s dodavateli sídlícími v zemích mimo jejich domácí trhy. Podobný počet jich stále více spolupracuje s jinými firmami pomocí online obchodních sítí a platforem, které pomáhají v inovaci a růstu. Téměř 40 procent malých a středně velkých podniků uvádí strategická partnerství a spojenectví jako klíčový prvek při přetváření svých společností pro globální trh. Severoamerické společnosti (60 procent) a také větší (60 procent) a ziskovější (62 procent) firmy mohou spíše než latinskoamerické společnosti (50 procent) a firmy se zápornou marží říci, že rozvinuly spolupráci s jinými firmami přes online obchodní sítě a platformy. Jako významné „katalyzátory“ těchto činností uvádějí cloud a sociální sítě.

  • SME si uvědomují, že pro svou konkurenceschopnost musejí transformovat své podnikání. Dvě třetiny všech dotazovaných společností jsou v určité fázi transformačního procesu, přičemž transformace je chápána jako prvek usnadňující dosažení významných změn v obchodních modelech společnosti, jejích nabídkách produktů či strategii přístupu na trh.

  • Technologie je pro malé a středně velké podniky důležitá a představuje významný prvek transformace. Investice do nových technologií je při přizpůsobování obchodů SME globálnímu trhu evidentně hlavní strategickou prioritou. K těmto technologiím patří business management software, analýza dat, mobilita, sociální média a cloud. Téměř dvě třetiny dotazovaných společností jsou přesvědčeny o tom, že jim technologie pomůže dosáhnout dlouhodobého fungování a udržitelného růstu. Celkem 35 procent dotazovaných se identifikuje jako tzv. early adopter (firma/jedinec, implementující nejnovější technologie ihned po spuštění jejich prodeje); toto číslo roste na 42 procent u samostatných výrobců a na 47 procent u firem v Severní Americe. Navíc jen méně než třetina respondentů uvádí, že jejich firma postrádá technologické schopnosti větších konkurentů a jen o něco více než čtvrtina říká, že má potíže s pochopením toho, jakým způsobem může technologie jejich firmě přinést měřitelný prospěch.

  • Inovativní technologie je klíčem pomáhajícím při vstupu na nové trhy a tvorbě silných vztahů se zákazníky. Více než třetina respondentů uvádí jako hlavní prioritu svých transformačních snah kulturu inovace. Regionálně kladou zvláště velký důraz na inovaci nově vznikající trhy* (55 procent) a latinskoamerické společnosti (58 procent). Společnosti na nově vznikajících trzích také s vyšší pravděpodobností (54 procent) než společnosti na trzích rozvinutých (43 procent) očekávají růst v závislosti na nabídkách nových produktů a služeb. Hlavním katalyzátorem konkurenční výhody pro malé a středně velké podniky (i katalyzátorem inovace) je mobilita; respondenti jako největší přínos implementace mobility uvádějí rozvoj inovací. Mobilita má dle nich větší přínos než jiné zvažované technologie.

  • SME jsou motory tvorby pracovních míst, implementace technologií však čelí kulturním překážkám. Téměř polovina (46 procent) respondentů pro podporu svých prorůstových aktivit aktivně najímá zaměstnance. SME čelí stejným problémům jako jejich větší konkurenti; pro 39 procent z nich je stále složitější najmout lidi s těmi správnými dovednostmi. Podle 31 procent odpovědí je jednou z překážek přesvědčení zaměstnanců k používání mobilních technologií, zatímco 35 procent jich říká, že problémem je chybějící porozumění výhodám cloudu. A 43 procent malých a středních podniků naznačuje, že má problémy s přesvědčením svých zaměstnanců, aby používali sociální média.

„Cesta vpřed je pro malé a středně velké podniky dobře značená,“ říká Edward Cone, šéfredaktor a hlavní analytik Oxford Economics. „Typickými znaky úspěšných malých a středně velkých společností budou globalizace, transformace a technologie.“

Studie proběhla v těchto zemích: Austrálie, Brazílie, Kanada, Chile, Čína, Kolumbie, Česká republika, Francie, Německo, Maďarsko, Indie, Indonésie, Itálie, Mexiko, Polsko, Portugalsko, Rusko, Jihoafrická republika, Španělsko, Spojené království a USA. Mezi obory ve, kterých dotazované firmy působí, patří výroba (25 %), služby (21 %), spotřební zboží (22 %), retail (17 %), velkoobchodní prodej (16 %).

*Jako nově vznikající trhy jsou chápány následující: Brazílie, Česká republika, Čína, Chile, Indie, Jižní Afrika, Kolumbie, Maďarsko, Mexiko, Rusko

Více informací najdete na www.sap.com, @sapnews nebo www.sap-tv.com.

Fotobanku společnosti SAP najdete zde: http://www.sap-tv.com/stockfootage/

O společnosti SAP

SAP, lídr trhu s aplikačním softwarem, pomáhá podnikům a organizacím všech oborů a velikostí lépe fungovat a dosahovat svých cílů. SAP umožňuje lidem a organizacím pracovat společně mnohem efektivněji a využívat podnikové informace tak, aby byli neustále před konkurencí. Přitom nezáleží na tom, zda je SAP využíván ve skladě nebo podnikové prodejně, na mobilních zařízeních nebo klasických počítačích, na pracovišti zákaznické podpory nebo v kanceláři představenstva. Aplikace a služby společnosti SAP pomáhají již více než 238 000 zákazníků dosahovat vyšších zisků, zajistit si udržitelný růst a přizpůsobovat se aktuálním potřebám. V České republice působí společnost od roku 1992 a dosud získala více než 1000 zákazníků z oblasti podniků, finančních institucí a organizací veřejné správy.