Bezpečně na Facebooku? Jde to… AVG Technologies radí, jak si zabezpečit soukromí na největší sociální síti současnosti

Praha, 24. července 2013 – Dnes už najdeme ve svém okolí jen málo lidí, kteří by neměli profil na největší sociální síti na světě. Tou je v současné době s miliardou uživatelů po celém světě a s necelými 4 miliony uživatelů v České republice Facebook. I po několika letech diskusí nad bezpečností této sociální sítě je stále třeba se nad problematikou bezpečnosti zamýšlet a především učinit několik kroků, které uživatelům zabrání, aby o sobě sdíleli více informací, než ve skutečnosti chtějí. (TZ)

Jiří Kropáč, vedoucí virové laboratoře AVG, proto připravil pro všechny uživatele Facebooku několik tipů, jak na sociální síti zůstat i přes její globálnost v bezpečí:

  • Pozor na to, koho si přidáte do přátel! Každý uživatel musí pamatovat na to, že jakmile přijme novou žádost o přátelství, poskytne tím svému novému příteli přístup k mnoha osobním informacím, včetně fotografií, komentářů a událostí z minulosti, které na Facebooku zveřejnil.  Naštěstí ale můžete nadbytečné přátele vymazat kdykoli, je jen třeba se zamyslet, komu opravdu chcete poskytnout přístup k obsahům, které sdílíte. Není to totiž soutěž o co největší množství přátel!

  • Zkontrolujte si nastavení! Nedávno Facebook provedl změny ve výchozím nastavení ochrany soukromí. Proto se vyplatí ujistit se, že veřejně nesdílíte víc, než byste chtěli. Facebook dokonce umožňuje nastavit si „omezený profil“ pro přátele, se kterými nechcete sdílet úplně všechny vaše příspěvky a informace. Můžete si tedy vytvořit takové nastavení, při kterém budete se svými přáteli sdílet opravdu jen to, co uznáte za vhodné.

  • Odsouhlaste příspěvky, na kterých vás přátelé označí! Nedovolte všem vašim přátelům, aby vás mohli libovolně označovat na fotkách či jiných příspěvcích. Facebook umožňuje takové nastavení, kdy vám přijde upozornění s označením ke schválení. Až když si příspěvek sami prohlédnete a schválíte jej, objeví se na vaší zdi. Tak předejdete zveřejnění nevhodných a třeba i nebezpečných příspěvků vaším jménem a budete mít kontrolu nad tím, co na svém profilu uveřejňujete.

  • Proč jste na Facebooku? Sami si zodpovězte otázku, za jakým účelem jste si profil na Facebooku zřídili, jestli kvůli sdílení fotografií, komunikaci s přáteli, nebo sdílení odkazů a jiných aktivit? Právě tomu byste měli své nastavení soukromí přizpůsobit, a když se změní vaše potřeby, měli byste myslet také na odpovídající bezpečnostní nastavení.

  • Heslo, heslo, heslo! Dostatečně bezpečné heslo je samozřejmostí, uživatelé by si ale měli také ohlídat, aby nepoužívali stejné heslo pro několik různých účtů či profilů. Dávejte si také pozor na to, když si nastavujete bezpečnostní otázky pro případ, že heslo zapomenete. Nemělo by to být něco, co o vás všichni vědí, potom totiž není těžké heslo získat.

  • Dejte pozor na to, odkud se přihlašujete! Ujistěte se, že počítač, na kterém se přihlašujete, automaticky neukládá vaše přihlašovací jméno a heslo. Většinou se u přihlašovacích údajů zobrazuje možnost „zapamatovat si mě“, kterou je třeba deaktivovat, pokud je zapnutá.

  • Opatrně se statusy! Jakmile sdílíte nějaký status, nebo cokoli komentujete, zeptejte se sami sebe, jestli by vám nevadilo, kdyby se daný komentář ocitl na titulní straně v novinách. Jakmile totiž svůj status zveřejníte, může jej kdokoli okomentovat či sdílet, čímž se status zobrazí mnoha dalším lidem, které vůbec neznáte. Toto je důležité zejména v případě, pokud např. odjíždíte na dovolenou a váš byt tak zůstává na týden bez dozoru. Nikdy nevíte, ke komu se informace může dostat a jak ji dotyčný využije.

  • Riziko phishingu! V minulosti se již několikrát objevily podvodné emaily z Facebooku, které po uživatelích chtěly, aby uvedli své heslo. Na Facebook se vždy přihlašujte přímo přes autentickou internetovou adresu. Pokud by bylo něco v nepořádku, Facebook by vás informoval upozorněním na vašem profilu.

  • Buďte pohotoví! Jakmile od vás vaši přátele začnou dostávat spamy, nebo se vaším jménem začnou objevovat statusy, které jste nevytvořili, váš účet byl pravděpodobně napaden. Proto si okamžitě změňte heslo. Pokud se vám nedaří se k vašemu účtu přihlásit, obraťte se na odkaz Nápověda, který se nachází vpravo dole na každé Facebookové stránce, a informujte správce Facebooku o problému s vaším účtem.

  • Hlídejte si svůj mobilní telefon! Mějte kontrolu nad tím, kdo má přístup k vašemu mobilnímu telefonu nejen fyzicky, ale také po síti. K přihlašování na sociální sítě včetně Facebooku slouží různé aplikace. Pokud je nepoužíváte, nezapomeňte se z nich odhlásit, aby nemohly poskytnout přístup na váš účet nikomu dalšímu.

  • Nemusíte vidět všechno! Neklikejte na podezřelé odkazy, i když se vám zdají lákavé. Podvodné odkazy většinou poznáte podle nevhodného tématu nebo podle toho, že se vám opakovaně a nečekaně připomínají. Většinou se také objevují na profilech přátel, kteří by takové odkazy nikdy sami nezveřejnili.

  • Využijte nové možnosti vymazat historii vašeho vyhledávání! Cokoli, co zadáte do vyhledávače na Facebooku, se ukládá na vašem profilu Timeline. Facebook ale nově nabízí možnost historii vyhledávání upravit nebo vymazat. To byste čas od času měli udělat, protože jakmile se zapomenete z Facebooku odhlásit, může kdokoli vidět historii vašeho hledání a tu potom využít.

Dodržování všech výše zmíněných rad by vám mělo výrazně usnadnit zajištění vašeho bezpečí na sociální síti. Při užívání Facebooku platí to samé, jako při všech ostatních online aktivitách – když budete obezřetní, budete v bezpečí na Facebooku i na jiných sociálních sítích.

O společnosti AVG Technologies (NYSE: AVG)

Posláním AVG je zjednodušit, optimalizovat a zabezpečit zážitek na internetu, poskytnout klid mysli propojenému světu. Výkonný a snadno použitelný AVG software a služby online poskytují uživatelům kontrolu nad jejich prací na internetu. Výběrem AVG softwaru a služeb se uživatelé stávají součástí důvěryhodného globálního společenství, které těží z vlastních síťových výhod, vzájemné ochrany a podpory. AVG se rozrostla uživatelská základna na 150 milionů aktivních uživatelů k 31. březnu 2013 a nabízí portfolio produktů, které se zaměřuje na spotřebitele a malé obchodní trhy, včetně zabezpečení internetu, optimalizace výkonu PC, online zálohování, mobilní bezpečnosti, ochrany identity a rodinného bezpečnostního software.