AMSTERDAM a SAN FRANCISCO, 5. září 2013 – Rostoucí zmatek a ztráta soukromí, to je důsledek neustále se zvyšující fragmentace vlastnictví technologií. Vyplývá to z průzkumu, který zveřejnila společnost AVG Technologies N.V. (NYSE: AVG), poskytovatel internetové a mobilní bezpečnosti, soukromí a optimalizace pro 155 milionů aktivních uživatelů. (TZ)
Výzkum, kterého se zúčastnilo téměř 5 000 respondentů z osmi světových trhů, ukázal, že zatímco mají spotřebitelé mnohem více možností a příležitostí, jak se připojit online než kdykoliv předtím, stále více hrozí, že frustrace z obsluhování několika různých zařízení a rostoucí narušení soukromí zastíní užitek z těchto vymožeností.
V důsledku nedávných zpráv o tom, že firmy a údajně i vlády jednotlivých států využívají internet ke shromažďování obrovského množství osobních údajů z přístrojů uživatelů, přiznala téměř polovina (46 procent) respondentů jak zvýšené obavy o své soukromí, tak i zvýšenou nedůvěru ke schopnostem firem ochránit jejich osobní údaje.
„Náš průzkum ukázal, že více než sedm z deseti lidí (72 procent) očekává, že se technologie stanou v následujících pěti letech ještě více nápomocnými, téměř stejný počet (69 procent) se ale domnívá, že budou také stále dotěrnější,“ vysvětluje Judith Bitterli, senior vice prezidentka marketingu AVG Technologies, a dodává: „Zajisté se to neslučuje s původní myšlenkou těch, kdo internet stvořili. Spolu s obavami, které vyvstávají ohledně sdílení dat, se objevuje poměrně jasná otázka, a to jak dlouho budou spotřebitelé ochotni současný stav snášet.“
88 procent dotázaných nebylo spokojeno s tím, že výměnou za využívání určitých služeb musejí poskytovat své osobní údaje. Nejvíce z nich toto toleruje, protože musí (38 procent), případně omezuje množství informací, které jsou ochotni poskytnout (36 procent). Kromě toho téměř osm z deseti (79 procent) respondentů již v minulosti přerušilo stahování aplikace či programu, protože byl k úspěšnému stažení požadován přístup k informacím. Tito uživatelé uváděli silné znepokojení nad množstvím osobních údajů, které by měli sdílet.
Ruku v ruce s obavami o jejich soukromí vnáší stále větší možnosti připojení uživatelům do jejich digitálních životů i další potíže. Nejvíce respondentů (59 procent) přiznalo, že doma používají více než tři různá zařízení a několik operačních systémů, a jen 44 procent se rozhodlo si jejich ovládání usnadnit jejich vzájemným propojením. V důsledku toho dochází k duplicitě úkonů a k nárůstu technických potíží.
„Náš výzkum ukázal, že spotřebitelé vynakládají velké úsilí, aby zvládali obsluhovat všechna svá zařízení. Nikdy dříve tedy nebylo důležitější jim usnadnit sledování toho, kde a proč jsou jejich údaje používány. Jedním z poslání AVG je spotřebitelům umožnit bezproblémové připojení, které zajistí důslednou ochranu jejich online identity bez ohledu na to, jaké zařízení používají,“ dodává Bitterli, „v současné společnosti jsou důvěra a soukromí skutečně propojeny a celé naše odvětví musí dávat pozor, aby bylo co nejtransparentnější, jinak riskuje nenávratné narušení důvěry svého nejdůležitějšího publika. Budeme i nadále navrhovat produkty, které našim zákazníkům umožňují získat ze všech jejich přístrojů to nejlepší, pokud jde o bezpečnost, soukromí a výkon.“
Výsledky výzkumu pro Českou republiku:
-
44 % dotázaných má ve své domácnosti více než 3 přístroje připojené k internetu
-
65 % dotázaných má různé operační systémy na svých domácích a pracovních přístrojích, 43 % respondentů používá 2 různé operační systémy
-
56 % respondentů se úspěšně pokusilo zjednodušit si ovládání několika různých zařízení a operačních systémů jejich vzájemným propojením
-
49 % respondentů zvládlo propojit dvě zařízení za méně než 5 minut, což je nejvíce ze všech zkoumaných zemí (pro porovnání např. v Německu dokázalo 2 zařízení do 5 minut propojit jen 36 % dotázaných)
-
23 % uživatelů má technické problémy se svými zařízeními jednou za několik týdnů, nejčastěji mají Češi technické problémy s notebooky (45 %) a se stolními počítači (39 %)
-
Třetina respondentů (33 %) požádá v případě technických potíží se zařízením o pomoc přítele nebo člena rodiny, 32 % dotázaných je schopno technické problémy se zařízením vyřešit samo na základě předchozích znalostí a 27 % uživatelů si najde návod k řešení problému na internetu
-
Pouhé 1 % Čechů, což je nejnižší číslo ze všech zkoumaných zemí, navštěvuje kvůli technickým problémům s přístrojem servisní centrum (např. v Brazílii zamíří do servisu 13 % uživatelů)
-
58 % respondentů stráví týdně více než půl hodiny správou duplikovaných emailů (z toho 36 % více než hodinu)
Pro další informace o tom, jak AVG zjednodušuje ochranu a bezpečnost svých zákazníků, a více informací o nejnovějším produktu AVG 2014 navštivte www.avg.com.
Metodologie průzkumu:
Online průzkum byl proveden na 4 927 spotřebitelích z Velké Británie, USA, Brazílie, Kanady, Austrálie, Francie, Německa a České republiky. Průzkum uskutečnila společnost Qualtrics a respondenti byli vybráni z jejího online panelu. Výzkum probíhal v srpnu 2013. V České republice se výzkumu zúčastnilo 501 uživatelů.
O společnosti AVG Technologies (NYSE: AVG)
Posláním AVG je zjednodušit, optimalizovat a zabezpečit zážitek na internetu, poskytnout klid mysli propojenému světu. Výkonný a snadno použitelný AVG software a služby online poskytují uživatelům kontrolu nad jejich prací na internetu. Výběrem AVG softwaru a služeb se uživatelé stávají součástí důvěryhodného globálního společenství, které těží z vlastních síťových výhod, vzájemné ochrany a podpory. AVG se rozrostla uživatelská základna na 155 milionů aktivních uživatelů k 30. červnu 2013 a nabízí portfolio produktů, které se zaměřuje na spotřebitele a malé obchodní trhy, včetně zabezpečení internetu, optimalizace výkonu PC, online zálohování, mobilní bezpečnosti, ochrany identity a rodinného bezpečnostního software.